دیده بان حقوق بشر اعلام کرد:

احتمال محکومیت بن سلمان به جنایات جنگی در نشست G20

احتمال محکومیت بن سلمان به جنایات جنگی در نشست G20
سه شنبه 6 آذر 1397 - 13:18

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد، مقامات قضایی آرژانتین در حال بررسی نقش شاهزاده "محمد بن سلمان" در ارتباط با جنگ یمن به رهبری ائتلاف سعودی هستند و احتمال می رود وی در سفر به آرژانتین برای شرکت در نشست G20 در بوینس آیرس، محکوم به ارتکاب جنایات جنگی شود.

العالم ـ عربستان سعودی

سازمان دیده بان حقوق بشر در یادداشتی با عنوان "نشست G20: ولیعهد عربستان با تحقیقات قانونی روبرو است" افزود: روز 26 نوامبر (5 آذر) دیده بان حقوق بشر با همکاری دادستانی فدرال آرژانتین پرونده ای را ارسال کرده و به یافته های عمومی خود مبنی بر نقض قوانین بین المللی که در جریان جنگ یمن رخ داده، اشاره می کند که بن سلمان ممکن است به عنوان وزیر دفاع عربستان سعودی مسئول این جنایات شناخته شود. در این پرونده دست داشتن وی در شکنجه و بدرفتاری با سایر شهروندان سعودی، از جمله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار هم به چشم می خورد.
"کنت راث" مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: مقامات دادستانی آرژانتین باید نقش بن سلمان در جنایات جنگی که توسط ائتلاف به رهبری سعودی از سال 2015 در یمن انجام می شود را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین حضور شاهزاده در اجلاس G20 در بوئنوس آیرس می تواند راه را برای دادگاه های آرژانتین برای جبران سوء استفاده هایی که از قربانیان جنگ یمن شده باز کند؛ قربانیانی که نمی توانند در یمن یا عربستان در جستجوی عدالت باشند. 
قانون اساسی آرژانتین، حوزه قضایی بین المللی را برای بررسی جرایم جنگی و شکنجه به رسمیت می شناسد. این بدان معنی است که مقامات قضایی این کشور، بدون توجه به مکان ارتکاب جنایت و بدون توجه به ملیت مظنونان و یا قربانیان آنها، این جنایات را مورد بررسی و محاکمه قرار می دهند. پرونده های دادرسی جهانی بخش مهمی از تلاش های بین المللی برای شناسایی مسئولان جنایات است تا عدالت را برای قربانیانی که هیچ راه چاره ای ندارند برقرار کند و همینطور به منظور جلوگیری از جنایات در آینده و اطمینان از اینکه کشور ها به پناهگاه های امنی برای سوء استفاده کنندگان حقوق بشر بدل نمی شوند. 
"محمد بن سلمان" به عنوان ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور، فرمانده ائتلاف بین المللی که عملیات نظامی یمن را در دست دارد به تمام نیروهای ارتش عربستان نظارت می کند. دیده بان حقوق بشر در این خصوص گفت: محمد بن سلمان و فرماندهان ارشد عربستان سعودی با اتهام جنایات جنگی به دلیل نقش کلیدی عربستان در این عملیات نظامی روبرو هستند. 
از ماه مارس 2015 تاکنون ائتلاف به رهبری سعودی، حملات هوایی غیرمتعهدانه ای به یمن داشته و بدون در نظر گرفتن مناطق غیرنظامی، بخش های بسیاری از این کشور از جمله خانه ها، مدارس، بیمارستان ها، بازارها و مساجد را هدف قرار داده است. لذا بسیاری از این حملات اگر با هدف جنایی انجام شده باشد، نشان دهنده جنایات جنگی احتمالی است. این ائتلاف همچنین با محاصره دریایی و هوایی یمن، جریان ورود مواد غذایی، سوخت و دارو برای غیر نظامیان را محدود کرده و همین امر میلیون ها غیرنظامی را با خطر گرسنگی و بیماری مواجه کرده است. 
دیده بان حقوق بشر افزود: تحقیقات ائتلاف به رهبری سعودی برای بررسی جرایم جنگی فاقد اعتبار است. در سال 2016، این ائتلاف یک تیم برای تحقیق، جمع آوری مدارک و ایجاد گزارش ها و توصیه های مربوط به 'ادعاهایشان و حوادث' رخ داده در عملیات ائتلاف در یمن ایجاد کرد. تحقیقات سازمان دیده بان حقوق بشر بر این باور است که این گروه نتوانسته به استانداردهای بین المللی برای شفافیت، بی طرفی و استقلال برسد.
دیده بان حقوق بشر در ادامه خاطر نشان کرد: دولت عربستان سعودی تحت حاکمیت ولیعهد، همچنین به اتهامات جدی شکنجه و بدرفتاری با سایر شهروندان سعودی محکوم شده است. 
سازمان دیده بان حقوق بشر و گروه های دیگر ادعا کرده اند مقامات سعودی فعالان عربستانی را که از ماه مه گذشته در عربستان بازداشت شده اند، شکنجه می کنند. گزارش های مختلف نیز محمد بن سلمان را به اعدام فراقانونی و شکنجه احتمالی خاشقچی متهم می کند. سازمان دیده بان حقوق بشر از ترکیه خواسته است که به دنبال بررسی تحقیقات سازمان ملل برای تعیین شرایط مربوط به نقش دولت عربستان سعودی در قتل این روزنامه نگار اهل عربستان باشد.
به گزارش ایرنا در یادداشت سازمان دیده بان حقوق بشر آمده است، طی دو دهه گذشته دادگاه های ملی بسیاری از کشورها پرونده های مربوط به جنایات قومی مانند جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت، نسل کشی، شکنجه، ناپدید شدن های اجباری و اعدام های غیرقانونی در خارج از کشور را دنبال کرده اند. تجارب ملی کشورهای مختلف نشان می دهد که اجرای منصفانه و موثر حوزه قضایی بین المللی زمانی امکانپذیر است که ترکیبی مناسب از قوانین مناسب، منابع کافی، تعهدات سازمانی و اراده سیاسی وجود داشته باشد. 
راث در پایان تاکید کرد: 'تصمیم مقامات آرژانتین برای حرکت به سوی تحقیق و بررسی، یک نشانه قوی است که حتی مقامات قدرتمندی مانند بن سلمان نیز نمی توانند از قانون بگریزند و بن سلمان باید بداند که اگر او خطر سفر به آرژانتین را بپذیرد، ممکن است با یک پرونده جنایی روبرو شود'.
بنابر این گزارش، دیده بان حقوق بشر نام یک سازمان غیر دولتی بین‌المللی واقع در شهر نیویورک است که تحقیقات و پشتیبانی حقوق بشر را مدیریت می‌کند. دیده‌بان حقوق بشر در سال 1978 تحت عنوان «دیده‌بان هلسینکی» و به منظور نظارت بر تبعیت کشورهای بلوک شوروی سابق از مفاد حقوق بشر پیمان مشهور هلسینکی تأسیس شد. این سازمان به تدریج گسترش پیدا کرد تا جایی که کمیته‌های دیده بان در سال 1988میلادی با یکدیگر متحد شده و دیده‌بان حقوق بشر را تشکیل دادند.

پربیننده ترین خبرها