تحلیل روز؛

چه کسانی و چرا مانع روند صلح در یمن می شوند؟

چه کسانی و چرا مانع روند صلح در یمن می شوند؟
پنج‌شنبه 8 آذر 1397 - 10:46

از همه سو فریاد توقف تجاوز به یمن بلند است و همه طرف ها به اتفاق معتقدند که بحران یمن فقط راه حل سیاسی دارد و راه حل نظامی کمکی به حل بحران های متعدد این کشور نمی کند. اما چرا جامعه بین الملل عربستان را ملزم به پایان تجاوز نمی کند و چرا روند صلح طی چهار سال گذشته با شکست رو به رو شده است؟ چه کسی مانع توافق بین یمنی ها می شود؟

العالم - یمن

در حقیقت کوچکترین تردیدی وجود ندارد که نیت های شرورانه و اهداف توسعه طلبانه محمد بن سلمان و محمد بن زاید در یمن مانع اصلی در مقابل روند صلح در این کشور هستند؛ هر دوی این افراد بر ادامه تجاوزات و جنگ در یمن با هدف سیطره کامل بر این کشور و تحقق منافع و اهداف سیاسی و اقتصادی خود از جمله سیطره بر زمام امور کشورهای شبه جزیره عربی و به دست آوردن جایگاه یک ابرقدرت منطقه ای اثرگذار در خاورمیانه اصرار دارند.

البته آنها به دلیل ظهور قدرتمندانه یمنی ها و مقاومت جانانه و حیرت انگیز جنبش انصار الله یمن در برابر تجاوزات، با وجود 4 سال حمله مداوم به یمن به هیچ یک از اهداف خود دست نیافتند.

یمنی ها در حالی این چنین جانانه در مقابل تجاوز ائتلاف سعودی مقاومت کردند که خود در شرایط محاصره شدید و جنگی نابرابر قرار دارند و از نظر توان تسلیحاتی و اوضاع اقتصادی وضعیت کاملا نامتقارنی بین یمن و کشورهای متجاوز وجود دارد؛ مخصوصا که یمن از سال 2009 درگیر اوضاع بحرانی متعددی شده است که از آن جمله می توان به درگیری های سیاسی، انقلاب های پی در پی، فروپاشی نهاد نظامی و پیوستن چندین تن از شخصیت های مهم نظامی و حکومتی به متجاوزان و حمایت آنها از عربستان و امارات در جنگ خود علیه یمن اشاره کرد.

در سایه بی میلی واضح و علنی عربستان و امارات به تحقق صلح و بازگشت همه طرف ها به پای میز مذاکره و ایجاد راه حل مسالمت آمیز و رضایت بخش، نقش آمریکا نیز در ادامه جنگ و درگیری در یمن کم از نقش عربستان و امارات ندارد؛ حتی شماری از ناظران سیاسی بر این عقیده اند که نقش واشنگتن به خصوص در این مرحله بیشترین تأثیر را در ادامه تجاوز به یمن داشته است.

آمریکا که خود با ارائه پشتیبانی لجستیکی و غیر لجستیکی، به طور رسمی و مستقیم در حمله نظامی به یمن دخالت دارد، ادامه این جنگ را فرصتی طلایی برای فروش اسلحه به عربستان و امارات و بستن قراردادهای بزرگ می داند؛ فرصتی که واشنگتن پیش از این حتی تصورش را هم نمی کرد؛ این کشور با استفاده از چنین فرصتی، در ازای حمایت سیاسی، نظامی و جاسوسی از حکومت های عربستان و امارات در این جنگ پول‌های گزافی را از آنها مطالبه می کند.

دولت آمریکا با وجود چنین حمایت نامحدودی طی 4 سال گذشته، پس از بروز فجایع هولناک انسانی در یمن، همواره سعی کرده است از مسئولیت اخلاقی خود در قبال این جنگ شانه خالی کند؛ به خصوص پس از آنکه جنگنده های سعودی و اماراتی علیه ملت یمن مرتکب جنایت شده اند و بروز فجیع ترین بحران انسانی با حمله های مکرر به یمن، فجایع هولناکی را در آنجا رقم زدند، کما اینکه تخریب زیرساخت های این کشور و محاصره همه جانبه آن از زمین و دریا و آسمان، باعث شیوع وبا و بسیاری بیماری های دیگر شده است و نیز شیوع موج گرسنگی در سراسر یمن شده است. در چنین شرایطی آمریکا سعی دارد خود را بی طرف نشان دهد و چنین وانمود می کند که به دنبال راه حلی برای خروج از این بحران است کما اینکه چند طرح صوری و نمادین هم ارائه کرده است که هیچ یک عملی نشده اند و در واقع اصلا حقیقی نبوده اند. این کشور در عین حال، بر ادامه حمایت های خود از عربستان و امارات تأکید کرده و در سطوح میدانی نیز به خصوص در اشغال مناطق خاصی ساحل غربی یمن، به آنها کمک کرده است.

آمریکا اگر چه در نهایت اعتراف کرد که حمله عربستان و امارات به یمن باعث بروز وضعیت انسانی دشوار در این کشور شده و آن را به طور کامل ویران کرده است اما باز هم در توجیه حمایت های خود مدعی شد که با نفوذ ایران در یمن می جنگد حتی اگر این جنگ به قیمت نابودی کامل این ملت تمام شود.

این کشور از این هم فراتر رفته و به اتفاق همدستان سعودی و اماراتی خود در برخی کنفرانس های مطبوعاتی و صحنه سازی های سیاسی، ایران را مسئول وخامت اوضاع انسانی در یمن دانسته و مدعی شد که ایران با حمایت تسلیحاتی از جنبش انصار الله باعث طولانی شدن زمان جنگ شده است.

آمریکا این اتهام ها را در حالی مطرح می کند که همه دنیا از وضعیت محاصره کامل این کشور از زمین و هوا و دریا توسط ائتلاف متجاوز و غیر ممکن بودن کمک رسانی به مردم این کشور در سایه چنین محاصره ای با خبرند. آمریکا حتی فراموش کرده است که اگر حمایت عربستان و امارات از مزدوران نبود اصلا چنین جنگی اتفاق نمی افتاد. از این گذشته چراغ سبز آمریکا به حکومت های عربستان و امارات برای حمله به یمن با استفاده از تسلیحات و بمب و موشک های آمریکایی و تأمین پوشش سیاسی برای ارتکاب فجیع ترین جنایات، عامل اصلی بروز چنین فاجع ای در یمن هستند.

شماری از سازمان و شخصیت های سیاسی و حقوقی از نقش منفی آمریکا در یمن پرده برداشته و فاش کرده اند که این کشور با توجه به منافع سیاسی و مالی و اقتصادی ناشی از این جنگ، تمایلی به توقف آن ندارد. کما اینکه برخی ناظران نیز حکومت های عربستان و امارات را صرفا ابزاری در دست دولت آمریکا می دانند.

5 سازمان بین المللی بزرگ که برخی از آنها آمریکایی هستند، واشنگتن را به توقف حمایت های نظامی خود از عربستان و امارات فرا خوانده اند. این سازمان ها هشدار داده اند که آمریکا با ادامه حمایت از این کشورها، مسئول بزرگترین قحطی و گرسنگی در سراسر دهه های پیش رو خواهد بود.

این سازمان ها شامل اکسفام، بنیاد بین المللی کر، کمیته نجات بین المللی، سازمان کودکان را نجات دهید و شورای نروژی آوارگان بیانیه مشترکی را در این خصوص منتشر کردند.

در این بیانیه که گواهی بر دخالت های منفی آمریکا در یمن است آمده است حمایت نظامی آمریکا باعث طولانی شدن زمان جنگ در یمن شده است و حمایت نظامی و دیپلماتیک گسترده از عربستان و امارات باعث طولانی شدن زمان جنگ و تشدید بحران انسانی در این کشور شده است. این بحران عواقب فوری و شدیدی برای این کشور دارد و غیر نظامیان بهای آن را می پردازند.

به این ترتیب بزرگترین و معتبرترین سازمان های انسانی به طور واضح گواهی داده اند که آمریکا بزرگترین مانع در روند صلح یمن است چون به بن سلمان و بن زاید فرصت داده است به جنایات و ماجراجویی هایشان در یمن ادامه دهند.

بر این اساس اگر دخالت ها و حمایت های آمریکا از این جنگ قطع شود، می توان به صلح امیدوار بود زیرا بن سلمان و بن زاید نمی توانند به تنهایی به جنگ ادامه دهند؛ همچنین قطع حمایت های نظامی و مادی از مزدوران یمنی، آنها را مجبور می کند که پای میز مذاکره بنشینند و به دنبال راه حلی برای بحران داخلی این کشور بگردند. دلال جنگ یمن تا ئوقتی که در کاخ های ریاض و ابوظبی نشسته و از حمایت تسلیحاتی آمریکا و مالی عربستان و امارات برخوردار است هیچ گرایشی به مذاکره و صلح نشان نخواهد داد مگر اینکه تمام این امتیازات را از آن بگیرند و آن را مجبور به صلح کرده و جان میلیون ها انسان را از گرسنگی و مرگ نجات دهند.

لذا کاملا واضح است که تا وقتی که تغییر مهم و قابل توجهی در مواضع آمریکا ایجاد نشده باشد و دولت ترامپ برای ایجاد راه حل صلح آمیز در یمن و پایان دادن به حمایت از بن سلمان، تحت فشار قرار نگیرد، نمی توان امیدی به آغاز روند صلح در یمن داشت.

حال در پرتو توجه رسانه های آمریکایی به بحران انسانی در یمن و نیز تشدید واکنش های ضد جنگ در داخل کنگره آمریکا و در میان نخبگان سیاسی این کشور، تحرکات جدیدی برای توقف جنگ شروع شده است به طوری که باب کروکر، رئیس کمیسیون روابط خارجی در سنای آمریکا اعلام کرده است که کنگره به زودی پایان دخالت آمریکا در حمله عربستان به یمن را به رأی خواهد گذاشت. هر چند که برخی از تحلیل‌گران معتقدند که این حرکت کنگره، تأثیر چندانی بر رویکردهای ترامپ و دولتش درباره حمایت از عربستان نخواهد داشت. چرا که آمریکا تحت کنترل شرکت های لابی و اسلحه سازی است و این شرکت ها توقف این جنگ را به نفع خود نمی دانند. در واقع منافع آنها در ادامه این جنگ است.

عبدالرحمن راجح –  العالم | مترجم: صغری روستایی

پربیننده ترین خبرها