بزرگترین بانک آلمان به پولشویی گسترده متهم شد

بزرگترین بانک آلمان به پولشویی گسترده متهم شد
شنبه 10 آذر 1397 - 06:35

پلیس آلمان از دفاتر دویچه بانک آلمان به اتهام پولشویی بازرسی کرد.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف از ورود پلیس آلمان به این مساله، ظنی است که به کارکنان این بانک (به عنوان بزرگترین بانک آلمان) وارد شده است. از قرار معلوم آنها به مشتریانی که از طریق ثبت شرکت های فراساحلی با هدف پولشویی صدها میلیون یورو، خود را در پناهگاه ها و بهشت های امن مالیات گریزی قرار می دادند، کمک می کردند.

نادیا نیزِن، سخنگوی دادستانی فرانکفورت در این باره گفت: هم اکنون تحقیقات در این پرونده بر روی دو تن از کارکنان پنجاه و نیز چهل و شش ساله دویچه بانک متمرکز شده است. این بررسی ها بعد از ارزیابی رسوایی پناهگاه های امن مالیاتی اسناد پاناما و نیز افشای گزارش های مربوط به شماره حساب های بانکی شرکت های فراساحلی انجام شد. عواید این پولشویی به شماره حساب های صادره دویچه بانک انتقال می یافته و این در حالی است که بانک مزبور، هیچ گزارشی (در باب تخلف صورت گرفته) منتشر نکرده است.

به نظر می رسد  تنها در سال 2016 بیش از نهصد مشتری (دویچه بانک)، حدود سیصد و یازده میلیون یورو را به یک شرکت فراساحلی که در جزایر ویرجین انگلیس راه اندازی شده بود، انتقال دادند. با وجود مدارک کافی در اطلاع از این تخلف اما مظنونان این پرونده (منظور برخی کارکنان بانک است) متهم به کوتاهی و قصور در اعلام تراکنش های مالی شک برانگیز هستند. مقامات دویچه بانک اکنون اعلام کرده اند در حال همکاری کامل با بازپرسان هستند.

 بعد از انتشار این خبر، سهام دویچه بانک بشدت پایین آمد و در میانه روز کاری تالار بورس فرانکفورت به میزان سه ممیز هفتاد و پنج درصد کاهش یافت.

در همین حال ارگ ایگندورف، سخنگوی دویچه بانک آلمان اظهار داشت: ما این باور را داریم که تمامی اطلاعات مربوط در خصوص (رسوایی) پرونده اسناد پاناما را در اختیار مقامات (قضایی) قرار داده ایم. البته ما اکنون نیز با دادستانی فرانکفورت، همکاری تنگاتنگی خواهیم داشت. چون این به نفع ما هم هست که موارد اتهامی به سرعت و کامل، روشن شوند. ظرف سال های گذشته همواره نشان داده ایم که با مقامات و دستگاه های (نظارتی) همکاری تنگاتنگی داشته ایم و اکنون نیز این آمادگی را داریم که به همان شکل رفتار کنیم و چنانچه به اطلاعات جدیدی دسترسی پیدا کنیم بلافاصله در موردش اطلاع رسانی خواهیم کرد.

در ادامه خانم نادیا نیزِن، سخنگوی دادستانی فرانکفورت هم گفت: از دیروز صبح، کار بازرسی از دفاتر دویچه بانک را در فرانکفورت آغاز کردیم. موضوع این بازرسی، اتهام پولشویی است. هم اکنون ما تحقیقات خود را بر روی دو تن از کارکنان این بانک متمرکز کرده ایم. بررسی های ما تقریبا در خصوص شش مورد است و بجز دفتر مرکزی دویچه بانک از چهار شعبه این بانک در شهرهای فرانکفورت و اِشبورن و نیز آپارتمان خصوصی متعلق به یکی از این دو متهم در حال بررسی هستیم.

وی افزود: اتهام وارده، مربوط به تابستان امسال یعنی اوت سال 2018 است. بعد از آنکه اداره جنایی فدرال آلمان، اطلاعات دریافتی مربوط به (رسوایی) اسناد پاناما را در خصوص افشای شرکت های فراساحلی مورد ارزیابی قرار داد، دریافت که دویچه بانک متهم است مشتریان خود را در تاسیس و راه اندازی به اصطلاح بنگاه های فراساحلی فعال در بهشت های مالیاتی کمک می کرده است و این مشتریان از آنجا پول ها را به دویچه بانک سرازیر می کردند؛ آنهم بدون آنکه بانک در ارتباط با اتهام پولشویی، شکایتی اعلام کند.

پربیننده ترین خبرها