یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا آمریکا نگران آزمایش موشکی جدید ایران است؟

آیا آمریکا نگران آزمایش موشکی جدید ایران است؟
يکشنبه 11 آذر 1397 - 19:25

العالم _ آمریکا

خبر:

  • وزیر خارجه آمریکا از آزمایش جدید موشکی ایرانی ابراز نگرانی کرده است، موشکی که آن را میان برد و با قابلیت حمل کلاهک های جنگی می داند.


تحلیل:

  • درحالی که ایران بارها تاکید کرده است که درخصوص توسعه و تکمیل توان دفاعی خود از هیچ کشوری اجازه نخواهد گرفت  ابراز نگرانی پامپئو از آنچه آزمایش موشکی جدید ایران خوانده است در واقع از این زاویه قابل تحلیل است که ارزیابی آمریکا از تاثیر گذاری تحریم ها بر جمهوری اسلامی و به زعم آنان به کنترل درآمدن ایران در سایه تشدید فشارها جواب مبتنی بر انتظاراتشان را همراه نداشته است.
     
  • در حالی که هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه موشکی یا آزمایش های موشکی ایران را ممنوع نکرده است به نظر تاکید پامپئو بر ممنوعیت این مساله بیشتر به خاطر پیش بردن پروژه تحریم ها و همسو کردن کشورهای مخالف تحریم آمریکایی علیه ایران صورت گرفته باشد.
     
  • همزمانی ادعای پامپئو مبنی بر مبادرت ایران به آزمایش موشکی جدید با آغاز بهره برداری از "زیردریایی فاتح" از یک سو و "ناوشکن سهند" از دیگر سو حکایت از آن دارد که تمرکز بر مساله موشک جدید ایرانی بیش از آن که ریشه در نگرانی از آزمایش چنین موشکی باشد متوجه  تعمیق نگرانی های آمریکا از توسعه دیگر ابعاد اقتدار جمهوری اسلامی است.

پربیننده ترین خبرها