بهره‌برداري از طرح کوتاه‌ترين مسير جنوب - شمال ايران

چهارشنبه 5 آبان 1389 - 17:44

تهران (العالم) - وزارت راه و ترابري جمهوري اسلامي ايران در راستاي اجراي طرح هاي مختلف توسعه، احداث 104 کيلومتر از جاده ارتباطي ميان خليج فارس درجنوب با سواحل درياي خزر در شمال ايران را تکميل کرد.

تهران (العالم) - وزارت راه و ترابري جمهوري اسلامي ايران در راستاي اجراي طرح هاي مختلف توسعه، احداث 104 کيلومتر از جاده ارتباطي ميان خليج فارس درجنوب با سواحل درياي خزر در شمال ايران را تکميل کرد. به گزارش شبکه خبري العالم، اين مسير که کوتاه ترين مسافت ميان جنوب و شمال ايران بشمار مي رود، قرار است به زودي بدست رئيس جمهوري ايران افتتاح شود. مسافت اين جاده که از بزرگترين ساحل و بندرخليج فارس يعني بندرامام خميني آغاز مي شود و تا تهران پايتخت ايران ادامه دارد، 970 کيلومتر وطول بقيه اين مسير تا سواحل درياي خزر که 165 کيلومتر است، در داخل سلسله جبال زاگراس قرار مي گيرد تا خليج فارس را درکوتاه ترين مسافت زميني ممکن به درياي خزر متصل کند. وزارت راه و ترابري ايران متعهد شده است که اين طرح را با همکاري يک شرکت خصوصي ايراني با هزينه اي حدود 750 ميليون دلار به اتمام برساند. مهندس مسعود راهنما معاون وزير راه و ترابري در گفت وگو با شبکه خبري العالم گفت: اين طرح موفقيتي بزرگ براي کشورمان بشمار مي رود و ما توانستيم که مسافت 65 کيلومتري راه هاي کوهستاني ناهموار و پيچ درپيچ را که موجب حوادث رانندگي بسياري است، کوتاه کنيم و زمان لازم براي عبور کاميون ها و خودروهاي ترانزيت از اين مسير را به نصف زمان قبلي کاهش دهيم. از طريق برقراري ارتباط ميان منطقه جنوب ايران که قدرت محرکه اقتصادي و تجاري ايران است، با بنادر درياي خزر، امکان استفاده از ثروت ها و امکانات جنوب و شمال به نحو احسن فراهم مي شود. "منصور چوبينه" مدير اجرايي يک شرکت خصوصي ايراني درگفتگو با العالم گفت: مشکل بزرگي که در اين منطقه با آن مواجه شديم ، ايجاد تونلي به طول هفت و نيم کيلومتر در داخل کوه هاي زاگرس بود و با توجه به اينکه هيچ وسيله اي و امکاناتي براي کار درآن جا نبود، بنابراين ما مجبور شديم به حفر تونل در بخش هاي بالايي اقدام کنيم و توانستيم که شش دهانه و شکاف در تونل ها براي شروع کار و تسريع درانجام آن ايجاد کنيم. اين طرح مستلزم ايجاد 28 تونل با طول 25 کيلومتر و نيز پل هايي با ارتفاع 1200 متر از سطح دريا در آغاز و 330 متر درهنگام پايان طرح با بالاترين ميزان انحنا که از 6 درصد تجاوز نکند و نيز درنظرگرفتن امتيازهاي بسيار مانند امکان استفاده از تلفن همراه در طول مسير است. " فرخ هاشم زاده " پيمانکار اين طرح درگفت وگو با العالم اظهار داشت، دراجراي اين طرح به موفقيت هايي دست يافتيم و هرماه هزارمتر از تونل را حفر مي کرديم و نيمي از هزينه کامل اين طرح که بالغ بر 750 ميليون دلار است، تامين شده تا آن را درطول 25 سال سرمايه گذاري کنيم. وزارت راه و ترابري پيش بيني کرده است که روزانه يازده هزار وسيله نقليه از اين راه استفاده کنند و استفاده از اين مسير، کاهش ميزان سوخت مصرفي را به دنبال داشته باشد به طوري که هزينه ساخت آن فقط در طول هشت سال باز گردد. 2127-17:11

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها