لاریجانی در نشست خبری دومین کنفرانس مبارزه با تروریسم:

تجارت راه خود را از میان تحریم باز می‌کند/ سازمان اطلاعات پاکستان پیگیر گروگان‌های ایرانی باشد

تجارت راه خود را از میان تحریم باز می‌کند/  سازمان اطلاعات پاکستان پیگیر گروگان‌های ایرانی باشد
شنبه 17 آذر 1397 - 18:17

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه به صورت ملموس با تروریسم درگیر است، گفت: برخی کشورها تنها از راه دور فرمایش می کنند که ما نیازی به حمایت آنها نداریم؛ آنها فقط مسئله‌سازی نکنند، کافی است.

العالم _ ایران / سیاسی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (شنبه، 17 آذر ماه) در نشست خبری دومین کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور آسیایی پیرامون چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای با بیان اینکه اصل اجلاس سال گذشته با ابتکار پاکستان در زمان ریاست ایاز صادق رئیس مجلس وقت این کشور ایجاد شد، گفت: فلسفه اصلی این اجلاس مسئله تروریسم است چرا که این پدیده در آسیا طبیعی نبوده و زمینه‌های آن به صورت ذاتی وجود ندارد و یک عامل خارجی آن را سامان می‌دهد تا نفس کشورها را بگیرد.

دیپلماسی پارلمانی باعث می‌شود وضعیت کشورهای آسیایی به لحاظ اقتصادی و امنیتی بهبود یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این حساسیت میان کشورها وجود دارد که با تروریسم مبارزه کنند، اظهار داشت: ممکن است کشورهای دیگری نیز به این اجلاس بپیوندند.

وی در ادامه ساماندهی روابط اقتصادی بیشتر را به عنوان دغدغه‌ای میان اعضای این اجلاس دانست و افزود: امیدواریم این حرکت مفید به لحاظ دیپلماسی پارلمانی نیز صورت گیرد و کشورها موضوعات اقتصادی و امنیتی را پیگیری کنند تا شاهد وضع بهتری در آسیا باشیم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص دستاوردهای عملی این دوره از نشست بیان کرد: نکات مختلفی پیرامون مباحث و اسناد گذشته مطرح و تأکید شد تا همکاری‌های بیشتری در آینده صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر ضرورت همکاری برای تدوین قوانین جهت مبارزه با تروریسم، ابراز داشت: همچنین باید از رشد تروریسم جلوگیری کرد و همکاری اقتصادی میان اعضا را افزایش داد چرا که تروریسم در بسترهای فقر، رشد می‌کند، همچنین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این اجلاس معرفی شد تا شرایط همگرایی میان کشورها افزایش یابد.

همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان کشورهای آسیایی افزایش پیدا می‌کند

وی ادامه داد: فهم رهبران کشورهای مختلف از تروریسم و نحوه مبارزه با آن یکسان شده و در بیانیه پایانی برای توسعه اقتصادی پیشنهادات مهمی ارائه شد.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره چگونگی تبادل اطلاعات میان کشورها در حوزه‌های امنیتی ابراز داشت: این اقدام تنها یک آغاز نبوده و پیش از این نیز همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی داشتیم و صرفاً باید سازماندهی آن تکمیل شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: پیمان‌های پولی و بانکی میان کشورها باید به وجود آید و پول ملی جایگزین دلار شود که امروز با چالش روبه‌رو شده است.

قانون استرداد تروریست‌ها در سازمان ملل وجود دارد و اجرای آن نیازمند اراده کشورها است

لاریجانی در ادامه همچنین درباره نشست‌هایی که در برخی کشورها با حضور سران تروریست‌ها برگزار می‌شود، اذعان داشت: نمی توان انتظار نتیجه فوری از این اجلاس داشت اما رفته رفته باید این تفکر ایجاد شود که کشورها از تروریست‌ها حمایت نمی‌کنند و مأیوس شوند به خصوص که اجلاس‌هایی که در برخی کشورها با حضور سران تروریست‌ها برگزار می‌شود، صرفاً یک بزک‌کاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به صورت ملموس با تروریسم درگیر هستیم اما برخی کشورها از دور فرمایش می کنند لذا ما نیازی به حمایت آنها نداریم؛ آنها فقط مسئله‌سازی نکنند چرا که ما توان مبارزه با تروریسم را داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص قانون استرداد تروریست‌ها خاطر نشان کرد: قوانین این موضوع در سازمان ملل تدوین شده و وجود دارد لذا مشکل در سند نیست بلکه در اراده‌ها است.

دکتر لاریجانی بر این اساس تصریح کرد: مسئله تروریست در منطقه به سادگی حل نمی‌شود چرا که برخی بسترهای داخلی وجود دارد که به عامل خارجی متصل می شود که معمولاً فریب خورده‌اند.

تجارت راه خود را از میان تحریم باز می‌کند/ سازمان اطلاعات پاکستان پیگیر گروگان‌های ایرانی باشد

رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم‌های یک جانبه علیه برخی کشورها گفت: کشورهای حاضر در این اجلاس همواره اعلام کرده‌اند با رفتار آمریکایی‌ها موافق نیستند و آمریکایی‌ها تصور کرده‌اند با این اهرم به اهداف خود می‌رسند اما از آنجایی که این رفتار پشتوانه سازمان ملل را ندارد تجارت راه خود را باز می‌کند و کشورها ذلیل یک کشور دیگر نمی‌شوند و منافع خود را دنبال می‌کنند از این رو باید بسترهای توسعه‌ای جمعی با کشورها به خصوص همسایگان فراهم شود.

وی در ادامه پدیده تروریسم و گروگانگیری در شرق کشور را به عنوان دغدغه مهمی دانست و افزود: ناآرامی‌ مرزها یکی از دغدغه‌های ما بوده و در خصوص گروگان‌گیری اخیر در مرز میرجاوه توسط یک جریان تروریستی برخی رد پای کشورها در آن مشاهده شده است که شواهد متقن وجود دارد، برخی کشورها سعی دارند میان ایران و پاکستان اشفته سازی ایجاد کنند از این رو سرویس اطلاعاتی پاکستان (ISI) باید فعال شود و آنها در حاشیه این نشست قول دادند که این موضوع را خاتمه داده و در همه سطوح پیگیر آزادسازی گروگان‌های ایرانی باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان درباره عضویت کشورهای دیگر در این اجلاس خاطر نشان ساخت: اجلاس این ظرفیت را دارد تا عضویت سایر کشورها را در صورت پذیرش اعضای آن بپذیرد.

پربیننده ترین خبرها