در پی قتل خاشقچی؛

ابراز ناامیدی بن‌سلمان از امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه «نئوم»

ابراز ناامیدی بن‌سلمان از امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه «نئوم»
چهارشنبه 21 آذر 1397 - 11:57

ولی‌عهد سعودی با اشاره به بحران پیش آمده پس از قتل «جمال خاشقچی»، گفته تا سال‌ها دیگر کسی در پروژه «نئوم» سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

العالم _ عربستان سعودی

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اخیرا در یک محفل خصوصی به صراحت به آثار منفی جنجال به وجود آمده پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی اذعان کرده و گفته است که می‌داند این مسئله امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه بلندپروازانه «نئوم» را با دشواری روبرو می‌کند.

نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از حاضران در این جلسه، نوشته که بن سلمان در این جلسه گفته است: «تا سال‌ها، هیچ‌کس [در این پروژه] سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.»

پروژه نئوم که پارسال با سر و صدای زیادی توسط بن سلمان رونمایی شد، قرار بود با جذب 500 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، به ساخت شهری مدرن و به فناوری‌های جدید در سواحل شمال غربی عربستان سعودی منجر شود. سعودی‌ها برای جذب گردشگر و رونق تجارت خارجی، حساب ویژه‌ای روی این پروژه باز کرده بودند.

به نوشته فایننشال تایمز، با بروز بحران پس از قتل خاشقچی، این پروژه به حاشیه رانده شده و توانایی پادشاهی سعودی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و نیروهای فعال در زمینه فناوری‌های نوین با مانع روبرو شده است. افراد مطلع می‌گویند بن سلمان ناامید از جذب سرمایه‌گذار خارجی اکنون به اتکا به سرمایه‌گذاران داخلی روی آورده است.

یکی از مشاوران بخش خصوصی در این مورد به این نشریه گفته است: «قطعا نئوم با تردید روبرو شده است. بدون شک، نگاه وکلای ما [در دولت] فعلا به بیرون [از کشور] نیست.»

از زمانی که قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول افشا شد، شمار زیادی از شرکت‌ها و تجار بین‌المللی اعلام کرده‌اند که در روابط خود با سعودی‌ها تجدید نظر می‌کنند. «نورمن فوستر» طراح بین‌المللی که قرار بود شهر نئوم را هم طراحی کند، از جمله این افراد بوده است.

بنا بر این گزارش، «ماسایوشی سان» بنیانگذار مجموعه «سافت بانک» که برای صندوق فناوری «ویژن» خود روی سرمایه‌گذاری 45 میلیارد دلاری سعودی‌ها حساب کرده بود، به بن سلمان گفته که بحران خاشقچی او را در وضعیت دشواری قرار داده است. به گفته افراد مطلع از محتوای این جلسه، گفته‌اند که ولی‌عهد سعودی از این بابت، عذرخواهی کرده است. همزمان، افراد مطلع می‌گویند پروژه 200 میلیارد دلاری تولید برق خورشیدی هم که قرار بود با مشارکت سافت بانک در عربستان سعودی انجام شود، در مقیاسی کوچکتر از آنچه پیشتر قرار بود، اجرا می‌شود.

«ریچارد برنسون» کارآفرین انگلیسی هم گفت‌وگوهایش با سعودی‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری فضایی‌اش را به حال تعلیق درآورده و برنامه‌های عربستان سعودی برای راه‌اندازی در پروژه حمل و نقل «ویرجین هایپرلوپ وان» را هم مختل کرده است.

فایننشال تایمز در پایان به لغو چندین پروژه سرمایه‌گذاری داخلی و همچنین ناکامی سعودی‌ها در مزایده سهام شرکت «آرامکو» نیز اشاره کرده و نوشته است که این موارد همگی منجر به آن شده که پروژه نئوم اکنون به شدت به دنبال سرمایه‌گذاری باشد.

پربیننده ترین خبرها