همراه با اعتراضات گسترده؛

تونسی ها سالگرد انقلاب تونس را جشن گرفتند

تونسی ها سالگرد انقلاب تونس را جشن گرفتند
دوشنبه 26 آذر 1397 - 18:51

استان سیدی بوزید در مرکز تونس امروز دوشنبه شاهد برپایی جشن و پایکوبی مردم در هشتمین سالرزو "انقلاب 2010" است که به سرنگونی زین العابدین بن علی انجامید.

العالم . تونس

در چنین روزی در سال 2010 محمد بوعزیزی دستفروش تونسی پس از درگیری با نیروهای پلیس، در مقابل مقر استانداری سیدی بوزید خودسوزی کرد.

مرگ بوعزیزی سرآغاز اعتراضات گسترده در دیگر استانهای تونس بود تا اینکه در 14 ژانویه 2011 به سرنگونی نظام بن علی انجامید.

مراسم هشتمین سالروز انقلاب تونس امسال در حالی برگزار می شود که نوعی بدبینی نسبت به از دست رفتن اهداف انقلاب در میان مردم بوجود آمده است؛ همچنین اعتراضاتی درخصوص وضعیت بد معیشتی نیز صورت می گیرد.

شهر سیدی بوزید امسال سالروز انقلاب تونس را با برپایی همایشها و فعالیتهای فکری فرهنگی هنری و ورزشی همراه کرده است و این علاوه بر نمایش فیلم و موزیک است.

مختار همامی وزیر امور داخلی و زیست محیطی تونس که به مناسبت سالروز انقلاب تونس به استان سیدی بوزید سفر کرده بود، گفت که به دنبال راهکاری برای کاهش قیمت ها و نیز برای مشکلات شهروندان است.

اما به رغم تمام وعده های دولت، تونسی ها همچنان منتظر تحقق ثمره انقلاب هستند این در حالی که دولتها در پشت سرگذاشتن موانع ناکام ماندند و این علاوه بر بی ثباتی اوضاع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است.

محمد عکرمی تحلیلگر سیاسی تونس تاکید کرد که تمام نشانه ها حاکی از بدتر شدن اوضاع اقتصادی در مقایسه با سالهای نخست انقلاب است.

هاشم حجی پژوهشگر تونسی در عرصه جامعه شناسی گفت: اقتصاد تونس پس از انقلاب در رکود بی سابقه ای بسر می برد و علت آن درگیری های سیاسی است که بر سرمایه گذاری در کشور تاثیر گذاشته است.

نور الدین الطبوبی دبیر کل اتحادیه کار تونس امروز دوشنبه از شهر سیدی بوزید، با بیان اینکه اوضاع عمومی در کشور در تمام سطوح تنش زا شده است، بر لزوم یافتن راه حل و افزایش حقوق شهروندان تاکید کرد.

این در حالی است که عصام الشابی دبیر کل حزب جمهوری تونس نیز تاکید کرد که بحران حکومت در تونس تهدیدی برای انتقال دموکراتیک قدرت به شمار می آید.

وی در نشستی در شهر نابل در شمال تونس گفت: شرایط برای حضور تونسی ها در خیابانها برای ابراز خشم ونارضایتی خود از عملکرد دولت مناسب است.

پربیننده ترین خبرها