کوزوو و صربستان در نشست شورای امنیت از مواضع خود کوتاه نیامدند

کوزوو و صربستان در نشست شورای امنیت از مواضع خود کوتاه نیامدند
سه شنبه 27 آذر 1397 - 10:52

روسای جمهور صربستان و کوزوو در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بر مواضع خود در زمینه تشکیل ارتش کوزوو تاکید کردند.

العالم _ اروپا

در جلسه دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، درباره تشکیل ارتش در کوزوو رایزنی شد و صربستان و کوزوو به شدت از مواضع خود دفاع کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان گفت که وی بسیار از این موضوع نگران است و تا حدی است هم از تحولات منطقه وحشت دارد.

وی از جامعه جهانی خواست تا بر کوزوو اثر بگذارد و افزود: «کسی باید این افراد را محدود و کنترل کند. چرا که آنچه آنها اخیرا انجام داده‌اند، با شرایط قرن 21 همخوانی ندارد.»

با این حال به نظر می‌رسید که نگرانی در زمینه اینکه صربستان در برابر کوزوو وارد جنگ شود، کاهش یافته بود.

ووچیچ افزود: «ما همچنان از ارتکاب به اقدامی اشتباه خودداری می‌کنیم چرا که در گذشته آسیب زیادی دیده ایم و بچه‌هایی نداریم که زندگیشان را در جنگ، خشونت و درگیری دیگری سپری کنند.»

«هاشم تاچی» رئیس‌جمهور کوزوو هم در این نشست گفت: «تنها اشتباهی که کوزوو مرتکب شد، این است که برای تشکیل ارتش پنج سال صبر کرد. این اقدام می‌تواند به صلح در منطقه منتهی شود.»

رئیس‌جمهور کوزوو با اعلام اینکه پریشتینا همواره قربانی بوده و برای بقا تلاش کرده است، گفت که تنها چیزی که صلح را تهدید می‌کند، درخواست‌های غیرمعقول بلگراد در زمینه جنگ است.

همچنین «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت که ارتش کوزوو نقض قطعنامه 1244 شورای امنیت است و گفت که شرایط قطعنامه به وضوح به این موضوع اشاره دارد. روسیه همچنین درباره ایجاد شرایطی پرتنش هشدار داد و گفت: «به نظر می‌رسد که اروپا چشم‌های خود را بر اقدام غیرقانونی کوزوو مبنی بر تشکیل ارتش بسته است.»

پارلمان کوزوو روز جمعه با تشکیل ارتش موافقت کرد. مقامات جمهوری کوزوو اکتبر گذشته تصمیم‌ گرفتند تا نیروهای امنیتی کوزوو (KSF) را به ارتش ملی این جمهوری تغییر دهند؛ اقدامی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با آن موافق نبود.

با این حال پارلمان کوزوو سه قانون را تصویب کرده است تا زمینه برای تشکیل ارتش کوزوو مساعد شود. «کادری وسلی» رئیس پارلمان کوزوو در این مورد گفت: «در مجموع 105 نفر از نمایندگان برای تصویب این قانون رای دادند.»

کوزوو در سال 2008 به صورت یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کرد و استقلال این کشور با بیش از 100 رای سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. با این حال صربستان، چین و روسیه همچنان این استقلال را به رسمیت نشناخته‌اند.

پربیننده ترین خبرها