روزنامه آمریکایی از سفرهای محرمانه مشاور نزدیک « بن سلمان» به تل‌آویو خبر داد

روزنامه آمریکایی از سفرهای محرمانه مشاور نزدیک « بن سلمان» به تل‌آویو خبر داد
سه شنبه 27 آذر 1397 - 18:27

یک روزنامه آمریکایی از سفرهای محرمانه مشاور نزدیک ولی‌عهد عربستان سعودی به تل‌آویو و رایزنی‌های مخفیانه ریاض با رژیم صهیونیستی خبر داد؛ رایزنی‌های که آمریکا به شدت حامی آن بوده است.

العالم - عربستان سعودی

روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز سه شنبه به نقل از منابع مطلع، از تحرکات مخفیانه عربستان سعودی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی و همچنین سفرهای مکرر مشاور نزدیک «محمد بن سلمان» به تل‌آویو خبر داد.

این روزنامه آمریکایی، در گزارش خود به نقل از منابع مطلع، از تحرکات فشرده دو مشاور نزدیک ولی‌عهد عربستان سعودی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی پرده برداشته است.

در ابتدای گزارش آمده است: «بعد از آشکار شدن همدستی ولی‌عهد عربستان سعودی و دو تن از مشاوران نزدیک او در کشتن (جمال خاشقچی) روزنامه‌نگار، یک طرح محرمانه مورد حمایت آمریکا برای ایجاد روابط نزدیک‌تر بین عربستان سعودی و اسرائیل با موانعی مواجه شده است».

طبق گزارش وال استریت ژورنال، «محمد بن سلمان» رهبری تلاش‌ها برای ایجاد روابط نزدیک‌ بین عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس را برعهده داشت.

منابع مطلع به این روزنامه آمریکایی خبر دادند، «سعود القحطانی» و ژنرال «احمد العسیری» دو تن از چهره‌های بسیار نزدیک به ولی‌عهد عربستان سعودی بوده‌اند که نقشی کلیدی در تحرکات محرمانه در زمینه برقراری روابط ریاض و تل‌آویو ایفا کردند.


القحطانی مشاور سابق دیوان سلطنتی عربستان سعودی و العسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی بودند که در نتیجه آشکار شدن دست داشتن آنها در زمینه قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سمت خود برکنار شدند.

وال استریت ژورنال نوشت: «این دو مشاور نزدیک به محمد بن سلمان ولی‌عهد که نقشی کلیدی در تماس‌های پشت پرده بین عربستان سعودی و اسرائیل داشتند، ماه اکتبر به ظن مداخله‌شان در عملیات منجر به مرگ جمال خاشقچی در کنسولگری پادشاهی سعودی در استانبول شغلشان را از دست دادند».

افراد مطلع به این روزنامه گفتند: «جنجال بین‌المللی متعاقب این قتل و عوقب ناشی از آن در درون دیوان سلطنتی سبب شد که فضای مانور از شاهزاده (محمد بن سلمان) در برابر رقبایش گرفته شود و همچنین میل او برای اتخاذ یک سیاست خارجی ریسک پذیر در خصوص ایجاد روابط با اسرائیل تعدیل شود».

یک مقام ارشد دولت عربستان سعودی که نخواست نامش فاش شود، به وال استریت ژورنال گفت: «بعد از قتل خاشقچی، قطعا کارهای (مربوط به تحرکات مخفی در زمینه روابط ریاض با تل‌آویو) خوابیدند. آخرین چیزی که پادشاهی (عربستان سعودی) در شرایط کنونی خواهان آن است، یک واکنش شدید دیگر (به روابط ریاض با تل آویو) است».

منابع مطلع استنادی این رسانه آمریکایی خبر دادند که قحطانی نقشی کلیدی در موضوع روابط مخفی عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی داشت.

او در مقام مشاور رسانه‌ای دیوان سلطنتی، نقشی مهم در «نرم کردن» تصویر رژیم صهیونیستی در رسانه‌های عربستان سعودی ایفا کرد.

مقام‌های عربستان سعودی همچنین خبر دادند که قحطانی در موضوع خرید تجهیزات پیشرفته نظارتی و جاسوسی از رژیم صهیونیستی نقش ایفا کرده بود.

در ادامه گزارش این روزنامه، به نقش آفرینی «احمد العسیری» فرمانده نظامی- اطلاعاتی نزدیک به ولی‌عهد هم اشاره شده است.

چند منبع مطلع به وال استریت خبر دادند: «ژنرال العسیری در چندین نوبت محرمانه به اسرائیل سفر کرد و از این حیث، او ارشدترین مقام سعودی بوده که به خاک این کشور پا گذاشته است. تمرکز سفرهای او روی چگونگی انتفاع پادشاهی (عربستان سعودی) از فناوری‌های نظارتی (جاسوسی) پیشرفته اسرائیل بود».

وال استریت ژورنال به قحطانی، العسیری و سخنگویان دولت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی رجوع کرده و از آنها خواسته درباره گزارش امروز این روزنامه اظهارنظر کنند اما هیچ کدام از اظهارنظر امتناع نکردند.

از نظر این روزنامه آمریکایی، موانع موجود در راه ایجاد پیوندها بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، سبب ایجاد تردید در طرح دولت آمریکا موسوم به «ناتوی عربی» می‌شود؛ طرحی که «برای دولت ترامپ در استراتژی خاورمیانه‌ای خود که شامل مهار ایران و حل منازعه فلسطینان و اسرائیلی‌ها (مذاکرات سازش و طرح معامله قرن) می‌شود، سرنوشت ساز و حیاتی می‌داند».

وال استریت ژورنال در پایان گزارش خود می‌نویسد: «با وجود (تحولات اخیر)، احتمالا پیوندهای سعودی-اسرائیلی به رغم موانع موجود و به دلیل منافع امنیتی و تجاری مشترک ادامه خواهد یافت».

فارس

پربیننده ترین خبرها