یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا قانون اساسی سوریه تغییر خواهد کرد؟

آیا قانون اساسی سوریه تغییر خواهد کرد؟
سه شنبه 27 آذر 1397 - 20:05

العالم _ سوریه

خبر:

  • نشست دولت های ضامن توافق آستانه در حالی در ژنو به کار خود پایان داد که ملموس ترین دستاورد آن توافق بر ادامه کوشش ها برای سامان دادن به مساله قانون اساسی سوریه بود در این جلسه مقرر شد در ابتدای سال آینده میلادی جلسات ادامه پیدا کند.

تحلیل:

  • در حالی امروز به شکلی رسمی دیمیستورا با پرونده سوریه خداحافظی کرد که علی رغم تمدید یک ماهه ماموریتش نتوانست نتیجه ملموسی در خصوص قانون اساسی سوریه ارائه کند. به نظر می رسد دلیل اساسی این عدم توفیق قبل از هر چیز در این مساله خلاصه شود که بنا نیست قانون اساسی این کشور چنانکه غرب و برخی دول منطقه ای وابسته به آمریکا تمایل دارند تغییرکند.
  • واقعیت آن است که تغییر قانون اساسی سوریه چنانکه کشورهای مخالف حکومت اسد سالها است بر آن اصرار دارند امری کاملا غیر مقبول برای نظام و مردم سوریه است، نظام و مردمی که 7سال جنگ تحمیلی را تحمل کردند که مداخله خارجی را تحمل نکنند.
  • بی شک سخنان اخیر جیمز جفری نماینده آمریکا در امور سوریه مبنی براینکه هدف کشورش تغییر نظام در سوریه نیست از یک طرف، تاکید اخیر چاووش اوغلو بر پذیرش نظام سوریه با لحاظ برخی شروط از طرف دیگر و بلاخره مسابقه کشورهای منطقه که تا دیروز دشمنان قسم خورده نظام سوریه بودند در برقراری رابطه مجدد با حکومت سوریه از طرف سوم جملگی حکایت از ماندگاری نظام کنونی سوریه و بقا قانون اساسی آن دارد بر این اساس به نظر می رسد حداکثر توقع ممکن از کمیته قانون اساسی سوریه انجام برخی تعدیلات در برخی از بندهای قانون اساسی موجود باشد.

پربیننده ترین خبرها