کویت: سازمان ملل از پایبندی اسرائیل به قطعنامه 2334 گزارش دهد

کویت: سازمان ملل از پایبندی اسرائیل به قطعنامه 2334 گزارش دهد
چهارشنبه 28 آذر 1397 - 08:00

کویت از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست که اعضای شورای امنیت گزارش ماهانه مکتوب در خصوص اجرای قطعنامه 2334 این شورا توسط اسرائیل مبنی بر توقف شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین را ارائه دهند.

العالم- آسیا

به نقل از پایگاه خبری «الخلیج آنلاین»، «منصور العتیبی» نماینده دائم کویت در سازمان ملل متحد در جلسه دوره ای شورای امنیت که روز سه شنبه به وقت محلی نیویورک در خصوص مسائل خاورمیانه و فلسطین برگزار شد، بر غیر قانونی بودن شهرک سازی های صهیونیستی در سرزمین های اشغالی تأکید کرد.
العتیبی افزود: متأسفیم که دبیرکل سازمان ملل متحد گزارشی در مورد اجرای قطعنامه 2334 شورای امنیت را ارائه نکرده و سالانه تنها به یک گزارش مکتوب اکتفا نموده است. ما خواهان آنیم که هر ماه یک گزارش کامل از اجرای این قطعنامه از سوی اسرائیل ارائه شود.
نماینده دائم کویت در شورای امنیت بار دیگر تصریح کرد: شهرک های اسرائیلی هیچ گونه اعتبار قانونی ندارد و نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت است.
کویت که ژانویه 2018 (دی/ بهمن 96) به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت جایگزین مصر شد، در این مقام تلاش کرد که حامی مردم فلسطین باشد.
قطعنامه 2334 شورای امنیت که 23 دسامبر 2016 (سوم دی ماه 95) تصویب شد، خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی شد.
این قطعنامه خواستار توقف تمامی فعالیت های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی شده است.
14عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله چهار عضو دائم آن شامل چین، فرانسه، روسیه و انگلیس به این قطعنامه رأی مثبت دادند و تنها نماینده باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای نخستین بار به این قطعنامه رأی ممتنع داد.
با وجود آن که این قطعنامه، شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته است، اما رژیم صهیونیستی نه تنها اقدامی برای توقف شهرک سازی های غیر قانونی انجام نداد، بلکه با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» و حمایت همه جانبه واشنگتن از تل آویو، روند ساخت آن شدت گرفت.
موضوع شهرک سازی های غیرقانونی رژیم صهیونیستی، مانع اصلی بر سر راه مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی است که از سال 2014 با کارشکنی رژیم آپارتاید اسرائیل متوقف شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها