موشک بهانه است؛ اروپا در بازی هم کاسه شدن با آمریکا رو بازی کند!

موشک بهانه است؛ اروپا در بازی هم کاسه شدن با آمریکا رو بازی کند!
چهارشنبه 28 آذر 1397 - 13:08

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد: ما در جایگاه اتحادیه اروپا قطعاً می‌خواهیم به مسئله موشک‌های بالیستیک ایران رسیدگی کنیم.

العالم- ایران/ سیاسی

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ضمن تأکید بر تعهد این اتحادیه به پایبندی به برجام گفت که بروکسل می‌خواهد به برنامه موشکی ایران نیز رسیدگی شود.

موگرینی گفت: «ما در جایگاه اتحادیه اروپا قطعاً می‌خواهیم به مسئله موشک‌های بالیستیک ایران رسیدگی کنیم. می‌خواهیم به مسئله اشاعه تسلیحاتی در منطقه هم رسیدگی کنیم. برای انجام این کار، لازم است که توافق هسته‌ای (برجام) حفظ شود.»

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده قدرت موشکی این کشور یک قدرت دفاعی بازدارنده است و تهران برای افزایش قابلیت‌های آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه سال گذشته در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی 'لارپوبلیکا' در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 'آیا ممکن است که ایران اجرای کامل توافق را به عنوان شرطی برای گفت و گو دربارۀ سایر مباحث مانند برنامۀ موشکی یا مسائل منطقه ای که باعث نگرانی جامعۀ بین الملل هستند، مطرح کند'، گفت: ما به دلایل خوبی این موضوعات را در مذاکرۀ هسته ای نگنجاندیم. ما تصمیم گرفتیم برروی برنامۀ هسته ای متمرکز باشیم تا به یک راه حل برسیم. در غیر این صورت هنوز بر سر میز مذاکره نشسته بودیم .

تاکید مقامات ایرانی از همان ابتدای مذاکرات بر این اصل بوده است که در گفتگوهای هسته ای صرفا پیرامون مسائل هسته ای گفتگو خواهد شد .

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره درباره اتهام واهی آمریکا به ایران نسبت به نقص قطعنامه ۲۲۳۱ با اشاره به این‌که موشک‌های ایران اهداف دفاعی دارند، گفت: ما نسبت به دیگران در منطقه‌مان از موشک‌های کمتری استفاده می‌کنیم و به همین خاطر نیز از ابتدا اعلام کرده‌ایم که موشک‌های‌مان قابل مذاکره نیستند.

وی با اشاره به نقض برجام توسط دولت ترامپ افزود: آمریکا با خروج از برجام، به طور کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است؛ پس حق ندارد از این قطعنامه صحبت کند. آمریکا تلاش کرده برجام را از میان ببرد، اما این توافق همچنان پابرجا است.

ظریف در ادامه افزود: این قطعنامه (۲۲۳۱) ایران را از آزمایش موشک باز نمی‌دارد. قطعنامه تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند. برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تایید می‌کنند که ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست بنابراین ما هیچ‌گونه کلاهک هسته‌ای در اختیار نداریم که بخواهیم برایشان موشک بسازیم. این بدین معناست که موشک‌هایی که ما در حال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که «طرز تفکر آمریکایی‌ها قدیمی است»، اظهار کرد: به نظر من برجام یک توافق تاریخی دیپلماتیک است که جامعه بین المللی به آن باور دارد. جامعه بین‌المللی می‌خواهد این توافق حفظ شود. آمریکا تمام تلاشش را کرده که این توافق را سست و نابود کند، اما ظاهرا باقی جهان آمادگی پذیرش این خواسته آمریکا را ندارد.

اینگونه رفتارها و اظهار نظر ها از سوی طرف اروپایی آن هم در جریان آغاز به کار سازو کار مالی نشانگر برخی مسائل از جمله تداوم سنگ اندازی های آمریکا و برخی دیگر کشورهای همراه با سیاست های کاخ سفید ، است .

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به اینکه ما مطمئن هستیم که کشورهای اروپایی هم در عمل مانند آمریکا هستند، این مسئله را گوش زد کزد و اظهار داشت: اعتبار ما از درون نبردهایی سخت بیرون آمده است و راز این که ما به باز دارندگی رسیدیم و ایران را لنگرگاه ثبات قرار دادیم این است که ابزارهای مبارزه با دشمن را در ۸ سال دفاع مقدس آموخته ایم و امروز راهکار نظامی را به روی دشمن بسته ایم. دولت آمریکا ۴۰ سال است در ابعاد مختلف علیه ملت ایران تلاش می‌کند و خروج از برجام و مباحث موشکی بهانه و هدفی است تا ملت ایران را تسلیم کند.

امیر حاتمی وزیر دفاع ایران «موضوع موشکی» را «اولویت» صنعت دفاعی کشور خواند و در زمینه موضوع «ایران‌هراسی» آمریکا به خصوص در حوزه موشکی و نیز «همراهی اروپا با آمریکا» و درخواست محدودیت در این حوزه اظهار داشت: «کشور ما در یک موقعیت ژئوپولیتیک و راهبردی قرار دارد. تاریخ هم می‌گوید این جغرافیا همواره مورد طمع بوده است.

باز هم باید تاکید کرد ؛ آمریکا و شرکای اروپایی اش بارها نسبت به توان موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. این در حالی است که ایران همواره تاکید کرده است که توسعه صنایع موشکی را با هدف افزایش قدرت دفاعی در مقابل دشمنان و سلطه گران انجام داده است.

همنوایی ترامپ و اروپایی ها و مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران موید این موضوع است که دوگانه‌هایی همچون «اوبامای باهوش، ترامپ دیوانه» و «آمریکای بد، اروپای خوب» و موارد مشابه همگی در یک پازل قرار می‌گیرد و نشانگر این مهم است که آنها در دشمنی با ایران و قدرت دفاعی و نظامی آن اختلافی با یکدیگر ندارند.

اروپایی هایی که اکنون نگران توان موشکی ایران شده‌اند و نق زنی در این برهه را ابزار جدیدی برای اهداف خود در نظر گرفته اند، کارنامه قابل تاملی در زمینه حقوق بشر دارند؛ تجهیز و حمایت از جنایات صدام در 8 سال جنگ تحمیلی، ایجاد و تجهیز گروهک تکفیری تروریستی داعش در عراق و سوریه، حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی در قتل عام مردم مظلوم فلسطین و حمایت از رژیم آل‌سعود در قتل عام مردم مظلوم یمن تنها بخشی از کارنامه ایالات متحده و شرکای واشنگتن است.

روز گذشته وزیر خارجه ایران هم بر این مسئله تاکید کرد و در توییتی نوشت:

" ابتدا نتانیاهو می آید و کنار کارخانه ساخت بمب اتمی می ایستد و ایران را تهدید به نابودی می کند. حالا هم خیلی راحت درباره موشک های تهاجمی خود به گزاف لاف می زند که برد آن می تواند به هر جایی برسد. با این وجود هنوز هم دارد درباره موشک های بازدارنده و دفاعی ایران آه و ناله سر می دهد و غربی ها هم طوطی وار نگرانی هایش را تکرار می کنند. "

در پایان باید گفت ؛ آنچه که طرف های غربی ، آمریکا و رژیم صهیونیستی را شگفت زده کرده پیشرفت روز به روز قدرت دفاعی ایران است . باید به آمریکا و همپیمانش یادآوری کرد آرزوی ایران تسلیم را به گور خواهند برد.

فاطمه نوروزی

پربیننده ترین خبرها