ظریف: بیانات مقام معظم رهبری در موضوع همسایگان گشایش‌گر فصل جدیدی است

ظریف: بیانات مقام معظم رهبری در موضوع همسایگان گشایش‌گر فصل جدیدی است
چهارشنبه 28 آذر 1397 - 12:26

وزیر امور خارجه گفت: بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع همسایگان، فصل جدیدی در توجه خاص به این موضوع هم در عرصه اجرا و هم در عرصه تحقیق و پژوهش گشوده است.

العالم- ایران/ سیاسی

محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در پیامی به «همایش تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری» در مشهد اظهار داشت: مراتب خشنودی خود و وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را از توجه اساتید و پژوهشگران شرکت کننده در این همایش به یکی از موضوعات اساسی سیاست خارجی کشور اعلام می‌دارم.

وی ادامه داد: امسال در نخستین روز سال نو رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهر مقدس مشهد و در کنار حرم مطهر و مبارک حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) موضوعات راهبردی کشور را در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی با عموم مردم در میان گذاشتند. در حوزه سیاست خارجی معظم‌له عنایت ویژه‌ای به موضوع اهمیت همسایگان در سیاست خارجی کشور داشته‌اند.

در ادامه پیام وزیر امور خارجه بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «وسعت سرزمین کشور ما و همسایگی با آب‌های بین المللی آزاد از فرصت‌های این کشور است. ما از این‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنیم. یکی از دو حاشیه خلیج فارس متعلق به ماست. بخش عمده‌ای از دریای عمان متعلق به ماست. همسایگان متعدد، با 15 کشور همسایه هستیم و این یک امکان و یک ظرفیت بسیار مهم برای کشور ماست. کشور ما از لحاظ جغرافیایی در جای حساسی قرار گرفته است، نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب است و این از لحاظ جغرافیای مهم است» قرائت شد.

ظریف در ادامه پیام خود تاکید کرد: دقت و اهمیت بیانات مقام معظم رهبری در موضوع همسایگان در سیاست خارجی فصل جدیدی را در توجه خاص به این موضوع هم در عرصه اجرا و هم در عرصه تحقیق و پژوهش گشوده است.

وی همچنین برگزاری «همایش تبیین سیاست همسایگی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری» را یکی از موارد مهم در مباحث علمی پژوهشی مربوط به آن دانست که نتایجش می‌تواند به اجرای بهتر سیاست خارجی در این عرصه کمک کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: انتظار می‌رود این همایش و دیگر ابتکارات مشابه توسط دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های مختلف کشورمان بتواند مبانی و مفاهیم پایه سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران را بهتر تبیین کند و راهکارهای مناسب را برای بسط و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای خصوصا با همسایگان پیشنهاد نماید.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها