بشار اسد پیروز شد/ چاره‌ای جز صحبت با روسیه و ایران نداریم

بشار اسد پیروز شد/ چاره‌ای جز صحبت با روسیه و ایران نداریم
دوشنبه 3 دی 1397 - 18:08

«رند پال» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه نظامیان آمریکایی باید از افغاستان و سوریه خارج شوند، گفت که «بشار اسد» پیروز شده و واشنگتن چاره‌ای جز مذاکره با سوریه، ایران و روسیه ندارد.

العالم - آمریکا

در حالی که فشارها بر رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل تصمیم او برای خروج تمامی ۲۰۰۰ نظامی این کشور از سوریه و همچنین خروج ۷۰۰۰ نظامی از افغانستان ادامه دارد، یکی از معدود حامیان این اقدامات در کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرده که مردم آمریکا از جنگ‌‌ خسته شده‌اند و خواهان بازسازی کشور خودشان هستند.

«رند پال» سناتور جمهوری‌خواه، یکشنبه شب به وقت تهران با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه «سی. بی. اس نیوز» به سوالات مختلف درباره خروج نظامیان آمریکا از سوریه و همچنین افغانستان پاسخ داد.

«مارگارت برنان» در ابتدای این مصاحبه نظر سناتور آمریکایی را درباره مخالفت‌ها با مواضع «دونالد ترامپ» برای خروج از سوریه و همچنین کاهش ۷۰۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان جویا شد.

این قانونگذار آمریکایی جواب داد: «ما باید به اظهارنظرهای افرادی که در حال حمایت از حضور ابدی ما در افغانستان هستند، نگاه کنیم. ما هم اکنون در سوریه هم حضور داریم. حتی خود ژنرال [جیمز] متیس هم گفته است که هیچ راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد. او همچنین گفته است که برای افغانستان هم راهکار نظامی وجود ندارد. به نظر شما سربازان جوان ما چه حسی خواهند داشت، من خودم اعضایی در خانواده‌ام هستند که به زودی به خارج از کشور اعزام خواهند شد، به نظر شما آنها چه حسی خواهند داشت، وقتی که به افغانستان اعزام شوند، در حالی که ژنرالشان می‌گوید راهکار نظامی برای آن کشور وجود ندارد. به نظر من مسئولیت بر دوش متیس و دیگر کسانی است که خواهان جنگ ابدی هستند و آنها باید توضیح بدهند چرا وقتی راهکار نظامی وجود ندارد، ما داریم نظامیان بیشتری اعزام می‌کنیم؟»

برنان در انتقاد از موضع سناتور ایالت کنتاکی گفت که در صورت خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و سوریه، واشنگتن نفوذی برای کشاندن طرف‌ها به میز مذاکرات برای حصول راهکار سیاسی نخواهد داشت.

رند پال گفت: «ما 17 سال است که (در افغانستان) حضور داشته‌ایم و آیا حالا فکر می‌کنیم که ما با گرفتن یک روستای دیگر می‌توانیم به توافق بهتری در مذاکرات برسیم. آیا کسی جنگ ویتنام را به خاطر دارد؟ این دقیقا همان استراتژی بود که در جنگ ویتنام سال‌های متمادی دنبالش بودند، می‌گفتند که ما یک روستای دیگر را بگیریم تا به توافق بهتری در مذاکرات برسیم اما اینطور نشد و آنها منتظر ما ماندند تا ما از ویتنام خارج شویم و طالبان هم منتظر می‌ماند تا ما خارج شویم چرا که آنها می‌دانند ما در نهایت افغانستان را ترک خواهیم کرد. البته این را هم بگویم که ما باید افغانستان را ترک کنیم چرا که پول کافی برای ساختن و بازسازی افغانستان نداریم. به نظر من، حق با رئیس‌جمهور (دونالد ترامپ) است و مردم هم با او هم‌نظر هستند، بیایید که آمریکا را دوباره بسازیم و منابع مالی‌مان را در خانه خودمان صرف کنیم».

مجری درباره اظهارنظرهای جیمز متیس و برخی دیگر از ژنرال‌ها علیه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و سوریه از رند پال سوال کرد، نظر شما درباره این انتقادها چیست؟

سناتور ایالت «کنتاکی» در پاسخ گفت: «مشکلی که درباره همه این ژنرال‌ها وجود دارد آن است که می‌گویند "اوه (خروج از افغانستان و سوریه) اقدامی عجولانه است" اما اینطور نیست ما 17 سال در افغانستان بوده‌ایم و اغلب این سال‌ها را در خاورمیانه حضور داشته‌ایم و (خروج از آنها) اقدامی عجولانه نیست. رئیس‌جمهور (آمریکا) قول داده بود که هدف ما از حضور در سوریه محو داعش است، ما 99 درصد از اراضی را از داعش گرفته‌ایم و آنها در حال فرار هستند، آیا افرادی که در آن مناطق زندگی می‌کنند اصلا نمی‌توانند هیچ کاری انجام بدهند؟ ما تریلیون‌ها دلار برای تسلیح کل خاورمیانه هزینه‌کرده‌ایم و همچنین ارتش افغانستان را تسلیح کرده‌ایم. آیا آنها هیچ کاری از دستشان بر نمی‌آید و ما باید همه کارها را خودمان بکنیم؟ ما داعش را شکست دادیم اما حالا تندروها در دولت آمریکا و همچنین در کنگره آمریکا دارند می‌گویند که ما باید صبر کنیم تا روسیه و ایران از سوریه خارج شوند، اما چنین موضوعی هرگز هدف ما نبود و هرگز هم محقق نخواهد شد و در نتیجه به نظر من این افراد در حال حمایت کردن از جنگ ابدی هستند».

وی افزود: «اگر شما از مردم آمریکا نظرسنجی کنید، 60 تا 70 درصد از مردم آمریکا حامی خروج نظامیان ما از افغانستان هستند و آنها همین نظر را درباره [خروج آمریکا از] سوریه دارند فقط افراد حاضر در واشنگتن (سیاستمداران) و ژنرال‌های پشتِ میزنشین هستند که می‌خواهند ما را برای همیشه در جنگ نگه دارند. اما مردم آمریکا از جنگ خسته‌شده‌اند و خواهان صرف منابع مالی‌مان در خانه، ایجاد شغل، (ساخت و بازسازی) راه‌ها و پل‌ها در کشور خودشان هستند».

مارگارت برنان در این مصاحبه نظر رند پال را درباره ابراز نگرانی «برت مک گورک» نماینده مستعفی رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به «مقابله با داعش» درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و منطقه و تاثیر آن بر «ظهور دوباره داعش» جویا شد.

رند پال درباره شرایط سوریه و منطقه گفت: «این مناطق کاملا وضعیت آشفته‌ و درهمی دارد، آنها (مردم منطقه) برای هزار سال در حال جنگ با هم هستند، سُنی و شیعه در حال جنگ با هم از زمان جنگ کربلا هستند و آنها تا پایان، با هم خواهند جنگید. اگر ما بخواهیم صبر کنیم تا دیگر هیچ جنگ محتملی بین آنها صورت نگیرد، در آن صورت ما برای همیشه در این منطقه باقی خواهیم ماند».

این قانونگذار عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرد که واشنگتن باید با روسیه، ایران و «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه وارد مذاکره شود.

پال گفت: «ما آنقدر روابط با روسیه را سیاسی کرده‌ایم که حتی یک دموکرات در کشور ما نیست که حامی مذاکره با روس‌ها باشد چرا که می‌داند دمیدن بر مواضع ضد روسیه، در واقع اقدامی برای زدن ترامپ است».

این سناتور جمهوری‌خواه تصریح کرد: «روسیه یک بازیگر بزرگ است و اگر ما با روسیه درباره سوریه حرف نزنیم، هرگز به یک راه‌حل دست نخواهیم یافت. ایران هم یک بازیگر است و ما با ایران هم باید درباره سوریه حرف بزنیم، اسد هم بازیگر است و ما نمی‌توانیم بگوییم که اسد باید برود، او جنگ را پیروز شده اما بعضی‌ها سرشان را در برف فرو کرده‌اند و فقط می‌خواهند ۲۰۰۰ نظامی به آنجا بفرستند، اما این نیروها ممکن است به سیم‌های تله برای یک جنگ بسیار بزرگ‌تر تبدیل شوند جنگی که شامل روسیه و ایران می‌شود اما چنین کاری یک اشتباه بزرگ خواهد بود و من فکر نمی‌کنم که مردم آمریکا خواهان یک جنگ بزرگ دیگر در خاورمیانه باشند».

مجری شبکه سی. بی. اس درباره گزارش‌های پنتاگون مبنی بر ادامه حضور چند هزار تروریست داعشی در سوریه سوال کرد و نظر میهمان برنامه را در این باره جویا شد.

رند پال در جواب به این سوال، ابتدا تاکید کرد که چرا آمریکایی‌ها باید به منطقه اعزام شوند و کشورهای خود منطقه با تروریست‌ها مقابله نکنند.

او سپس گفت: «در نهایت این مسلمان‌ها هستند که باید نقش پلیس در اراضی کشورهای اسلامی را برعهده بگیرند. اگر آمریکایی‌ها به منطقه بروند و ما یکی از ساکنان آنجا را بکشیم، آنها این موضوع را موضوعی مذهبی برداشت خواهند کرد و آنها اینطور برداشت می‌کنند که کافران برای تسلط بر سرزمینشان به منطقه آمده‌اند و ما با کشتن هر یک (تروریست و تندرو)، 10 تا هزار فرد (تروریست) جدید ایجاد می‌کنیم».

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود در مصاحبه با این شبکه، بار دیگر بر لزوم رایزنی و مذاکره آمریکا با روسیه درباره سوریه تاکید کرد.

رند پال گفت: «اسرائیلی‌ها دارند با روسیه صحبت می‌کنند، اما ما نمی‌توانیم با روس‌ها صحبت کنیم، چرا که بخشی از کل سیاست آمریکا آنچنان درگیر جنون شده که هیچ‌کس نمی‌تواند با روسیه حرف بزند، باید با روس‌ها صحبت شود، آنها دهه‌ها است که در سوریه پایگاه دارند و اگر ما آنقدر احمق هستیم که بگوییم "ما هرگز با روسیه حرف نخواهیم زد برای اینکه آنها در انتخابات ما دخالت کردند"، در آن صورت ما هرگز نخواهیم توانست به هیچ راهکار مسالمت آمیزی برای مشکل سوریه برسیم. البته که با حضور ۲۰۰۰ نظامی‌مان در سوریه هم به این راهکار نخواهیم رسید. ۲۰۰۰ نظامی، ایرانی‌ها و روس‌ها را شکست نخواهند داد و البته این موضوع اصلا نباید هدف ما باشد».

پربیننده ترین خبرها