شمار قربانیان سونامی اندونزی به 334 نفر رسید/ آغاز کمک های امدادی "آسه آن" به آسیب دیدگان

شمار قربانیان سونامی اندونزی به 334 نفر رسید/ آغاز کمک های امدادی
دوشنبه 3 دی 1397 - 18:21

سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی شمار قربانیان سونامی تنگنه سوندا را تا عصر روز دوشنبه 334 اعلام کرد در همین حال کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا " آسه آن" و برخی کشورهای دیگر ارسال کمک های امدادی به این کشور را آغاز کرده اند.

العالم ـ آسیا

خبرگزاری رسمی اندونزی "آنتارا" شامگاه دوشنبه به نقل از سازمان مقابله با بلایای اندونزی خبرداد: امواج سونامی پرقدرت تنگنه سوندا سبب برجای گذاشتن صدها کشته و مجروح و فروریختن صدها خانه در شهرهای ساحلی پانیمبانگ،کریتا،او سی اس لامپونگ،تانجونگ، لسونگ،سومار، لابوان، انیار در حومه این منطقه شده است.
سونامی نیمه شب شنبه در تنگه سوندا محل اتصال سواحل غربی جاوا و سواحل جنوبی سوماترا دو جزیره تشکیل دهنده اندونزی را در نوردید. این سونامی در پی فعالیت کوهی که بومیان به آن "آتشفشان کودک آناک کراکاتوا" می گویند ایجاد شد.
تلویزیون مترو اندونزی فیلمی را منتشر کرد که طبق آن پیش از وقوع سونامی بخش بزرگی از آتشفشان کراکاتوا پس از شروع فعالیت به همراه صدها تن گدازه های آتش به داخل آبهای اقیانوس ریزش کرده است.
علاوه براین برخی فیلم های موبایلی مختلف از غافلگیر شدن مردم بومی هنگام بروز امواج هولناک سونامی در منطقه تنگه سوندا در شبکه های اجتماعی در حال گردش است.
طبق این گزارش بیش از یک هزار و 20 نفر نیز تاکنون دراثر این سونامی مجروح شدند که امدادگران تمام تلاش خود را برای تخلیه آنها از این منطقه فاقد بیمارستان و تجهیزات درمانی کافی است ، به کار گرفته اند.
طبق گزارش گروههای امداد و جستجو، بیشترین خسارات و تلفات در استان کوچک بانتن واقع در جزیره جاوه در غرب تنگه سوندا رخ داده که گروههای امدادگر در حال فعالیت شبانه روزی در این منطقه هستند.
تنگه سوندا میان دو جزیره جاوه و سوماترا در شرق و غرب اندونزی و محل تلاقی جاوه در اقیانوس آرام به اقیانوس هند است.
«سوتوپو پورو نوگروهو» رئیس سازمان مقابله بلایای طبیعی اندونزی امروز گزارش داد که این کشور هیچ سیستم هشدار اولیه برای لغزش زمین و فوران های آتشفشانی ندارد.
وی درصفحه توئیتر خود نوشت: سیستم هشداردهنده کنونی صرفا برای فعالیت زمین لرزه است.
به گفته سوتوپو 'اندونزی باید یک سیستم هشدار دهنده اولیه درزمان وقوع سونامی هایی ایجاد کند که دراثر فروریزش یا لغزش لایه زمین و فوران های آتشفشان ایجاد می شود.
درپی انتشار این گزارش جوکوویدودو رئیس جمهوری اندونزی که در منطقه آسیب دیده حضور یافته بود، دستور داد تا این سازمان سیستم هشدار دهنده سونامی را خریداری کند.
وی همچنین دستور تداوم عملیات جستجو برای مفقودان را نیز صادر کرده است.
به گفته رئیس سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی، لغزش زمین در سال 1992 سبب ایجاد سونامی در Maumere و امسال عامل ایجاد سونامی در منطقه پالو و سوندا شد.
وی افزود: شبکه هشدار در سواحل این کشور نیز از سال 2012 عملا کارایی نداشته است.
دانشمندان زمین شناس می گویند که فوران آتشفشان کراکاتوا علت اصلی وقوع زمین لغزه در بستر دریا و خیزش امواج چند متری سونامی بوده است. امواج سهمگین و برخورد آن به نواحی ساحلی در اندونزی پس از وقوع زلزله، این فاجعه را ایجاد کرده است.
جاکارتا پست هم گزارش داد که درحال حاضر صدها نفر از نیروهای نظامی از ارتش اندونزی برای نجات جان مصدومان حادثه به این منطقه پرتراکم جمعیتی و آسیب دیده اعزام شده اند.
اندونزی با بیش از 260 میلیون نفر به کشور حوادث طبیعی معروف است و به طور مستمر آسیب های مهم و گسترده ای از این حوادث دیده است.
در سال 2004 زلزله هولناک شمال اندونزی موجب وقوع سونامی بزرگی در اقیانوس هند شد که دراثرا آن 226 هزار نفر در 13 کشور منطقه و از جمله 120 هزار نفر در اندونزی کشته شدند.
شش سال بعد در سال 2010 نیز سونامی دیگری در این کشورصدها نفر قربانی برجای گذاشت.
در چهار ماه اخیر نیز در پی زمین‌لرزه 7.5 ریشتری و سونامی پرقدرت جزیره سولاوسی، حدود 2 هزار و 500 نفر جان خود را از دست دادند.
طبق گزارش سازمان مقابله با بلایای اندونزی، تاکنون ده‌ها نفر نیز در فهرست مفقودان قرار گرفته اند که احتمالا امواج سهمگین و شبانه سونامی آن‌ها را به داخل اقیانوس کشیده است.
وزارت بهداشت اندونزی نیز گزارش داد که گروههای بیشتری از امدادگرانپزشک و پرستار به مناطق سونامی‌زده اعزام شده اند.
اگرچه سواحل اندونزی در تعطیلات سال نو میلادی شاهد حضور هزاران گردشگر خارجی است اما طبق گفته مسئولان محلی اکثر قربانیان و مصدومان این حادثه را گردشگران داخلی تشکیل می دهند.
طبق گزارش های رسانه ای درحال حاضر سازمان مدیریت بحران اندونزی (BNPB) با مرکز هماهنگی آسه آن برای کمک های انسان دوستانه در مدیریت بلایای طبیعی ( AHA) و دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل (Unocha) برای دریافت کمک های منطقه ای و بین المللی و ارسال آن به مناطق آسیب دیده در این کشورهمکاری های خود را شروع کرده اند.
به گزارش ایرنا، علاوه براین برخی از سازمان های صلیب سرخ کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا از جمله سنگاپور نیز گزارش دادند که کمک های اولیه امدادی را برای آسیب دیدگان سونامی اندونزی ارسال کرده اند.
مالزی نیز پیشتر برای ارسال کمک ها به اندونزی اعلام آمادگی کرده است.
حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در پی وقوع سونامی و کشته و زخمی شدن صدها نفر از شهروندان اندونزی، با صدور پیام تسلیتی، با دولت و ملت اندونزی ابراز همدردی کرد و از خداوند متعال برای جان باختگان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها