دیدبان حقوق بشر سوریه:

مقدمات خروج تروریست‌های وابسته به آمریکا از «التنف» به شمال سوریه فراهم شده است

مقدمات خروج تروریست‌های وابسته به آمریکا از «التنف» به شمال سوریه فراهم شده است
سه شنبه 4 دی 1397 - 14:38

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که نظامیان آمریکا قصد خروج از پایگاه نظامی خود در منطقه «التنف» دارند و تروریست‌های حاضر در این پایگاه به شمال سوریه انتقال خواهند یافت.

العالم - سوریه

پس از اینکه آمریکا اعلام کرد، قصد دارد نیروهای خود را از سوریه خارج کند، این بار ظاهرا نوبت به پایگاه نظامی این کشور در منطقه «التنف» (شرق سوریه) رسیده است که به صورت غیر قانونی آن را احداث کرد.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- گزارش داد که قرار است گروههای تروریستی مسلحی که در اطراف التنف حضور دارند و حاضر به مصالحه با دولت سوریه نیستند، به شمال این کشور منتقل شوند.

این گروه به نقل از منابعی که آنان را موثق می‌خواند اعلام کرد که گروه «مغاویر الثورة» -وابسته به گروه تروریستی ارتش آزاد و تحت حمایت ائتلاف آمریکا- قرار است به شمال سوریه انتقال یابد.

افزون بر این گروه، شماری از افراد مسلح نیز مصالحه با دمشق را نپذیرفتند و مقدمات انتقال این افراد به شمال سوریه هم فراهم شده است.

دیدبان می‌گوید که ائتلاف آمریکا –که به صورت غیر قانونی در سال 2014 تشکیل شد- اعلام کرده است که قصد دارد نیروهای خود را از منطقه التنف و شرق فرات خارج کند؛ هر چند که تا کنون هیچ اقدام عملی در زمینه خروج نیروهای آمریکایی صورت نگرفته است.

این گروه ادعا کرد که این تصمیم خشم خانواده‌های افراد مسلح حاضر در اردوگاه «الرکبان» و مناطق تحت کنترل ائتلاف آمریکا واقع در صحرای سوریه را به همراه داشته و رئیس جمهور و نیروهای آمریکا را مسئول جان خود اعلام کردند.

به گفته این گروه، فرماندهان ائتلاف آمریکا در التنف رسما پنجشنبه گذشته به نیروهای مغاویر الثوره اعلام کردند که قصد خروج از التنف را دارند.

برخی از منابع اوایل مهر ماه گذشته با اشاره به حصول توافق آمریکا و روسیه بر سر شرق سوریه اعلام کردند که این توافق بر سر سرنوشت آوارگان اردوگاه الرکبان و افراد مسلح حاضر در پایگاه نظامی آمریکا در منطقه التنف است.

البته این توافق که منابع مذکور مدعی حصول آن شده بودند، تا به امروز (چهارم دیماه) اجرایی نشد؛ حال آنکه قرار بود این توافق ادعایی طی چند روز اجرایی شود.

بر اساس این توافق همچنین قرار بود اردوگاه الرکبان که در آن «نیروهای آمریکایی 80 هزار آواره سوریه را گروگان گرفته‌اند»، برچیده شود و این افراد به شهرکها و روستاهایشان بازگردند.

بر خلاف گفته دیدبان، بیشتر کسانی که در این اردوگاه حضور دارند از حامیان حکومت سوریه هستند و می‌خواهند که به شهر و روستای خود بازگردند. همین مسئله نیز سبب شد که این افراد تظاهراتی را علیه افراد مسلح برگزار کنند و خروج از این اردوگاه را که شبیه «بازداشتگاه بزرگ» است، خواستار شوند.

مرکز مصالحه روسیه در سوریه اواخر خرداد سال جاری اعلام کرد که اردوگاه آوارگان الرکبان، به پناهگاهی برای تروریستهایی بدل شده که از سراسر سوریه در آن گرد هم آمده‌اند، از جمله عناصر تروریستی داعش.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها