پنتاگون خواهان حفظ سلاح های آمریکایی توسط کردهای سوری است

پنتاگون خواهان حفظ سلاح های آمریکایی توسط کردهای سوری است
شنبه 8 دی 1397 - 07:44

خبرگزاری رویترز گزارش داد: فرماندهان نظامی آمریکا پیشنهاد داده اند که بعد از خروج از سوریه به نیروهای کرد اجازه دهند تسلیحات آمریکایی را همچنان در اختیار داشته باشند؛ اقدامی که احتمالا خشم ترکیه را برخواهد انگیخت.

العالم - سوریه

سه مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که این پیشنهادها بخشی از بحث های درخصوص طرح ارتش آمریکا برای خروج از سوریه است. هنوز مشخص نیست که پنتاگون در نهایت چه پیشنهادی به کاخ سفید خواهد داد.

به گفته منابعی در وزارت دفاع آمریکا، بحث ها در این زمینه هنوز در مراحل اولیه است و تصمیم نهایی اتخاد نشده است. طرح پنتاگون طی روزهای آتی به کاخ سفید ارائه می شود و تصمیم گیری نهایی در این مورد با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود.

«شان رابرتسون» سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: برنامه ریزی ها کماکان ادامه دارد و بر اجرای خروج کنترل شده و سنجیده نیروها و همچنین اتخاذ اقدامات احتمالی برای تضمین امنیت نیروهایمان تمرکز یافته است.

مقام های آمریکایی گفتند که تصمیم ترامپ برای خروج نیروها از سوریه خشم فرماندهان این کشور را برانگیخته و آن را خیانت به «یگان های مدافع خلق» (ی.پ.گ) می دانند. این یگان ها با عناصر داعش در شمال شرق سوریه جنگیده اند اما ترکیه آنها را تروریست قلمداد می کند.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که ایالات متحده به (ی.پ.گ) اعلام کرده بود تا زمانی که مبارزه با داعش تکمیل نشده است، واشنگتن آنها را تسلیح خواهد کرد. این مقام افزود: اما مبارزه هنوز تمام نشده است. ما نمی توانیم سلاح ها را پس بگیریم.

تسلیحاتی که آمریکا در اختیار (ی.پ.گ) قرار داده، شامل موشک های ضدتانک، خودروهای زرهی و نارنجک است. به نوشته رویترز، پیشنهاد پنتناگون برای پس نگرفتن این سلاح ها به (ی.پ.گ) اطمینان می دهد که آمریکا آنها را رها نکرده است.

اما ترکیه می خواهد که این سلاح ها از آنها پس گرفته شود. اگر طرح پیشنهادی پنتاگون تایید شود، تصمیم ترامپ برای واگذارکردن مبارزه با داعش به ترکیه با پیچیدگی هایی روبرو می شود.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته که کاخ سفید و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با طرح پنتاگون برای حفظ سلاح های آمریکایی در اختیار ی.پ.گ مخالفت خواهند کرد.

در همین حال مقام های آمریکایی گفتند که پنتاگون آمار سلاح هایی را که به ی.پ.گ داده است، دارد اما یکی از این مقام ها اظهار داشت: چگونه می توان سلاح ها را پس گرفته و چه کسی قصد دارد آنها را پس دهد؟

به گزارش رسانه ها، ترامپ دو هفته پیش در جریان یک تماس تلفنی با اردوغان تصمیم گرفت که تمام 2 هزار نیروی آمریکایی را از سوریه خارج کند. در پی این تصمیم، جیمز متیس وزیر دفاع و برت مک گورک فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف علیه داعش استعفا دادند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها