پس از ورود ارتش سوریه به منبج؛

مذاکرات دمشق با کُردها برای توافق بر سر رقه، حسکه و دیرالزور ادامه دارد

مذاکرات دمشق با کُردها برای توافق بر سر رقه، حسکه و دیرالزور ادامه دارد
شنبه 8 دی 1397 - 14:24

یکی از مسئولان «حزب اتحاد دموکراتیک» سوریه گفت که مذاکرات بین کُردهای سوریه با دولت بر سر استان‌های «رقه، حسکه و دیرالزور» همچنان در جریان است.

العالم - سوریه

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه جمعه (7 دی) از ورود نیروهای ارتش به منبج و بر افراشته شدن پرچم سوریه در مرکز آن خبر داد.

«شفان خابوری» یکی از مسئولان «حزب اتحاد دموکراتیک» سوریه (پ.ی.د) تأکید کرد که ورود ارتش سوریه به منبج برآیند مذاکره با دمشق بوده و این مذاکرات با نظارت روسیه صورت گرفته است.

پایگاه خبری معارض «سمارت» به نقل از خابوری گزارش داد که این مذاکرات همچنان بین کُردها و دولت سوریه بر سر استانهای «رقه» (شمال) «حسکه» (شمال شرق) و «دیرالزور» (شرق) در جریان است.

وی تصریح کرد که این مذاکرات تا زمانی ادامه خواهد داشت که به راهکاری دست یافته شود که طرفین راضی باشند و حقوق مردم کُرد و سایر اقشار سوریه را تضمین کند.

این مسئول کُرد تصریح کرد که شبه‌نظامیان کُرد به خاطر جلوگیری از تکرار رخدادهای «جرابلس، الباب و عفرین»، از نیروهای ارتش سوریه درخواست کردند که وارد منبج شود؛ زیرا که ترکیه و تروریستهای وابسته به این کشور بر این شهرها مسلط شدند.

مسئول کُرد: هیچ مانعی ندارد که یگانهای کُرد به ارتش سوریه ملحق شوند

در همین راستا، «الدار خلیل» از مسئولان گروه موسوم به «حرکة المجتمع الدیمقراطی» که یکی از گروههای تشکیل دهنده حزب اتحاد دموکراتیک است گفت که نمی‌پذیرد نیروهای پیشمرگه» کُرد عراق وارد منطقه موسوم به «رژاوا» شوند.

خبرگزاری «باسنیوز» به نقل از خلیل گزارش داد که وی به جای ورود نیروهای پیشمرگه، ترجیح می‌دهد که نیروهای ارتش سوریه وارد این منطقه شوند.

وی تصریح کرد که «نمی‌پذیریم پیشمرگه به کشور بازگردد و این موضوع را با هیچ طرفی بررسی نمی‌کنیم». خلیل اما اعلام کرد که هیچ مانعی وجود ندارد که شبه‌نظامیان یگانهای کُرد به ارتش سوریه بپیوندند.

این مسئول کُرد هر گونه گفت‌وگو با نهاد موسوم به «شورای ملی کُرد» -یکی از گروههای تشکیل دهنده ائتلاف معارضان سوری- را رد و این گروه را خائن توصیف کرد.

در همین راستا، ستاد مشترک گروه موسوم به «ارتش ملی» -وابسته به ترکیه- روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به همراه ارتش ترکیه به مناطق عملیاتی عازم شده‌اند و در مرزهای شهر منبج برای آغاز عملیات نظامی به منظور تسلط بر این شهر آمادگی کامل دارند.

ارتش سوریه در حالی به درخواست کُردها وارد منبج شد که ترکیه بارها تهدید کرده است که در روزهای آتی با کمک نیروهای وابسته به خود در داخل سوریه حمله به منبج آغاز خواهد کرد.

شهر منبج در شمال استان حلب و در نزدیکی مرزک ترکیه واقع شده است. ساکنین این شهر را کردها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند. این شهر در مرداد سال 95 به دست یگان‌های مدافع خلق (YPG) از اشغال داعش خارج شد.

پربیننده ترین خبرها