سفیر سابق انگلیس در سوریه:

تنها یک کشور عربی مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است

تنها یک کشور عربی مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است
يکشنبه 9 دی 1397 - 11:17

«پیتر فورد» سفیر سابق انگلیس در دمشق تأکید کرد که همه کشورهای عربی به جز یک کشور، موافق بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب هستند.

العالم-سوریه

فورد در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره امکان ازسرگیری عضویت دمشق در اتحادیه عرب گفت: «به عقیده من همه کشورهای عربی به استثنای قطر آماده پذیرش بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند، چرا که قطر از در طول سال‌های گذشته از اخوان‌المسلمین حمایت کرده و تحریک علیه دولت سوریه را مدیریت کرده است».

وی با اشاره به اینکه قطر از گروه‌های مسلح در ادلب حمایت مالی به عمل می‌آورد، اظهار داشت که البته معارضان قطر هرگز مانع دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای ازسرگیری روابط با دمشق نخواهند شد.

این حرف سفیر انگلیس در حالی بیان می‌شود که او از اختلافات شدید عربستان به همراه بحرین، امارات و مصر با قطر مطلع است و می‌داند که این چهار کشور از ژوئن 2017 روابط خود با دوحه را قطع کرده‌اند.

سفیر سابق انگلیس در دمشق درباره موضع عربستان سعودی در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز تصریح کرد: «فشارهایی که عربستان پس از پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی با آن مواجه است، باعث می‌شود که این کشور به دنبال دوستان جدید در دمشق باشد».

دمشق در روزهای پایانی سال 2018 شاهد چرخش کامل برخی کشورهای عربی به سوی خود است. دو هفته گذشته، عمر البشیر رئیس جمهور سودان به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. این اولین سفر یکی از سران عربی پس از آغاز بحران در سوریه به دمشق بود.

یک هفته بعد، پنجشنبه هفتم دسامبر، امارات عربی متحده که از متحدان عربستان سعودی در منطقه است، سفارت خود در دمشق را پس از هفت سال بستن، بازگشایی کرد و کاردار امارات از تمایل چندین کشور عربی دیگر برای بازگشایی سفارت خود در دمشق خبر داد.

یک روز بعد نیز بحرین، دیگر متحد عربستان سعودی اعلام کرد که هیچ گاه روابط خود با دمشق را قطع نکرده و ارتباط منامه با دمشق در جریان بوده است و در حقیقت از آغاز به کار سفارت خود در دمشق خبر داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها