گزارش خبرگزاری فرانسه از وضع مساعد دولت سوریه در سطح نظامی و سیاسی

گزارش خبرگزاری فرانسه از وضع مساعد دولت سوریه در سطح نظامی و سیاسی
دوشنبه 10 دی 1397 - 12:00

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی اوضاع دولت سوریه پرداخت و تأکید کرد، کشورهای عربی که روابط خود را با دمشق قطع کرده بودند، امروز در پی برقراری رابطه با سوریه هستند.

العالم- سوریه

«پس از گذشت هشت سال درگیری در سوریه، امروز دمشق بیش از هر زمان دیگری به تسلط بر وضعیت میدانی نزدیک شده که با آغاز همکاری سوریه با کُردها در شمال این کشور مقارن شده و در حال شکست انزوای سیاسی خود است».

خبرگزاری فرانسه با مقدمه فوق به وضعیت حال حاضر دولت سوریه پرداخت و گزارش داد که بسیاری از کشورهایی که با دمشق قطع رابطه کرده بودند، امروز در پی برقراری روابط مجدد با دولت سوریه هستند.

در این گزارش آمده که پس از آغاز رخدادهای سوریه، «جامعه بین‌الملل و بسیاری از کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] با بشار اسد قطع رابطه و از معارضان وی حمایت کردند» و کار به جایی رسید که «باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا گفت که روزهای اسد به شماره افتاده است».

بنا بر این گزارش، سوریه اما «با حمایت همپیمانان خود بویژه وسیه از سال 2015 توانست مساحت‌های گسترده‌ای از کشور را باز پس بگیرد».

خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه درخواست کُردها از دمشق باعث استقرار نیروهای ارتش سوریه در منطقه «منبج» شد تا با تهدیدهای ترکیه مقابله صورت گیرد، پیش‌بینی کرد که کُردها در آینده باز هم با دمشق همکاری خواهند کرد و سایر مناطق تحت تسلط آنان را در بر خواهد گرفت.

در خصوص ادامه مذاکرات دمشق با کُردها، «شفان خابوری» یکی از مسئولان «حزب اتحاد دموکراتیک» سوریه (پ.ی.د) هشتم دی‌ماه جاری تأکید کرد که ورود ارتش سوریه به منبج برآیند مذاکره با دمشق بوده و این مذاکرات همچنان بین کُردها و دولت سوریه بر سر استانهای «رقه» (شمال) «حسکه» (شمال شرق) و «دیرالزور» (شرق) در جریان است تا طرفین به توافقی دست پیدا کنند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود با اشاره به از سرگیری فعالیت سفارتخانه‌های کشورهای امارات عربی متحده و بحرین در دمشق تأکید کرد که احتمالا سایر کشورها نیز سفارت‌های خود را در سوریه بازگشایی خواهند کرد.

«موتلو اوغلو» از کارشناسان مسائل کُردها گفت که بشار اسد «هر روز در حال تقویت حاکمیت خود در سطوح دیپلماسی و نظامی است».

در این گزارش آمده است که با دعوت کُردها از دمشق برای استقرار نیروهای ارتش سوریه، دولت این کشور نفوذ میدانی خود را گسترش داد و اوغلو نیز اعلام کرد که بعید نیست تحولات منبج مقدمه‌ای برای همکاری بین دمشق و کُردهایی باشد که از چند ماه پیش مذاکراتی را پیرامون آینده مناطق خود آغاز کردند.

وی در ادامه عنوان کرد که «به جای مبارزه با کُردها، دولت [سوریه] توسط کُردها دعوت شد تا وارد مناطق [تحت تسلط] آنان شود. دیگر چیزی بهتر از این برای اسد وجود ندارد».

بنا بر این گزارش، ترکیه نگرانی اصلی کُردها بود و آنها بیم آن داشتند که پس از تصمیم خروج غافلگیر کننده آمریکا از سوریه (+) سناریوی منطقه «عفرین تکرار شود؛ چرا که ترکیه در مارس گذشته با کمک تروریستهای وابسته به خود توانست بر عفرین تسلط پیدا کند.

«نیکولاس هراس» پژوهشگر مرکز جدید امنیت آمریکا تأکید کرد که این تصمیم واشنگتن «به کشورهای عربی پیام داد که باید با [بشار] اسد بر اساس معیارهای خاص خود تعامل داشته باشند».

خبرگزاری فرانسه با اشاره به موج تلاشهای کشورهای عربی برای برقراری رابطه با دولت سوریه، گزارش داد که این مسئله با سفر سرزده «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به دمشق آغاز شد؛ در واقع این نخستین سفر یک رئیس جمهور از کشورهای عربی به دمشق بود که از آغاز بحران سوریه صورت گرفت.

یک دیپلمات عرب حاضر در بیروت هم که در جریان کانالهای ارتباطی کشورهای عربی با سوریه است تأکید کرد که «امارات برای بازگشایی سفارت خود چراغ سبز عربستان را به دست آورد».

این دیپلمات در پایان تأکید کرد که بعید نیست عربستان نیز دست به این اقدام بزند، هر چند این مسئله «مستلزم توافقات بیشتری با دمشق است».

پربیننده ترین خبرها