وزیر ارتباطات اعلام کرد:

پیش بینی رشد 200 درصدی شاخص‌های دولت الکترونیک در سال 98

پیش بینی رشد 200 درصدی شاخص‌های دولت الکترونیک در سال 98
سه شنبه 11 دی 1397 - 16:20

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پیش‌بینی رشد 200 درصدی در شاخص‌های دولت الکترونیک را برای سال 98 دارد، گفت: در حوزه دولت الکترونیک به عنوان مهمترین وظیفه سازمان فناوری اطلاعات، پیگیری‌های نمایندگان را برای خود یک فرصت بی‌نظیر می‌داند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

نشست نمایندگان فراکسیون نفت، گاز و نیروی مجلس شورای اسلامی با وزیر ارتباطات و فناوری و رئیس سازمان فناوری در وزارتخانه ارتباطات و فناوری برگزار شد.
بنابر این گزارش، نمایندگان فراکسیون نفت و گاز و نیرو در ابتدا بازدیدی از زیرساخت های دولت الکترونیک در محل وزارت ارتباطات و فناوری انجام دادند و در جریان کم و کیف و میزان پیشرفت این زیرساخت ها قرار گرفتند.
به استفاده دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات میان مردم، سازمان ها، بازار و ارکان دیگر دولت و ارائه خدمات عمومی و دولتی دولت الکترونیک گفته می شود. در این دولت که سطح پیشخوان ادارات تا خانه و محل های کار شهروندان خواهد رسید، نیاز به مراجعه حضوری برای انجام کارها وجود نخواهد داشت.
تاکنون فقط 10درصد از دستگاه‌ها به شبکه دولت الکترونیک متصل شده‌اند
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره راه‌های استعلام برای مشخص کردن گروه مشمول یارانه کالا، توضیح داد: بانک‌های اطلاعاتی متعددی در این زمینه وجود دارد و افرادی که کارمند دولت هستند، میزان حقوق‌شان در بانک اطلاعاتی موجود است، اگر فردی کار اداری نداشته باشد اما تحت بیمه باشد، می‌توان حقوقش را از سازمان بیمه استعلام کرد. شیوه استعلام از بانک مرکزی نیز یک جمله است اینکه «ماهانه بیش از 3 میلیون درآمد دارد یا خیر».
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه آماری را رییس سازمان فناوری اطلاعات درخصوص افزایش استعلام‌های یارانه کالا در آذرماه سال جاری ارائه داد، که بر مبنای آن رقم بالایی در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است، ادامه داد: همچنین زیرساخت‌ها را آماده کرده‌ایم اما آماده‌سازی زیرساخت‌های دولت الکترونیکی به‌معنای کسب درآمد و دستاورد بسیار بزرگ نیست چراکه درحال حاضر 10درصد از دستگاه‌ها به این شبکه متصل شده‌اند.
نخستین اتصال دولت الکترونیک با ناجا برقرار شد
وی خبر داد: نخستین اتصال دولت الکترونیک با ناجا برقرار شد و این ارگان همکاری بسیار خوبی انجام داد و انصافا پای کار آمدند و سرویس را برقرار کردند.
وزیر ارتباطات در ادامه توضیح داد: بانک مرکزی به این شبکه متصل نشده بود اما با همین فرآیند کارت سوخت وارد کار شد و قرار است سایر خدمات خود را نیز از این طریق ارائه دهد. همچنین تفاهمنامه‌ای با قوه قضاییه امضا کرده و احتمالا تا 3 الی 4 ماه آینده این اتصال نیز برقرار شود البته مجلس و به‌ویژه کمیسیون صنایع و معادن کمیته ارتباطات مجلس بسیار همکاری مناسبی با این جریان داشتند.
درخواست راه اندازی دولت الکترونیک در حوزه سلامت
آذری جهرمی با اشاره به درخواست رییس ‌جمهوری مبنی بر اینکه دولت الکترونیک در حوزه سلامت راه‌اندازی و پیگیری شود، اضافه کرد: در ارزیابی‌های دولت الکترونیک، وزارت امور اقتصاد و دارایی امسال رتبه اول را کسب کرد و سهم خودشان را به خوبی ایفا کرده اند و زیرساخت‌های این بخش به خوبی پیشرفته و فقط در تبادل اطلاعات مشکلاتی وجود دارد که این به مطالبه وزارت ارتباطات و گفت وگو پیرامون این موضوع مرتبط می‌شود.
خارج شدن شرکت مخابرات از زیرمجموعه وزارت ارتباطات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال یکی نمایندگان فراکسیون نفت، گاز و نیرو مبنی بر اینکه چرا ساختار وزارت ارتباطات در شهرهای دیگر بی‌نظم است، اضافه کرد: تا زمانی که شرکت مخابرات زیرمجموعه وزارت ارتباطات بود این شرکت نماینده وزارتخانه در شهرهای مختلف بود اما این روند پس از خصوصی‌سازی مخابرات کمرنگ شد.
پیش‌بینی رشد 200 درصدی شاخص‌های دولت الکترونیک
وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیش‌بینی رشد 200 درصدی در شاخص‌های دولت الکترونیک را برای سال 98 دارند، اضافه کرد: در حوزه دولت الکترونیک به عنوان مهمترین وظیفه سازمان فناوری اطلاعات، پیگیری‌های نمایندگان را برای خود یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم و قدردان آن هستیم.

پیشرفت 20 رتبه ای در ارتقاء شاخص های دولت الکترونیک
امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری این وزارتخانه نیز در ادامه و پس از بازدید از زیرساخت های دولت الکترونیک با بیان اینکه به نمایندگان مجلس قول ارتقاء شاخص های دولت الکترونیک در جهان تا 30 رتبه را داده بودند، گفت: در حال حاضر 20 رتبه پیشرفت کرده ایم و هنوز 10 رتبه به مجلس بدهکار هستیم.
رئیس سازمان فناوری از شناسایی بازماندگان از تحصیل، اجرای طرح رجیستری موبایل، پرداخت یارانه کالا و استفاده از ظرفیت های بانکی به عنوان دستاوردهای دیگر دولت الکترونیک یاد کرد.
ناظمی عنوان کرد: ایجاد زیرساخت تبادل اطلاعات برای اتصال به ناجا، بانک مرکزی، بخش پالایش نفت، توسعه زیرساخت های دولت همراه، تکمیل زیرساخت های بانکی، پالایش و پاکسازی داده ها از دیگر دستاوردهای دولت الکترونیک به شمار می آیند.
کاهش قابل ملاحظه مراجعات به دستگاه ها
علی کاظمی باباحیدری رئیس فراکسیون نفت، گاز و نیروی مجلس نیز در این جلسه گفت: دولت الکترونیک تا این لحظه توانسته درصد قابل ملاحظه ای از مراجعات به دستگاه ها را پایین آورده و ترددها را کم کند.
نماینده مردم اردل در مجلس نیز دلیل حضور در این جلسه را آگاهی از اقدامات انجام شده درخصوص دولت الکترونیک از سوی وزارت ارتباطات عنوان کرد و افزود: میزان امکان ایجاد اشتغال از طریق آن ها و نیازشان به بودجه از دیگر دلایل برگزاری این جلسه است چراکه اکنون در فصل بررسی بودجه بوده و خواهان کمک به وزارتخانه ارتباطات جهت تحقق اهداف مرتبط با دولت الکترونیک هستم.
موانع اجرایی شدن دولت الکترونیک
محمد حسینی عضو فراکسیون نفت، گاز و نیرو در مجلس نیز در این جلسه گفت: با وجود تحریم ها پیشرفت ها و اقدامات وزارت ارتباطات قابل تامل است.
نماینده مردم تفرش در مجلس با بیان اینکه سال ها از دولت الکترونیک صحبت شده اما به دلیل موازی کاری، عدم فرهنگسازی این دولت خروجی نداشته است، افزود: هزینه جداگانه سامانه اطلاعاتی برای هر دستگاه بالا است لذا این اطلاعات باید در اختیار دولت الکترونیک قرار گرفته و تجمیع شوند و اگر همه حوزه ها به اصلاح سیستمی نشوند نمی تواند فساد اداری را کاهش داد.
عضو کمیسیون بودجه در ادامه وزیر ارتباطات را درخصوص اینکه درآمد حاصل از خدمات الکترونیکی به دست وزارت ارتباطات می‌رسد یا دستگاه های دیگر نیز از آن بهره برداری می کنند، مورد سوال قرار داد.
عبدالله حاتمیان عضو فراکسیون نفت، گاز و نیرو در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه مشاغل آی تی در شهرستان ها اقدام خاصی از سوی وزارت ارتباطات صورت نگرفته، گفت: به دلیل این کوتاهی بسیاری از جوانان شهرستان ها به سمت تهران سوق پیدا کرده اند در حالی که آموزش این جوانان، کمترین هزینه و بیشترین شغل را ایجاد خواهد کرد.
این عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم درگز در مجلس همچنین از نبود اینترنت در شهرهای مرزی انتقاد کرد و افزود: این محدودیت برای مردم مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.
تعامل ناچیز وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی با دولت الکترونیک
خدیجه ربیعی فرادنبه نماینده مردم بروجن در مجلس نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک، گفت: طبق گزارش ها تاکنون 430 دستگاه با وزارت ارتباطات جهت تحقق اهداف دولت الکترونیک تبادل اطلاعات داشته اند اما هنوز حدودا بیش از 200 دستگاه وارد این تعامل نشده اند لذا امید است تا پایان برنامه ششم توسعه این مهم نیز محقق شود.
نماینده مردم بروجن در مجلس از همکاری ناچیز سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد با دولت الکترونیک انتقاد کرد و افزود: انتظار است این دو دستگاه که کمترین همکاری و تعامل را داشته اند جدی تر وارد میدان شوند این در حالی است که باید نسبت به دیگر دستگاه ها بیشترین همکاری را انجام می دادند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است اگر موازی کاری ها به حداقل برسند بسیاری از فسادها و ریخته پاش ها و سرگردانی ها برطرف خواهند شد.
وی هدف از پیگیری دولت الکترونیک را تسهیل امور و ایجاد اشتغال دانست.
ساز و کار اجرای دولت الکترونیک در استان ها
سیدهادی بهادری عضو فراکسیون نفت، گاز و نیرو در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه جایگاه وزارت ارتباطات در استان ها مشخص نیست، گفت: مردم می پرسند اداره مرتبط با وزارت ارتباطات کجاست؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: متاسفانه دولت الکترونیک در استان ها مرجع و نهاد مشخصی ندارد و حتی مدیران وزارت ارتباطات در میان هیات مدیران استانی به چشم نمی آیند.
عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد داد: ساز و کاری برای اجرای دولت الکترونیک در استان ها ایجاد شود.
دولت الکترونیک یا سامانه ملی الکترونیک
علی ابراهیمی عضو فراکسیون نفت، گاز و نیروی مجلس نیز در این جلسه آخرین راه حل برون رفت از مشکلات اداری و فساد دستگاه ها را اجرای دولت الکترونیک دانست و گفت: شاید دستگاه ها در مقابل این مهم مقاومت کنند اما برای جلوگیری از فساد و افزایش خدمات دهی به مردم چاره ای جز رفتن به این سمت را نداریم.
ضرورت پوشش تلفن همراه و اینترنت در تمام نقاط جمعیتی
محمد خدابخشی سخنگوی فراکسیون نفت، گاز و نیروی مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از ارکان مهم رقابت پذیری رکن «زیرساخت» است، گفت: فناوری و اطلاعات در میان ارکان زیرساخت جای می گیرند و با توجه به اینکه جهان پیشرفته به این سمت می روند چاره ای جز همراه شدن با این جریان نداریم.
به گزارش خانه ملت، نماینده الیگودرز ادامه داد: انتظار است وزارتخانه ارتباطات تمام نقاط جمعیتی را در حوزه ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک مدنظر قرار دهد لذا ایجاد زیرساخت های پوشش تلفن همراه و اینترنت در مناطق دورافتاده ضروری است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها