در حاشیه سیاسی ترین جام ملت های تاریخ/ تحریم کامل تیم ایران در رسانه های امارات!

در حاشیه سیاسی ترین جام ملت های تاریخ/ تحریم کامل تیم ایران در رسانه های امارات!
شنبه 15 دی 1397 - 19:20

نگاهی به روزنامه های اماراتی نشان می دهد آن ها کوچکترین خبر، تحلیل و... درباره ایران نداشته اند که این موضوع در نوع خود عجیب به نظر می رسد.

العالم - ورزشی

تیم ملی ایران یکی از 5-6 مدعی اصلی قهرمانی در جام ملت ها محسوب می شود. شاگردان کارلوس کی روش بیش از نیم دهه است که در صدر جدول رنکینگ آسیا جای دارند و در این سال ها کمتر پیش آمده که مغلوب تیم های آسیایی شوند. علاوه بر این، در ترکیب تیم ملی بازیکنان شناخته شده ای در سطح جهان زیاد دیده می شوند؛ سامان قدوس بازیکن حاضر در لوشامپیونه فرانسه، علیرضا جهانبخش وینگر تیم برایتون، سردار آزمون با سابقه گلزنی به بایرن مونیخ، علیرضا بیرانوند با مدال نایب قهرمانی آسیا و مهار پنالتی رونالدو و... که همگی مورد توجه فوتبال دوستان آسیایی و حتی اروپایی قرار دارند.

با تمام این تفاسیر، روزنامه ها و وبسایت های خبری کشور میزبان جام ملت های آسیا یعنی امارات اخبار حول تیم ملی ایران را آنطور که باید و شاید پوشش نداده اند و اگر از چند خرده خبر عبور کنیم، می توانیم به جرات بگوییم که هیچ مطلبی از تیم ملی ایران در این رسانه ها دیده نمی شود!

* تاثیر روابط سیاسی بر فوتبال

شاید در شعار بتوان فوتبال را جدا از سیاست دانست اما حداقل در منطقه خاورمیانه چنین موضوعی به هیچ عنوان با واقعیت مطابقت ندارد. فراموش نکنیم فدراسیون فوتبال ایران چند ماه درگیر قانون منع به کار گیری بازنشستگان بود، لیگ قهرمانان آسیا چند سال است که به خاطر روابط سیاسی ایران و عربستان مصاف نمایندگان این دو کشور را در زمین بی طرف برگزار می کند و همچنین در سال های اخیر کشورهایی نظیر قطر و امارات نیز به صف این منازعات پیوسته اند.

حالا تاثیر روابط تیره و تار سیاسی ایران و امارات را می توان در پوشش رسانه ای جام ملت ها نیز مشاهده کرد. جایی که حتی رسانه های خصوصی امارات به دلایل مختلف که می توان به تفصیل بررسی کرد، از نوشتن در خصوص تیم کی روش سر باز می زنند و به مدعی اصلی قهرمانی توجه چندانی نمی کنند. اگرچه این اتفاق اهمیت چندانی هم برای ایران ندارد، اما کشور میزبان ملزم به میهمان نوازی و رعایت عدالت در تمام موضوعات است. روزنامه های الخلیج، الامارات، الاتحاد، شرق الاوسط و... از جمله نشریاتی هستند که موضع این چنینی در قبال تیم ملی ایران داشته اند.

* سیاسی ترین جام ملت های تاریخ؟

برگزاری تورنمنت فوتبال در آسیا باوجود تنش بین کشورهای این منطقه مسبوق بالسابقه است. پس از پایان جنگ ایران - عراق و جنگ خلیج فارس، جام ملت های آسیا 1992 هیروشیما و شدیدتر از آن مقدماتی جام جهانی 1994 با التهاب و تنش بسیار زیاد برگزار شد. آن زمان کشورهایی نظیر ایران، کویت و سوریه در یک جبهه حضور داشتند و آن طرف کشورهایی نظیر عراق، عربستان سعودی و حتی امارات متحده عربی بودند. آتش اختلافات و جنگ افروزی این کشورها سبب شد تا دیدارها حساسیت فرا فوتبالی به خود بگیرند و به طور مثال مصاف ایران و عراق در مهر ماه 73 یا جدال ایران و عربستان در آخرین بازی مرحله مقدماتی که هر دو با شکست تیم ایران همراه شده، آمیخته با تنش ها و درگیری های سیاسی برگزار شدند.

اکنون نیز جام ملت های آسیا 2019 در شرایطی برگزار می شود که ایران و عربستان همچون گذشته منازعات سیاسی شدیدی با یکدیگر دارند. علاوه بر ایران، کشور قطر نیز از چند سال گذشته با عربستان جدل داشته است. در جبهه ایران علاوه بر قطر، می توان کشورهایی نظیر سوریه، یمن و عراق را دید. آن طرف امارات متحده عربی مهم ترین یار عربستان است. در این بین باید بررسی کرد و دید که آیا نظر فوتبال دوستان این کشورها نیز مطابق با اتفاقات سیاسی است یا خیر؟

* امارات 2019 در جایگاه قطر 1988

این نخستین تجربه ایران در تحریم رسانه ای از سوی کشور میزبان نیست. ایران و قطر اگرچه از ابتدا روابط دوستانه ای باهم داشتند اما از آغاز جنگ بین ایران و عراق، دچار اختلاف شدند و نمود این اختلافات در جام ملت های 1988 دوحه دیده شد. جایی که روزنامه های قطری در طول تورنمنت هیچ عکسی از بازیکنان ایران چاپ نکردند و در روزی که ایران با چین بازی رده بندی را داشت، روزنامه دولتی این کشور عکس تیمی ایران را پایین تر از کره جنوبی، عربستان و چین چاپ کرد؛ یعنی ایران چهارم می شود!

* حمایت تمام قد قطری ها از ایران

اما برخلاف کشور میزبان، رسانه های عراقی و قطری حسابی هوای تیم ایران را در روزنامه هایشان داشته اند. به طور مثال روزنامه استاد الدوحه قطر در شماره امروزش به آقای گلی علی دایی، بهتاش فریبا و حسین کلانی در تاریخ جام ملت ها اشاره کرد و همچنین نقل قولی از کی روش را در صفحات نخستین به چاپ رساند. علاوه بر این استاد الدوحه به بررسی تاریخچه بازی های ایران و کره جنوبی پرداخت و این مسابقه را یکی از پرتکرارترین بازی های جام ملت ها دانست.

علاوه بر آن، در برنامه های ورزشی تلویزیون هایی چون الکاس قطر نیز می توان روابط دوستانه با ایران را مشاهده کرد؛ جایی که علاوه بر خط مشی این رسانه، میهمان ها نیز در پیش بینی های خود اغلب ایران را به عنوان یکی از فینالیست ها یا حتی تیم قهرمان معرفی می کنند.

ورزش3

پربیننده ترین خبرها