گزارش اینتلیجنس آنلاین از اهداف سفر عمر البشیر به سوریه

گزارش اینتلیجنس آنلاین از اهداف سفر عمر البشیر به سوریه
شنبه 15 دی 1397 - 21:52

پایگاه فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» در گزارشی، از اطلاعات جدید درباره انگیزه و اهداف عمر البشیر رئیس جمهوری سودان از سفر اعلام نشده خود به دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در 16 دسامبر گذشته پرده برداشت.

العالم - سوریه

«عمر البشیر» اولین رهبر عربی است که از زمان شروع بحران سوریه در سال 2011 ، به دمشق سفر می کند.

این پایگاه که گزارش های اطلاعاتی را منتشر می کند، مدعی شد: دیپلمات های روس برای از بین بردن انزوای بشار اسد از طریق ترتیب دادن سفرهای رهبران عرب از جمله میشل عون رئیس جمهوری لبنان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به دمشق تلاش می کنند، سفر رئیس جمهوری سودان با هدف دیگری انجام شد.

پس از آنکه رئیس جمهوری سودان در اظهارات معمول خود درباره نیاز به وحدت کشورهای عربی علیه اسرائیل سخن گفت، هدف اصلی عمر البشیر، طبق اعلام منابع نزدیک به ریاست جمهوری سودان، بررسی همکاری احتمالی با روس ها و اطلاع از نحوه اکتشاف معادن و فعالیت در زمینه معادن به ویژه در بخش الماس بود.

خزانه های خالی

درحالیکه خزانه های سودان خالی است، این کشور به دنبال همکاری با روسیه در زمینه طرح های اکتشاف معادن از جمله اورانیوم است که روسیه و برخی کشورهای غربی با اشتیاق به دنبال آن هستند.

بسیاری از شرکت های روسی در سودان هستند که در زمینه اکتشاف معادن در مناطق مختلف سودان فعالیت می کنند. از جمله این معادن، معادن طلا است که پس از جدایی سودان جنوبی، منبعی برای حمایت از اقتصاد سودان به شمار می رود.

جدایی سودان جنوبی از سودان، باعث شد که سودان بخش عمده تولید نفت خود را که نزدیک به 500 هزار بشکه در روز است، از دست بدهد.

منابع سودانی اعلام کرده بودند که معادن گرانبهایی مانند اورانیوم و الماس در منطقه جنگ زده دارفور وجود دارد.

برخی از رسانه ها نیز اعلام کرده بودند که روسیه ازدولت عمر البشیر حمایت اقتصادی کرده است.

دولت سودان مدتی است که با اعتراض های شدید مردمی مواجه است.

این اعتراض ها از زمان به قدرت رسیدن وی در 30 سال پیش ، شدیدترین اعتراض ها به شمار می رود.

اعتراض ها در سودان، فقط سه روز پس از سفر عمر البشیر به دمشق آغاز شد و همچنان ولی با شدت کمتر ادامه دارد.

اما دولت سودان، دریافت هر گونه حمایت مالی از مسکو را رد کرده و مسکو هم درباره حمایت از سودان یا رد آن، هیچ اظهارنظری نکرده است.

سفر عمر البشیر به سوریه، پیش بینی ها و اظهارنظرهای بسیاری را درباره انگیزه و زمان این سفر به دنبال داشت.

این سفر همچنین با انتقادات گسترده از سوی مخالفان سوری روبرو شد.

مخالفان سوری این سفر را اقدامی با بعد منطقه ای با هدف رسمیت بخشیدن به بشار اسد و بازگرداندن وی به عرصه سیاسی عربی و بازپس گیری کرسی سوریه در اتحادیه عرب دانستند که در سال 2011 از آن اخراج شده بود.

این درحالیست که طرفداران دولت بشار اسد از این سفر حمایت کردند و آنرا به منزله به رسمیت شناختن پیروزی بشار اسد در جنگ از سوی کشورهای عربی دانستند.

پربیننده ترین خبرها