رأی الیوم:

قدرت نیروی دریایی ایران به فراتر از مدیترانه رسیده است

قدرت نیروی دریایی ایران به فراتر از مدیترانه رسیده است
يکشنبه 16 دی 1397 - 14:57

یک روزنامه فرامنطقه‌ای عربی‌زبان خبر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره اعزام یک ناوگروه ایران به اقیانوس اطلس را چالشی بزرگ برای آمریکا توصیف کرد.

العالم - ایران / سیاسی

روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» درباره خبر اعزام ناوگروه ایران به اقیانوس اطلس یادداشتی را با این عنوان منتشر کرد که « بعد از روسیه و چین ایران سومین کشوری است که کشتی جنگی به نزدیکی آب های منطقه ای آمریکا می فرستد و اگر مورد حمله قرار گیرد علیه پایگاه‌های پنتاگون در خلیج (فارس) می‌تواند واکنش دهد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: ایران سومین کشور در جهان است که بعد از روسیه و چین به آب‌های منطقه‌ای ایالات متحده نزدیک می‌شود و این یک چالش بزرگ و قابل توجه نظامی است و کارشناسان نظامی را بر آن داشته سوال‌هایی را مطرح کنند در مورد اینکه آیا ایران نظیر پیشرفتی که در زمینه قدرت موشکی خود داشته یک نیروی نظامی هم توسعه داده است؟.

بنا به نوشته رای الیوم، در طی چند سال گذشته، نیروی دریایی ایران کشتی های آمریکایی را از نزدیک شدن به آبهای حوزه دریایی خود بازداشته است تا جایی که در سپتامبر گذشته تلویزیون ایران ویدیوی منتشرنشده‌ای از نزدیک‌شدن قایق‌های تندروی سپاه پاسداران به یکی از بزرگ‌ترین رزم‌ناوهای آمریکایی جهان در خلیج فارس را منتشر کرده است در این ویدئو تصاویری از رویارویی میان قایق‌های تندرو سپاه با ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به نمایش درآمد و گفته شده که این ویدیو اول فروردین‌ سال جاری ضبط شده و از طریق آن طرف ایرانی به فرمانده ناو هشدار داده برای جلوگیری از عواقب هر جنگی احتیاط کنند.

رای الیوم ادامه داد: در یک شگفتی نظامی، نیروی دریایی ایران روز جمعه اعلام کرد که در ماه مارس یک کشتی جنگی به اقیانوس اطلس اعزام خواهد کرد تا هفته‌ها در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای ایالات متحده مستقر شود، طبق گزارش رسانه‌های بین المللی، یک ناوشکن پیچیده با سیستم‌های جنگی نظامی و سیستم‌های سایبری ارسال خواهد شد.

این روزنامه ادامه داد: امیر دریادار «تورج حسنی مقدم»، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران با بیان اینکه برای این سفر ناوگروه ایران کره زمین را دور می زند، بیان کرد: یکی از اعضای ناوگروه ایرانی ناوشکن بالگردبر سهند خواهد بود که به عنوان پیشرفته ترین ناوشکن غرب آسیا، معرفی شده است .

رای الیوم تاکید کرد: اعزام ناوگروه ایران به نزدیکی آب‌های منطقه‌ای آمریکا اگر انجام شود چالش واقعی از سوی ایران خواهد بود و این سومین کشور ضد ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم خواهد شد که پس از اتحاد جماهیر شوروی - روسیه و سپس چین یک کشتی نظامی به نزدیکی آب‌های امریکایی اعزام می کند.

به عقیده نویسنده، چالش ایران برای آمریکا این است که برای مدت طولانی و در یک منطقه حساس در دریاهای آزاد بدون وابستگی به یک بندر پشتیبانی لجستیک خواهد ماند؛ صرف نظر از اینکه امکان لنگر انداختن در ونزوئلا را دارد.

این روزنامه با بیان اینکه ایران معمولا برنامه‌های نظامی را که از آن خبر می‌دهد عملی می‌کند، افزود: از همین رو کارشناسان، اظهارات فرماندهان تهران را تایید می‌کنند، اما درباره قدرت واقعی نیروی دریایی ارتش ایران جای بحث است، ایران پیشرفت صنعت موشکی خود را نشان داده و یک واقعیت نظامی جدید در خاورمیانه اعمال کرده است، از جمله اینکه از طریق حزب الله لبنان جلوی سرکشی اسرائیل را گرفته به گونه ای که این رژیم اشغالگر از زمان جنگ ژوئن 2006 دیگر جرات حمله به لبنان را پیدا نکرده است و اعتقاد بر این است که ایران در حال حاضر نیرویی دریایی فراتر از دریای مدیترانه را توسعه داده است.

نویسنده تصریح کرد: ناوشکن ایرانی دائما تحت کنترل نیروی دریایی ایالات متحده خواهد بود و نیروی دریایی ایالات متحده می تواند به تقابل با ناوشکن ایرانی در دریاهای آزاد برود، اما پنتاگون از واکنش ایران علیه پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و کشتی‌های جنگی در کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و آب‌های آن هراس دارد، سناریویی که به طور جدی مطرح است.

رای الیوم در پایان آورده است: واشنگتن چندین بار ایران را به جنگ تهدید کرده است و ایران هم نیروهای نظامی آمریکا را بارها تحریک کرده است، اما پنتاگون احتیاط پیشه کرده است، کاخ سفید، از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی که تصمیمات ناگهانی او شناخته شده است، از تهدید مستقیم ایران اجتناب کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها