تحلیل روز/

تداوم محاصره یمن و کشتار مردم

تداوم محاصره یمن و کشتار مردم
چهارشنبه 19 دی 1397 - 10:38

محاصره یمن به دست امارات و عربستان همچنان در حال گرفتن جان شهروندان یمنی است، هر یمنی که بتواند از باران موشکی مداوم عربستان و امارات جان سالم ببرد، در معرض قحطی، گرسنگی و بیماری های واگیر داری قرار دارد که بر اثر تداوم محاصره یمن در جای جای این کشور شیوع پیدا کرده است.

العالم _ یمن

با توجه به این که ریاض به وعده های خود درخصوص بازگشایی فرودگاه صنعا و رفع محاصره آن عمل نکرد و به رغم اعتراضات گسترده و تداوم مطالبات در این خصوص، ریاض همچنان تعلل و کارشکنی می کند، یک کمپین (پویش) مردمی باشعار " به محاصره فرودگاه صنعا پایان دهید" در یمن ایجاد شده است.

هدف از ایجاد این کمپین مردمی بر اساس آنچه که سازمان دهندگان آن اعلام می دارند، اعمال فشار علیه ریاض، و جلب توجه افکار جهانی به نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشر در یمن است که با محاصره و بستن فرودگاه های این کشور، بیست و پنج میلیون انسان تحت محاصره قرار گرفته و از عواقب آن رنج می برند.

آغازگر این کمپین کودکان مبتلا به سرطان در یمن بودند، طی دیداری که این کودکان با نماینده سازمان ملل در این کشور داشتند به نیابت از همه بیماران یمنی در پیامی به سازمان ملل خواستار رسیدگی به بازگشایی هرچه سریعتر فرودگاه صنعا به روی بیماران و افراد زخمی به عنوان یک ضرورت انسانی شدند.

کمیته مردمی شکست محاصره نیز اخیرا گزارشی را درخصوص تلفات انسانی که بسته بودن فرودگاه صنعا بر جای گذاشته است ارائه کرد؛ در این گزارش تاکید شده است که سی هزار نفر که برای مداوا نیاز به خروج از کشور داشتند به دلیل بسته بودن فرودگاه صنعا جان باختند و حدود دویست هزار نفر که هم اکنون نیاز به مداوا دارند نیز در انتظار رفع محاصره فرودگاه صنعا هستند، و هزاران نفر از شهروندان یمنی که در خارج از این کشور به سر می برند به دلیل محاصره این فرودگاه نمی توانند به کشور بازگردند.

این کمیته همچنین تاکید کرد که بازگشایی و رفع محاصره فرودگاه صنعا یک مسئله کاملا انسانی است و تحقق آن نیاز به همیاری و همراهی جامعه جهانی در اعمال فشار به کشورهای متخاصم علیه یمن دارد.

با گذشت بیش از سه سال حمله ائتلاف ضد یمن به این کشور و تداوم نقض قوانین بین المللی، محاصره یمن به خودی خود یک جنایت بزرگ علیه غیرنظامیان در این کشور محسوب می شود اما محاصره فرودگاه صنعا باعث می شود روزانه هزاران نفر از بیماران برای خروج از یمن و مداوا ناچار به گزینه های نا امن و خطرناکی روی بیاورند و از راه های نامناسب و ناامن برای رسیدن به فرودگاه عدن و سیئون استفاده کنند که تحت سلطه مزدوران ائتلاف ضد یمن است و در این راه متحمل مشقت و رنج های بیشماری می شوند.

قطع واردات دارو از خارج از کشور به یمن یکی از بزرگترین بحران هایی است که محاصره یمن و فرودگاه صنعا ایجاد کرده است، این امر به خودی خود باعث فراگیر شدن برخی بیماری ها و وخامت اوضاع بهداشت و سلامتی در زندگی یمنی ها شد و مرگ هزاران زن و کودک را در پی داشته است.

از سوی دیگر، همزمان با کمپین مردمی رفع محاصره فرودگاه صنعا در یمن، سازمان عفو بین الملل نیز یک کمپین جهانی علیه جنایات امارات و عربستان در یمن ایجاد کرده است با عنوان "ارائه سلاح برای کشتار یمنی ها را متوقف کنید"، هدف از ایجاد این کمپین تلاش و تشویق برای توقف ارائه سلاح به عربستان و امارات است.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرده است: "بی توجهی به آنچه که در یمن می گذرد غیر ممکن است، انتشار تصاویر کسانی که روزانه در یمن کشته و یا زخمی می شوند، افرادی که از گرسنگی دچار سوء تغذیه می شوند و مدارس، همه دنیا را شگفت زده می کند.

بیمارستان ها و کوچه و بازارها با بمب هایی که روی آنها نوشته شده است ساخت آمریکا- ساخت عربستان تخریب می شوند و ما باید ارائه سلاح هایی که اینگونه به نقض حقوق بشر در یمن دامن می زنند، متوقف کنیم و با اعمال فشار به کشورهایی که به ائتلاف ضد یمن سلاح می دهند، به این ائتلافی که عربستان و امارات آن را رهبری می کنند این پیام را می رسانیم که در مورد جنایات شما در یمن چشم پوشی نخواهد شد."

ایجاد چنین کمپین ها و جنبش ها، باعث شده است که امیدواری در دل شمار زیادی از شهروندان یمنی ایجاد شود و به تاثیر این اقدامات در اعمال فشارعلیه عربستان و امارات در بازگشایی فرودگاه صنعا و رفع محاصره هوایی یمن امیدوار باشند، کما اینکه اغلب شهروندان یمنی تاکید دارند که توقف ارائه تسلیحات به عربستان و امارات می تواند نقش مهمی در توقف جنگ علیه یمن و اجرایی شدن توافق های صورت گرفته در مذاکرات سوئد و حدیده و توافق تبادل اسرا داشته باشد، توافقهایی اخیرا با موانع جدیدی از سوی ائتلاف ضد یمن و مزدوران آن مواجه است.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها