تظاهرات 40 هزار معترض صرب‌ در هفته ششم اعتراضات ضددولتی

تظاهرات 40 هزار معترض صرب‌ در هفته ششم اعتراضات ضددولتی
يکشنبه 23 دی 1397 - 13:38

مردم صربستان در شهرهای مختلف این کشور بار دیگر در اعتراض به سیاست‌های دولتی به ویژه شخص رئیس‌جمهور تظاهرات کردند.

العالم - اروپا

مردم صربستان در ادامه اعتراض‌های ضد دولتی خود شنبه شب مجددا در بلگراد و دیگر شهرهای بزرگاین کشور به خیابان‌ها آمدند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، هزاران نفر از مردم، «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان را به فساد و کنترل و سرکوب رسانه‌ها متهم کردند. بنابر اعلام سازمان‌دهندگان این تظاهرات، حدود 40 هزار نفر در شهرهای بلگراد(پایتخت)، نیس، نوی، ساد و چندین شهر کوچک اعتراض خود را فریاد زدند. مقامات صربستان تاکنون شمار معترضان را تائید و یا رد نکرده‌اند.

براساس این گزارش، معترضان در بلگراد بنرهایی را با خود حمل می کردند که بر روی آن تصویر یک تیشرت خونین بود. این تصویر نمادی از حمله به «بروکو استفانوویچ» رهبر چپ گرای این کشور در نوامبر گذشته بود.

طبق اخباری که درباره این واقعه منتشر شده، افرادی با پیراهن‌های سیاه استفانویچ را به وسیله ادوات آهنی مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را به شدت زخمی کردند. این افراد البته بعدا دستگیر شدند و ووچیچ هم این واقعه را محکوم کرد. با این حال مخالفان دولت معتقدند که رئیس جمهور با سخنان نفرت پراکنانه علیه منتقدان، شرایط را برای ارتکاب چنین خشونتی مساعد کرده است.

همچنین شماری از احزاب مخالف شامل اتحاد صربستان، حزب حاکم صربستان (SNS) را متهم کرده‌اند که در این اقدام دست داشت با این حال این حزب چنین اتهامی را رد کرده است.

آزادی رسانه‌ها، پایان جو خفقان برای روزنامه‌نگاران و مخالفان دولت و شفافیت در سیاست دولت با جمهوری کوزوو از خواسته‌های معترضان است که دیروز هم تکرار شد.

اعتراض‌ها در صربستان از هشتم دسامبر به تنش منجر شد. این وضعیت بحرانی پس از آن رخ داد که رئیس جمهور صربستان اعلام کرد با خواسته‌های معترضان موافقت نخواهد کرد. ووچیچ گفته، حتی اگر پنج میلیون نفر هم به خیابانها بیایند، از مواضع خود کوتاه نمی‌آید.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها