کاراکاس: آمریکا به دنبال کودتا در ونزوئلا است

کاراکاس: آمریکا به دنبال کودتا در ونزوئلا است
دوشنبه 24 دی 1397 - 13:26

وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا با ایجاد دولت دست نشانده به دنبال کودتا در این کشور است.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روز دوشنبه تارنمای شبکه تله سور، وزارت خارجه ونزوئلا در این بیانیه تصریح کرد: دولت کاراکاس بار دیگر اقدامات عوامل کاخ سفید را برای کودتا در ونزوئلا و حمله به صلح و دمکراسی این کشور محکوم می کند.
دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین توطئه هدایت شده از سوی جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و تلاش هایش برای ایجاد یک دولت دست نشانده در ونزوئلا را محکوم می کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: در حالیکه رئیس جمهوری ونزوئلا خواستار مذاکره میان طرفین درگیر است، جان بولتون در راستای هدایت طرح کودتا در ونزوئلا گام برمی دارد.
وزارت خارجه ونزوئلا عنوان کرد: بزرگترین تهدید علیه امنیت ونزوئلایی ها، تحریم ظالمانه ای است که توسط آمریکا علیه کاراکاس اعمال شده است.
نیکلاس مادورو که چند روز پیش دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد نیز اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در امور ونزوئلا را محکوم کرد.
وزارت خارجه ونزوئلا در پایان این بیانیه تصریح کرد: شدت فشارها و تهدیدها علیه ونزوئلا اهمیتی ندارد چون دولت کاراکاس هرگز تسلیم نخواهد شد و از خاک این کشور در برابر هرگونه تجاوز دفاع می کند.
به گزارش ایرنا، آغاز دور دوم ریاست جمهوری مادورو با تحرکات جدیدی همراه بوده است. 'خوان گیدو' رئیس کنگره تحت کنترل مخالفان در ونزوئلا اخیرا گفت که آماده است سمت ریاست جمهوری ونزوئلا را براساس یک طرح موقت برعهده بگیرد. وی همچنین خواستار برگزاری انتخابات جدید در این کشور شد.
این مخالف ارشد دولت نیکلاس مادورو تاکید کرد که وی تنها با حمایت نیروهای مسلح این کشور این سمت را برعهده خواهد گرفت. وی خواستار برگزاری تظاهرات در 23 ژانویه (سوم بهمن) شده است.
چالش های جدی اقتصادی و اجتماعی در ونزوئلا همچنان چشم انداز آینده این کشور را در ابهام فرو برده است.
تورم نزدیک به 300 هزار درصدی شرایط زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و براساس اعلام صندوق بین المللی پول، تورم ونزوئلا در سال 2019 میلادی به شدت افزایش خواهد یافت.
سازمان ملل متحد در سال 2018 میلادی اعلام کرد که بین سال های 2015 و 2017، حدود 11.7 درصد از جمعیت ونزوئلا (3.7 میلیون نفر) دچار سوءتغذیه شده و 80 درصد از خانوارهای ونزوئلایی در تامین مواد غذایی نگرانی جدی دارند.
دولت ترامپ در حالی تحریم هایی اقتصادی و مالی را علیه مقامات کاراکاس اعمال کرده که مادورو معتقد است کشورش در یک جنگ اقتصادی تحت هدایت واشنگتن قرار دارد و ونزوئلا باید در برابر این جنگ مقاومت کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها