مقام ترکیه ای: ریاض و ابوظبی ارکان جنایت های منطقه ای هستند

مقام ترکیه ای: ریاض و ابوظبی ارکان جنایت های منطقه ای هستند
دوشنبه 24 دی 1397 - 19:41

'یاسین آکتای' مشاور رییس جمهور ترکیه و معاون حقوق بشر حزب عدالت و توسعه ضمن آن که چیزی موسوم به سیستم فاسد را مسؤول قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سعودی و دیگر جنایت ها در مصر، یمن و سوریه دانست، تاکید کرد که ریاض و ابوظبی از ارکان این نظام است.

العالم - ترکیه

آکتای در مقاله ای با عنوان ' گذشت 100 روز از جنایت، پیوستگی جرایمی که خاشقچی فاش کرد' و روزنامه 'ینی شفق' امروز (دوشنبه) آن را منتشر کرد، با اشاره به این که قتل خاشقچی در کنسولگری کشورش در ترکیه (10 مهر) مردم را برای مقابله با جنایات سیستم فاسد آل سعود هوشیار کرد و نمادی برای آگاهی انسانی شد، تاکید کرد: بوی تعفن این سیستم آزاردهنده را فرا گرفته و قتل روزنامه نگار سعودی نیز باعث شد تا این بوی نامطبوع را دوباره و با شدت بیشتر استشمام کنیم.

این مقام ترک با تاکید بر این که این سیستم مسئول تمام خون های به ناحق ریخته شده در مصر تا یمن، سوریه تا عراق و افغانستان تا لیبی است در ادامه یادآور شد: این سیستم روی دلارهای نفتی بنا شده و بزرگ ترین دشمن شرافت ملت ها و آشکارترین مانع در راه توسعه دموکراتیک است.

آکتای در مقاله خود نوشت: تروریسم و افراطی گری ساده ترین ابزار این کشورها در اجرای برنامه هایشان است و از این ابزار ها برای نابود کردن ساده ترین خواسته های ملت ها استفاده می کنند.

مشاور رییس جمهور ترکیه با تاکید بر این که مرتکبان قتل خاشقچی، از همان شیوه ها برای قتل وحشیانه هزاران بی گناه در مصر بهره و دیگر کشورها می برند، افزود: انقلابی که در لیبی ضد اراده ملت ترتیب دادند، باعث شد این کشور 4 چهار سال درگیر نا آرامی شود و ده ها هزار نفر کشته شوند. در یمن هم که دیگر نمی توان تعداد کودکانی که از گرسنگی جان باخته اند را شمرد.

وی افزود: مشکل گرسنگی در یمن را می توان تنها با اضافات غذاهایی که روزانه در قصرهای عربستان و امارات دور ریخته می شود، حل کرد اما کسانی که به یمن تجاوز کرده اند اصلا شرم نمی کنند که تصویر کودکان یمنی تلف شده از گرسنگی بیشترین عکس هایی است که از رسانه های دنیا منتشر می شود.

این مقام ترک در ادامه با اشاره به نشست ماه گذشته 'سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی' (موساد) با سه کشور عربی مصر، عربستان، امارات که پایگاه خبری 'میدل ایست ای' از آن پرده برداشت، افزود: در این نشست از ائتلاف شومی برای قتل خاشقچی پرده برداشته شد و همچنان ایران را دشمن خواندند و با چشم پوشی از قتل خاشقچی ترکیه را خطری بزرگ تر معرفی کردند.

وی افزود: حال چرا ترکیه تهدید است در حالی که جنایت خاشقچی نقاب از چهره این ائتلاف شرور و از شیوه جنایت ها و وحشی گری آن ها برداشته و اگر به اقدامات این ائتلاف نگاهی افکنیم درخواهیم یافت که ترکیه در این وضعیت کجا ایستاده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها