سایه سنگین پرونده امام موسی صدر بر نشست اتحادیه عرب در بیروت

سایه سنگین پرونده امام موسی صدر بر نشست اتحادیه عرب در بیروت
دوشنبه 24 دی 1397 - 16:48

نشست اقتصادی اتحادیه عرب در حالی قرار است این هفته در بیروت برگزار شود که اعتراض ها به دعوت شدن لیبی به دلیل پرونده ربایش امام موسی صدر و در ادامه صرفنظر کردن لیبی از شرکت در این نشست، آن را درگیر حاشیه تازه ای کرده است.

العالم - لبنان

«محمد سیاله» وزیر خارجه لیبی امروز دوشنبه گفت که کشورش در نشست بیروت شرکت نخواهد کرد.

این تصمیم در اعتراض به آتش زده شدن پرچم لیبی توسط هواداران جنبش امل در لبنان صورت گرفت.

شورای عالی دولت لیبی نیز خواستار تعلیق روابط دیپلماتیک بیروت و طرابلس شد.

طی روزهای اخیر هواداران جنبش امل همسو با موضع «نبیه بری» رهبر این گروه و رئیس پارلمان لبنان، به دعوت شدن لیبی به نشست بیروت اعتراض کردند.

هوداران جنبش امل گفته بودند که جلوی ورود هیات لیبی به بیروت را خواهند گرفت و دست به تظاهرات خواهند زد.

مجلس اعلای شیعیان لبنان اخیرا با صدور بیانیه ای با اشاره به همکاری نکردن دولت لیبی برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر، به دعوت شدن این کشور برای شرکت در نشست بیروت اعتراض کرد.

این نهاد شیعی،در بیانیه ای یادآور شد که دولت کنونی لیبی از همکاری برای اجرا شدن یادداشت تفاهم بین دو کشور در خصوص روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر و دو تن از همراهانش خودداری می کند.

مجلس اعلای شیعیان لبنان همچنین دولت لیبی را متهم کرده که اجازه بازدید از بازداشتگاه ها و تحقیق از شخصیت های رژیم قذافی با حضور نماینده ای از دستگاه قضایی لبنان را نمی دهد.

امام موسی صدر روحانی سرشناس ایرانی لبنانی که موسس مجلس اعلای شیعیان لبنان است، حدود چهل سال پیش در جریان سفر به لیبی ربوده شد و از سرنوشت وی تاکنون اطلاعی در دست نیست.

مجلس اعلای شیعیان لبنان که یک نهاد غیر دولتی است از همه مسئولان لبنان و دولت این کشور خواست تا به آنچه در منشور دولت های لبنان درباره پیگیری سرنوشت امام موسی صدر ذکر شده، پایبند باشد.

«ایلی الفرزلی» نائب رئیس پارلمان لبنان امروز (دوشنبه) در گفت و گو با رادیوی لبنان در خصوص انتقادها نسبت به دعوت شدن لیبی به نشست بیروت گفت: موضع در قبال لیبی یک مساله محوری و ملی است و این اعتراض در مخالفت با جنایتی است که علیه یک شخصیت بسیار بزرگ لبنانی و مورد احترام رئیس پارلمان انجام شد.

موضوع دعوت شدن لیبی به نشست بیروت در حالی جنجالی شده که همزمان مساله دعوت نشدن سوریه نیز بر فضای این نشست سایه افکنده است

لبنان گرچه روابط دیپلماتیک به سوریه دارد اما به نظر می رسد به دلیل تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب در سال 2011، از دعوت مقام های سوری به نشست بیروت خودداری کرده است.

مقام های جنبش امل که بری رئیس آن است همزمان با مخالفت با حضور لیبی، بر ضرورت دعوت شدن از سوریه تاکید کرده اند؛ هرچند خواسته آنها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها