قاسمی در گفتگوی اختصاصی با العالم:

اقدامات فضایی ایران نظامی نیست/ فرانسه با موضع گیری علیه برنامه فضایی ایران دچار یک اشتباه فاحش شد

اقدامات فضایی ایران نظامی نیست/ فرانسه با موضع گیری علیه برنامه فضایی ایران دچار یک اشتباه فاحش شد
چهارشنبه 26 دی 1397 - 21:52

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فرانسه با موضع گیری علیه برنامه فضایی ایران دچار یک اشتباه فاحش و یک بدبینی مضمن شد و به نظر می رسد این قبیل اقدامات برای ایران هراسی باشد زیرا اصولا هر فردی که با این حوزه آشنا باشد می داند این حوزه ربطی به مسائل نظامی ندارد.

العالم _ ایران / سیاسی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفتگوی اختصاصی با العالم در واکنش به بیانیه های وزارت خارجه های آمریکا و فرانسه اظهارداشت: موضوع پرتاب ماهواره پیام روشن است و مخفی نیست زیرا از قبل اعلام شده بود.

وی افزود: این نوع اقدامات فضایی در هیچ کجای جهان کار نظامی تلقی نمی شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در ایران مدت ها بر صنعت فضایی کار می شود، خاطرنشان کرد: ما در ابتدا حدود 20 سال پیش علاقه مند بودیم تا با دیگر کشورها در این زمینه همکاری کنیم تا بتوانیم کشور را با توسعه بیشتری همراهی کنیم از همین رو با یکی از کشورهای اروپایی توافقاتی صورت گرفت و گام هایی برداشته شد اما متاسفانه با توجه به فشار های وارد شده، این کشور از ادامه همکاری سرباز زد که نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید با توجه به نیرو و استعداد خودمان این روند را ادامه دهیم.

قاسمی تاکید کرد: حوزه فضایی و حضور ما در فضا یک بحث نظامی نیست و منافاتی با هیچ نوع از قطعنامه های سازمان ملل ندارد و هرکشوری حق دارد در این عرصه حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک کشور در حال توسعه علاقمند هستیم جایگاه راستین خود را در حوزه اقتصادی داشته باشیم پس باید در این حوزه فضایی فعال باشیم که این توانایی را داریم و مراحل خوبی را طی کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یاداور شد: در این ماهواره پرتاب شده در یک مرحله نهایی با یک مشکل کوچک رو به رو بودیم که در این مورد نیز با شفافیت صحبت شد و امیدواریم به کمک دانشمندان جوان ما مشکلات جزئی رفع شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: این توانمندی ها ماهیت غیر نظامی داشته و به هیچ وجه مغایرتی با هیچ یک از مقررات وضع شده بین المللی در این حوزه ندارد و علی رغم تلاش برخی از کشورها برای تحمیل و القاء تفسیری ناعادلانه از قطعنامه 2231 بهره مندی از اين دانش با این قطعنامه و هيچ قطعنامه ديگری نیز مغایرت نداشته و ندارد و همه كشور ها حق استفاده و بهره مندی از اين دانش و فناوری را دارند و به هيچ وجه کشورهای ديگر به هر دليل و توجیه و انگیزه های یکسويه و ناراستی حق ندارند با اعمال تفسیرهای ناروا و نادرست دیگر ملت ها را از برخورداری از فناوری های علمی محروم کنند.

سخنگوی وزارت خارجه نگرانی های مطرح شده در بیانیه های وزارت خانه های خارجه فرانسه و آمریکا را کاملا بی پایه و اساس دانست و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران راهی را خواهد رفت و انتخابی را در اولویت قرار خواهد داد که به نفع منافع راهبردی بلندمدت کشور و مردم ایران باشد و قطعا سرنوشت توسعه علمی کشور را قربانی نگرانی های بی اساس و ساختگی بیگانگان نخواهد کرد.

قاسمی اظهارداشت: فرانسه با موضع گیری علیه برنامه فضایی ایران دچار یک اشتباه فاحش و یک بدبینی مضمن شد و به نظر می رسد این قبیل اقدامات برای ایران هراسی باشد زیرا اصولا هر فردی که با این حوزه آشنا باشد می داند این حوزه ربطی به مسائل نظامی ندارد.

وی گفت: اصولا صنایع موشکی ما نیز تدافعی و برای دفاع از سرزمین خودمان طراحی شده است.

قاسمی بیان داشت: در منطقه بحران زده غرب آسیا که به دلیل صادرات بی رویه و صدها میلیارد دلاری تسلیحات کشورهای غربی به کشورهای این منطقه عملا تبدیل به انباری از تسلیحات شده است، فجایع انسانی شرم آوری توسط متحدین این دو کشور در حال وقوع است که قطعا بیش از فعالیت های علمی و بومی جمهوری اسلامی ایران باید مایه و منبع نگرانی باشد. اما جای بسی تاسف است که در جهان امروز، معیار و ملاک برخی از کشورها برای نگران شدن و ابراز نگرانی کردن، نه جنبه های انسانی که منافع اقتصادی و میزان درآمد کسب شده از تجارت ناشی از وقوع جنگ ها در مناطق مختلف جهان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر آن ها نگران هستند بهتر است از صدور مدرن ترین سلاح های کشتار جمعی به کشورهای منطقه که باعث تقویت زرادخانه های آن ها می شود و ان ها را به اشتباه می اندازد که تصور کنند قدرتمند هستند که نیستند جلوگیری کنند زیرا با این توهم دست به آشوب و اقدامات نابه جا در منطقه می زنند که ثبات و امنیت در منطقه از بین می رود.

وی تاکید کرد: آنها وام دار تلاش های ضد تروریستی ایران هستند چرا که اگر ایران با تروریست ها مبارزه نمی کرد امروز این تروریستها در کشورهای اروپایی حتما مردم این سرزمینها را با گرفتاری های زیادی مواجهه می کردند لذا من به جای این نوع سخنان نابه جا توصیه می کنم مقامات سیاسی این کشورها به آموختن از اندیشمندان خودشان و مطالعه بر صنایع فضایی بدانند که این صنایع فضایی هیچ ربطی به صنایع نظامی ندارد و آنها اصلا نباید نگران باشند.

پربیننده ترین خبرها