در نشست اتاق بازرگانی نجف؛

ظریف: تعرفه کالاهای ایرانی بیشتر از کالاهای کشورهایی است که درکنار عراق نماندند/ پمپئو حق دخالت در روابط ایران و عراق را ندارد/ روابط تهران ـ بغداد افق درخشانی دارد/ آمادگی ایران برای لغو کامل روادید با عراق

ظریف: تعرفه کالاهای ایرانی بیشتر از کالاهای کشورهایی است که درکنار عراق نماندند/ پمپئو حق دخالت در روابط ایران و عراق را ندارد/ روابط تهران ـ بغداد افق درخشانی دارد/ آمادگی ایران برای لغو کامل روادید با عراق
پنج‌شنبه 27 دی 1397 - 12:20

وزیر امور خارجه ایران گفت: تعرفه برای کالای ایرانی از سوی عراق به صورت نامناسبی بسیار بیشتر از کالاهای کشورهایی است که هیچگاه در کنار عراق نایستاده اند.

العالم ـ عراق

به گزارش خبرنگار العالم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز پنجشنبه در نشست با تجار عراقی در اتاق بازرگانی نجف، با بیان این که مردم دو کشور دارای اشتراکات زیادی هستند، خاطرنشان کرد: هرکس یکبار مراسم باشکوه اربعین را مشاهده کند می فهمد که این پیوند را نمی توان شکست.

وی افزود: امروز ما یک پیوند ناگسستنی بر اساس خون داریم. خون جوانان ایرانی و عراقی از شیعه و سنی و کرد و عرب و ایزدی در برابر داعش با هم آمیخته و این مساله یک پیوند جدیدی را در مبارزه با افراطی گری ایحاد کرده است.

وی گفت: ما این امکان را داریم در جهت بهبود معیشت مردم ایران و عراق تلاش کنیم. نباید اجازه دهیم آنهایی که هیچ علاقه ای به این مساله ندارند مانع ایجاد کنند چرا که اینها یک روزی آمده اند و روزی خواهند رفت اما ما و شما در این منطقه هستیم و خواهیم ماند و این واقعیت غیرقابل تغییر سنت الهی است.

ظریف افزود: ما زمینه همکاری زیادی داریم، سالانه ۶ میلیون گردشگر از دو کشور بازدید می کنند، زمینه برای سفرهای بیشتر نیز بسیار فراهم است.

آمادگی ایران برای لغو کامل روادید بین تهران و بغداد

وی گفت: ما آمادگی داریم در صورت آمادگی دولت عراق روادید میان دو کشور به صورت کامل لغو شود و البته این باید به صورت دو طرفه صورت گیرد. در خصوص تسهیل سفر تجار و بازرگانان هم ایران امادگی دارد.

وی با بیان این که ۸ میلیارد دالار حجم تبادلات تجاری ما با عراق است، خاطرنشان کرد، تعرفه برای کالای ایرانی از سوی عراق به صورت نامناسبی بسیار بیشتر از کالاهای کشورهایی است که هیچگاه در کنار عراق نایستاده اند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین خاطرنشان کرد، در زمینه اتصال خط آهن، ما آمادگی کار را پایان دهیم و به سرانجام برسانیم و از طریق دریای عمان و اقیانوس هند به عراق وصل شویم.

ظریف خطاب به بازرگانان افزود: ما موانع را از جلوی پای شما بر می داریم و به سهم خود تمام تلاشمان را می کنیم که هیچ مانعی برای شما نباشد و همواره در کنار عراق بودیم و خواهیم ماند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال یکی از بازرگانان عراقی در نشست تجاری نجف در خصوص تعلل در زمینه لغو روادید، خاطرنشان کرد: ۵ سال پیش بابت لغو روادید با دولت عراق مذاکره کردیم اما هنوز پاسخ نداده اند، لغو روادید یک روند دو طرفه است.

وی در مورد کاهش تعداد زوار ایراتی نیز تصریح کرد، یکسری مشکلات ارزی در ابتدای سال ۲۰۱۸ داشتیم با توجه به تفاوت هایی که در نرخ ارز ایجاد شد قدرت سفر کاهش یافت. این سیاست دولت نیست که تعداد زوار را کاهش دهد اما راه هایی برای حل این مساله وجود دارد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا می توان در عراق پالایشگاه های هسته ای برای تولید برق ایجاد کرد، گفت: توانمندی فنی ایران در حوزه انرژی هسته ای انحصاری نیست و همواره این توانمندی را داریم که براساس مقررات بین المللی در این خصوص همکاری کنیم اما ما تخصص خوبی در تولید برق آبی و گازی و در حوزه انرژی های تجدید پذیر داریم که می توانیم با عراق همکاری های بسیار زیادی داشته باشیم.

پمپئو حق دخالت در روابط ایران و عراق را ندارد

ظریف همچنین پس از نشست فعالان اقتصادی ایران و استان نجف در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد، مایک پمپئو وزیر خارجه و دیگر مقامات آمریکایی حق دخالت در روابط ایران و عراق را ندارند.

وی افزود: رابطه ما با عراق مانند برخی کشورهای دیگر، تصنعی نیست، ما و عراق قبل از این که آمریکا بوجود بیاید روابط داشتم و از این پس هم خواهیم داشت.

ظریف در باره تفاوت سفرش به عراق و همچنین سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این کشور که چندی پیش انجام شد، با اشاره به روابط صمیمانه با عراق گفت: ما نیاز نداریم که پنهانی به عراق بیاییم. ما می‌توانیم با مردم عراق ارتباط و در جمع آنها حضور داشته باشیم و به اماکن مقدس مشرف شویم.

وی با بیان این که سفرش به عراق طولانی ترین سفری بود که به یک کشور داشته است ، تصریح کرد، این مساله نشانه علاقمندی و روابط ویژه میان دو ملت و دو کشور است. با اطمینان می گویم که روابط ایران و عراق افق بسیار روشن و درخشانی دارد.

پربیننده ترین خبرها