تحلیل صاحب نظر عراقی در باره پاسخ ظریف به نشست ضد ایرانی آمریکایی در ورشو

تحلیل صاحب نظر عراقی در باره پاسخ ظریف به نشست ضد ایرانی آمریکایی در ورشو
يکشنبه 30 دی 1397 - 16:57

یک صاحبنظر و تحلیلگر عراقی می گوید: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به نشست آمریکایی - سعودی ورشو توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در جریان سفر به عراق و از شهر نجف داده شده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

نجاح محمد علی در مقاله ای که در روزنامه القدس العربی و همچنین صفحه توییترش منتشر شده، با اشاره به سفر پنج روزه ظریف به عراق و دیدار از شهرهای مختلف از جمله نجف اشرف خاطرنشان کرده، مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) در حالی برای برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو (پایتخت لهستان) و انتقال صحنه درگیری به داخل ایران تلاش می کند که ظریف به صراحت به این اقدامات پاسخ داده است.
این تحلیلگر عراقی نوشت: ظریف طی دیدارهای خود با گروه های مختلف عراقی بویژه در نجف تصریح کرد که ما فرزندان این منطقه هستیم و در آن باقی خواهیم ماند و شما (آمریکایی ها) هستید که خواهید رفت.
به گفته وی، ظریف همچنین به برخی گروه های سیاسی عراق که آمریکا و عربستان تلاش می کنند آنها را جذب و به مواضع ضد ایرانی متمایل کنند، گوشزد کرد که دچار اشتباه نشده و به بیگانگان تکیه و اعتماد نکنند.
نجاح محمدعلی در ادامه خاطرنشان کرد، ظریف با اشاره به برنامه ریزی برای سفر رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق تاکید کرد که روابط ایران با عراق تصنعی نیست و ما نیازی (بر خلاف سفر ترامپ) به محرمانه سفر کردن به عراق نداریم. ما اینجا با مردم دیدار می کنیم و در جمع آنان حاضر می شویم چرا که دو ملت، پیوندهای عمیقی با هم دارند.
به باور این تحلیلگر، این اظهارات محمدجواد ظریف در جریان سفر به عراق که ما اهل این منطقه هستیم و در آن می مانیم و این شما هستید که خواهید رفت، در واقع، پاسخی به نشست ورشو و سایر مداخلات آمریکاست.
در تازه ترین اقدام ضد ایرانی دولت آمریکا علیه ایران مایک پمپئو در جریان سفر اخیر خود به خاورمیانه از برگزاری کنفرانسی تحت عنوان "پیشبرد آینده‌ای با صلح و ثبات در خاورمیانه" با حضور کشورهای متحد خود خبرداد. کنفرانسی که قرار است دو روز بعد از چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در روزهای 24 و 25 بهمن در ورشو پایتخت لهستان برگزار شود. تحلیل ها و گمانه زنی های مختلفی از چرایی انتخاب ورشو برای چنین نشستی تا اهداف و نتایج احتمالی آن در فضای رسانه ای شکل گرفته است.
دولتمردان آمریکا در حالی با القای رویکرد ایران هراسانه برای برگزاری نشست ضد ایرانی در ورشو برنامه ریزی می کنند که ایرانیان نه تنها 70 سال قبل پذیرای بیش از یکصد هزار پناهجوی لهستانی بوده اند بلکه امروز هم مردم کشورهای همسایه ایران را پناهگاهی امن در روزهای سختی می دانند.

پربیننده ترین خبرها