فلاحت پیشه در گفتگو با العالم:

دستگیری 'مرضیه هاشمی' واقعیت حکومت ضد انسانی آمریکا را نشان داد/ حساب ویژه ای روی SPV باز نکردیم/ وعده های اروپایی ها دیگر خنده دار است!

دستگیری 'مرضیه هاشمی' واقعیت حکومت ضد انسانی آمریکا را نشان داد/ حساب ویژه ای روی SPV باز نکردیم/ وعده های اروپایی ها دیگر خنده دار است!
يکشنبه 30 دی 1397 - 21:22

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جمهوری اسلامی حساب ویژه ای بر موضوع SPV  (کانال ارتباط مالی با اروپا) باز نکرده  و تنها به خاطر مسائل سیاسی است که این موضوع مطرح می شود. به همین دلیل ما به عنوان جایگزین اقدامات دیگری را در پیش گرفتیم و بر توان داخلی تکیه خواهیم داشت.

العالم _ ایران / سیاسی

"حشمت الله فلاحت پیشه" رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه العالم، در رابطه با دستگیری مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی در آمریکا، بازسازی سوریه، عقب نشینی آمریکا از سوریه، سفر دکتر ظریف به عراق، اوضاع یمن و SPV توضیحاتی ارائه داد.

در ذیل مشروح این گفتگو آمده است؛

العالم: گفتگو را با مساله دستگیری و حبس خبرنگار ایرانی Hمریکایی الاصل شبکه پرس تی وی ایران شروع کنیم، خانم هاشمی یک زن رنگین پوست مسلمان شده در سفر به آمریکا برای عیادت برادر مریضش دستگیر می شود اساسا این مساله چه قدر با مبانی حقوق بشری سازگاری دارد و به چه میزان این رفتار آمریکا قانونی است؟

دستگیری خبرنگار پرس تی وی در واقع تحت حکم حکومتی آمریکا صورت گرفت در سال 2001 بوش پسر خیلی از آزادی های مدنی رسانه ای عقیدتی را در قبال آنچه ادعای امنیت آمریکا مطرح شد، باطل کرد اکنون ترامپ خیلی جدی تر در قبال ایران پیگیری می کند، دستگیری مرضیه هاشمی نقض قوانین بین المللی است به خصوص اینکه خبرنگار پرس تی وی اقدامی برخلاف رفتار حرفه ای خبرنگاری انجام نداد از همین رو این موضوع واقعیت سیاست آمریکا را نشان می دهد که ضد انسانی در این حکومت عمل می شود.

العالم: به عنوان رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بفرمایید چطور به این مساله نگاه می کنید و چه مساعدت هایی در این خصوص اعمال می کنید؟

در دو قالب دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را پیگیری می کند در مجلس جمهوری اسلامی نیز در قالب وظیفه نظارتی این کار صورت می گیرد. من هم با مقامات وزارت خارجه در رابطه با این موضوع جلسه ای گذاشتم که به هرحال ما نیز به دنبال آزادی ایشان هستیم ضمن اینکه در قالب دیپلماسی عمومی هم محکومیت آمریکا که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند باید صورت بگیرد.

ایران بیشترین کمک راهبردی را به سوریه کرده است

العالم: اخیرا به سوریه سفر کردید اگر چه اخبار این سفر رسانه ای شد اما بیشتر در خصوص این سفر توضیح بفرمایید به ویژه باتوجه به اعلام عقب نشینی امریکا ازاین کشور، تمرکز بحث ها بر برقراری رایطه کشورها با سوریه و بلاخره مساله بازسازی سوریه

سوریه در شرایط خاصی قرار دارد اکنون 65 درصد از خاک سوریه در اختیار دولت بشار اسد است؛ حدود 25 درصد در اختیار کردهای سوریه، بخشی در اختیار گروه تروریستی النصره و داعش است و حدود 5 تا 10 درصد محل جولان دولت ترکیه است. آن چیزی که در این سفر مشهود است ما دیدیم که روند رو به رشد توسعه و بازسازی سوریه شروع شده و امنیت در این کشور به مرحله ای رسیده است که مخالفان دولت سوریه و حتی دولت هایی که علیه سوریه اقدام می کردند تصمیم گرفتند به سوریه بازگردند.

برای ما در کمیسیون امنیت ملی مهم بود که ما در زمینه اقتصادی چه اقداماتی را باید صورت دهیم به هرحال ایران بیشترین کمک راهبردی را به سوریه کرد تا این فتنه بزرگ را سر بگذرانند برای اینکه این رابطه در آینده گسترش پیدا کند و عمق بگیرد و پایدار باشد باید در زمینه اقتصادی نیز شکل بگیرد، بخشی از اهداف سفر در سوریه راجع به مسایل اقتصادی بود. ما بلافاصله بعد از برگشت از سوریه امروز اولین جلسه کمیسیون را به موضوع سوریه اختصاص دادیم و مسئولان مرتبط با امر سوریه هم حضورداشتند ما داریم راهکارهایی را دنبال می کنیم، در درجه اول گسترش مناسبات اقتصادی، کمک به بازسازی سوریه، کمک به تادیه یک سری مسایل مالی که بین دو کشور وجود دارد و موضوع احیای مسیر زیارتی بین ایران و سوریه از جمله این موارد است.

هدف آمریکا از حضور در سوریه کمک به تروریست ها است

العالم: خروج آمریکایی ها از سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟ هدف آنها آمدن به این کشور چه بود؟

به نظر من آمریکایی ها خروج شکست گونه ای را از سوریه دارند، خیلی تلاش کردند که جا پای سیاسی در سوریه برای خودشان شکل بدهند ولی درعمل جایگاهی به عنوان نیروهای اثر گذار در این کشور ندارند، یک قسمتی را در سوریه حفظ کرده اند که اتفاقا همان تنها قسمتی است که الان تروریست ها در آنجا در حال فعالیت هستند و من معتقدم آمریکایی ها در سوریه آمدند تا فقط بخشی از تروریست های سلفی را نجات بدهند که در برنامه های آینده در خدمت آنها قرار بگیرند وگرنه به ثبات سوریه کمکی نکردند.

العالم: سفر دکتر ظریف به عراق درصدر یک هیات تجاری و اقتصادی خیلی مورد توجه جهانی و منطقه ای قرار گرفت و در طی این سفر سخن از سفر آینده نزدیک اقای روحانی به عراق شد و همچنین رساندن مبادلات تجاری به 20میلیارد دلار یکی از اهداف این سفر معرفی شد. بفرمایید جایگاه عراق درسیاست خارجی ایران باتوجه به سابقه پررنگ تعاملات و به ویژه درشرایط اعمال تحریمهای آمریکایی بر ایران چیست؟

در نه ماه اخیر بیشترین حجم مناسبات خارجی ایران با یک کشور خارجی، مربوط به عراق بوده است به ویژه در زمینه صادرات غیر نفتی که افزایش صادرات تهران به بغداد در این مدت 132 درصد رشد داشته است. این موضوع نشان دهنده این است که زمینه های مناسب برای کار وجود دارد.

سفر آقای ظریف سفری فراگیر بود که علاوه بر عراق، یک سری کدورت هایی که ممکن بود در گذشته بین ایران و کردستان عراق ممکن بود وجود داشته باشد، آنها را رفع کرد و هم در بغداد و هم در اقلیم کردستان عراق مناسبات اقتصادی خاص و همسویی و هم سودی های خاصی در نشست های مشترک شکل گرفت و به نظر من از جمله سفرهای خوبی است که با سفر آقای روحانی تبدیل به یک تفاهمنامه پایدار برای آینده خواهد شد.

ایران و عراق بر سر سازوکار همکاری های مالی لازم برای تبادل کالا بین دو کشور توافق کردند

العالم: تاثیر تهدید های آمریکا را بر روابط اقتصادی ایران و عراق چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از تحریم هایی که شکل گرفت، یک سری اختلافاتی بین نظام بانکی ایران و عراق پیش آمده بود که حل شد یعنی ایران و عراق بر سر سازوکارهمکاری های مالی لازم برای تبادل کالا بین دو کشور توافق کردند به عنوان مثال عراقی ها رسما به آمریکایی ها پیام دادند که نمی توانیم با ایران قطع رابطه اقتصادی داشته باشیم که یک چهارم انرژی آنها از سوی ایران تامین می شود و همچنین 73 درصد کالاهای کردستان عراق نیز کالاهای ایرانی است و ... لذا تهران و بغداد روی سازوکارهای مالی به توافق رسیدند که عملا می تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند.

العالم: دریمن علی رغم پیگیری توافق صلح استکهلم همچنان منابع سعودی اماراتی تلاش می کنند ایران را عامل بی ثباتی معرفی کنند بفرمایید چرا؟

با توجه به تحولات منطقه مشخص است که چه کشوری در منطقه دیپلماسی مبتنی بر ثبات دارد و چه کشورهایی ناامنی را دنبال می کنند. راهبرد جمهوری اسلامی ایران در همه تحولات منطقه از بحرین و یمن گرفته تا سوریه وعراق مبتنی بر ثبات بوده است و اتفاقا بی ثباتی ها هم مشخص است الان در گفت وگوهای صلحی که در قبال یمن دارد صورت می گیرد، طرف های یمن برسر آتش بس به توافق می رسند ولی اشغالگران سعودی و متهدانش در عمل دارند ناامنی را تزریق می کنند. ما همانگونه که در سوریه معتقد به سوری سازی بودیم، در عراق هم معتقد به عراقی سازی بودیم، اکنون هم در یمن معتقدیم که یمنی سازی شود یعنی خود یمنی ها با هم بنشینند و گفت وگو کنند. دخالت کشورها عامل منفی به حساب می آید. در موضوع یمن ما حضور انسان دوستانه داریم یعنی در شرایطی که سیاست ائتلاف عربی این است که مردم یمن را در عین گرسنگی وادار به تسلیم کنند ما داریم به آنها کمک های انسان دوستانه می کنیم و این مورد استقبال ملت یمن است. جمهوری اسلامی در یمن حضوری انسان دوستانه دارد و برخلاف ائتلاف متجاوز سعودی که سعی دارد با محاصره و تحریم مردم یمن را به زانو درآورد، ما به صورت نوع دوستانه به مردم یمن کمک میکنیم.

حساب ویژه ای روی SPV باز نکردیم

العالم : درخصوص ایجاد کانال مالی میان اروپا وایران بفرمایید اخرین خبر چیست.رییس کمیسیون سیاست خارجی وامنیت ملی مجلس چقدر به ان خوشبین است؟وبلاخره ایا ضرب الاجلی برای ان تعریف شده است ویا همچنان سیاست انتظار دردستور کار است؟

جمهوری اسلامی حساب ویژه ای بر موضوع SPV (کانال ارتباط مالی با اروپا) باز نکرده و تنها به خاطر مسائل سیاسی است که این موضوع مطرح می شود. به همین دلیل ما به عنوان جایگزین اقدامات دیگری را در پیش گرفتیم و بر توان داخلی تکیه خواهیم داشت.

وعده های اروپایی ها دیگر خنده دار است!

العالم : با گذشت ماه‌ها از وعده های اروپایی ها، چرا تا کنون اقدامی از سوی آن ها صورت نگرفته است؟

به لحاظ زمانی وعده های اروپایی ها خنده دار است چرا که خانم موگرینی اعلام کرد که از قبل 13 آبان این سازوکار اعلام خواهد شد ولی تا کنون هیچ وعده ای عملی نشده است.

میخواهند با چند سخنرانی با جمهوری اسلامی ضربه بزنند!

العالم : دشمنی های امریکا تمامی ندارد در اخرین مورد بناست در "ورشو" لهستان نشستی ضدایرانی توسط امرکاییان والبته دقیقا 2روز بعد ازسالگرد پیروزی انقلاب ایران ترتیب داده شودارزیابی شما چیست؟

آمریکایی ها خیلی تلاش کردند که به گونه ای القا کنند که جمهوری اسلامی در چهلمین سالگرد انقلاب با مشکلات زیادی روبروست که هیچ توفیقی نداشتند و بازهم شکست خوردند. اکنون در لهستان به دنبال ایجاد یک جنگ روانی بر علیه کشورمان هستند و میخواهند با سخنرانی به ما ضربه بزنند! اما باید گفت که در حوزه عملی، جمهوری اسلامی به مولفه های اصلی قدرت دست پیدا کرده اند و این آمریکایی هستند که در تمام اهداف خود در منطقه و جهان شکست خوردند.

العالم : آیا ایران در مواجه با این اقدام غربی ها، واکنشی خواهد داشت؟

ایران وارد جنگ روانی نخواهد شد و همین بس که بسیاری با اینچنین اقدامات مخالفت کرده اند و تنها بر اساس ضعف های لهستان این اجلاس برگزار میشود. در چنین فضایی از اکنون شکست این اقدام آمریکایی ها قابل پیش بینی است.

تجربه لازم برای شرایط سخت و تحریم را داریم

العالم : اقدامات ایران در مقابله با تحریم های آمریکا چه بوده و چه اقداماتی در دست دارد؟

جمهوری اسلامی در مقابله با این فشارها و تحریم ها تجربه لازم را دارد. در بحث اقتصاد باید گفت که یک گرایش و اتکای به داخل لازمه این شرایط است و در بودجه نیز پیش بینی های لازم شده و در مرزها به دلیل اهمیت کلیدی آنها اقدامات خوبی انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها