تحلیل روز/

ترس در منطقه امن

ترس در منطقه امن
چهارشنبه 3 بهمن 1397 - 08:56

یک سال از عملیات شاخه زیتون می گذرد که در آن ترکیه و گروه های مسلح وابسته به آن بر عفرین سیطره یافتند که این موضوع با فرار هزاران نفر از  مردم به طرف مناطق تحت سیطره ارتش سوریه همراه بود اما موضوع به اینجا خاتمه نیافت و عفرین دچار درگیری های داخلی بین گروه های مسلح برای تصفیه حساب های داخلی شد.

العالم - سوریه

گفته شده که اوضاع امنیتی عفرین مانند ادلب و دیگر شهرهایی است که گروههای مسلح تحت حمایت ترکیه در آن حضور دارند به این معنا که گروههای مسلح برای سرقت یا بسط نفوذ با یکدیگر می جنگند که البته با تغییر بافت جمعیتی نیز همراه می باشد.

این در حالی است که ادعا می شد که پس از نابودسازی تروریسم در عفرین و عملیات شاخه زیتون، منطقه امن ایجاد خواهد شد. اما با آغاز سال 2019 گروههای مسلح در حومه ادلب و حلب مانند دیگر مناطق با یکدیگر درگیر شدند.

از مهمترین این گروههای مسلح تروریستی، می توان به "نور الدین الزنکی" وابسته به ترکیه و "جبهه النصره" اشاره کرد که این درگیری به منطقه خلع سلاح شده که در توافق "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان" روسای جمهوری روسیه و ترکیه در شهر سوچی ترسیم شده بود، گسترش یافت.

نتیجه این درگیری، سیطره ناقص النصره بر مناطق تحت نفوذش، بازسازی گروه های مسلح تحت حمایت ترکیه توسط آنکارا و اعزام بقیه شکست خوردگان در برابر النصره به عفرین بود.

هدف از یادآوری این مقوله آن است که تاکید شود منطقه امن ادعایی در شرق فرات فقط شری برای مردم است و وضع آن بهتر از غرب فرات نیست و آمر و ناهی در این منطقه فقط آنکارا می باشد.

سخن درباره منطقه امن در شرق فرات به طول صدها کیلومتر و عرض ده ها کیلومتر با منویات علنی و پنهان آن به طور حتم امنیت را به ارمغان نمی آورد و فقط رنج روزمره مردم در مناطق تحت سلطه گروههای مسلح را در پی دارد.

لذا آزموده را دوباره آزمودن که فقط نتیجه ای جز ترس، درگیری و قربانی شدن مردم بی دفاع ندارد، حماقت است، مصلحت مردم شرق فرات، در حفظ حاکمیت و یکپارچگی ارضی سوریه و اعلام مخالفت با طرح های به اصطلاح ایجاد مناطق امن و مُروجان آن در داخل و خارج سوریه مانند قسد یا مسد است که هنوز به واشنگتن یا پاریس متکی هستند، تضمین امنیت مردم فقط با بازگشت حاکمیت نظام سوریه تحقق خواهد یافت.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها