داعش در دیرالزور محاصره شد

 داعش در  دیرالزور محاصره شد
چهارشنبه 3 بهمن 1397 - 12:45

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که شبه‌نظامیان کُرد توانسته‌اند بر نیمی از شهرک «الباغوز فوقانی» مسلط شوند؛ شهرکی که آخرین شهرک تحت اشغال داعش در شرق رود فرات است.

العالم- سوریه

عملیات شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» علیه عناصر تروریستی داعش در استان دیرالزور در شرق سوریه در مراحل پایانی قرار دارد.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» که می‌گوید مقرش در لندن است، امروز چهارشنبه گزارش کرد، نیروهای دموکراتیک «در کرانه خاوری رود فرات واقع در ریف شرقی دیرالزور توانسته‌اند پیشروی مهم و راهبردی داشته باشند».

دیدبان می‌گوید که شبه‌نظامیان کُرد توانسته‌اند بر نیمی از شهرک «الباغوز فوقانی» مسلط شوند؛ شهرکی که آخرین شهرک تحت اشغال داعش در شرق رود فرات است.

به گزارش این گروه، نیروهای دموکراتیک همچنین در اطراف این شهرک، از چند محور پیشروی کرده‌اند و در حال حاضر مساحت تحت اشغال داعش به کمتر از 10 کیلومتر مربع رسیده است.

نیروهای دموکراتیک به کُندی در حال پیشروی هستند تا بتوانند مناطق تحت تسلط خود را تثبیت کنند و در برابر بمب‌هایی که داعش کار گذاشته است، تلفات کمتری متحمل شود.

دیدبان در ادامه اعلام کرد که باقی مانده عناصر داعش در این منطقه نمی‌پذیرند که تسلیم شوند، ولی طی 24 ساعت گذشته 100 عنصر داعشی خود را تحویل شبه‌نظامیان کُرد داده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سه‌شنبه گذشته توانستند به صورت کامل بر شهرک «السوسه» و مناطق اطراف آن مسلط شوند و داعش را در الباغوز فوقانی و چند روستای اطراف آن محاصره کنند.

نیروهای کُرد از 19 شهریور ماه گذشته عملیاتی را علیه داعش در منطقه هجین آغاز کردند و توانستند بر چند شهرک و روستا مسلط شود، ولی داعش از اوایل آبان پاتک‌های خود را آغاز کرد ؛ هر چند که راه به جایی نبرد.

البته بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که داعش با کمک غیر مستقیم آمریکا توانست این مناطق را از کُردهای سوریه پس گرفته و مجددا اشغال کند.

اما درباره علت پیشروی داعش در برابر نیروهای دموکراتیک، ناظران اعلام کردند که این پیشروی با همدستی داعش و ائتلاف آمریکا صورت گرفت؛ زیر این ائتلاف خواستار پایان حضور داعش نیست و در صورت حصول این امر، توجیهی برای حضور خود در خاک سوریه ندارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد که این کشور قصد دارد نیروهای خود را از سوریه خارج کند؛ تصمیمی که بسیاری از تحلیلگران آن را در راستای ابقای داعش و احیای این گروه عنوان کردند.

این افراد تأکید کردند که تصمیم خروج آمریکا از سوریه در واقع به منزله تسلیم زود هنگام این کشور در سوریه و از دست دادن این برگه نیست، بلکه واشنگتن در تلاش است از طریق تقویت سیطره داعش در مرزهای سوریه و عراق دست به احیای این گروه بزند و به اعمال نفوذ خود ادامه دهد.

«احمد الشریفی» کارشناس امنیتی عراق 15 آبان ماه گذشته درباره اقدام آمریکا مبنی بر انتقال تروریست‌های داعش از مرزهای مشترک عراق و سوریه با بالگرد به مناطقی در پشت مقرهای نیروهای امنیتی عراق در نزدیکی‌ این مرزها هشدار داد.

الشریفی گفت که نیروهای امنیتی در نوار مرزی زمینی با سوریه مستقرند و برای بستن کلیه شکاف‌ها و مناطق قابل نفوذ تروریست‌ها تلاش می‌کنند تا مانع یورش عناصر داعش از این مناطق شود اما بالگردهای آمریکایی، داعشی‌ها را به جبهه‌های داخلی در پشت مقر استقرار یگان‌های امنیتی انتقال می‌دهند.

پیش از این نیز، طرف‌های مختلف عراقی درباره هدف پشت پرده نیروهای آمریکایی مستقر در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه، هشدار داده بودند و اعلام کرده بودند که واشنگتن عزم خود را جزم کرده است که عناصر داعش را بار دیگر وارد خاک عراق کند به همین دلیل نیز خواستار تسریع طرح مسئله حضور نظامیان آمریکایی در عراق و عقب‌نشینی آنها در پارلمان شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها