در برنامه «بحث روز» رادیو مطرح شد؛

دکتر جبلی: جان بولتون هدایتگر پرونده مرضیه هاشمی است.

دکتر جبلی: جان بولتون هدایتگر پرونده مرضیه هاشمی است.
چهارشنبه 3 بهمن 1397 - 21:09

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما گفت: افتضاح و بی آبرویی سیاسی برای دولت آمریکا در پرونده خانم هاشمی اتفاق می‌افتد؛ وضعیتی که برای یک خبرنگار زن مسلمان افریقایی الاصل ایجاد کردند قطعا آثار خود را بر افکار عمومی آمریکا و کشور‌های دیگر خواهد داشت.

العالم - ایران / سیاسی

دکتر پيمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در برنامه «بحث روز» رادیو ایران با اشاره به سپری شدن ۱۱ روز از بازداشت خانم هاشمی گفت: ایشان بدون اینکه تفهیم اتهام شوند، تا کنون دوبار در برابر هیئت ۲۳ نفره بازپرسی قرار گرفته اند و در چند روز اول بازداشت نیز با رفتار وحشیانه‌ای روبرو شده اند.

پیمان جبلی افزود: کارشناسانی که پرونده خانم هاشمی را پیگیری می‌کنند معتقدند که این اقدام از سوی بالاترین سطوح آمریکا صورت گرفته است و به احتمال زیاد جان بولتون پشت این پرونده می‌باشد؛ با توجه به اینکه خانم هاشمی در دادگاه فدرال واشنگتن دی سی محاکمه می‌شود، طرف شاکی ایالت متحده آمریکاست یعنی خود دولت آمریکا از وی شکایت کرده است؛ در واقع این شکایت فرد یا یک شکایت جزئی نیست.

معاون برون مرزی صداوسیما خاطرنشان کرد: دادگاه شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ اتهامی متوجه خانم هاشمی نشده است. خبرگزاری رویترز هم یکشنبه به نقل از یکی از مقامات آمریکا نوشت دادگاه در حال بررسی این نکته است که آیا شبکه پرس تی وی ایران، ابزار تبلیغات جمهوری اسلامی است؟ و آیا این شبکه قوانین آمریکا را نقض کرده است یا خیر؟ با قرار دادن این دو گزاره کنار هم متوجه می‌شویم که پرونده خانم هاشمی سیاسی است نه قضایی.

وی اظهار داشت: با شناخت نسبی نسبت به رویه‌های قضایی در آمریکا، پیگیری‌های حقوقی به نتیجه نمی‌رسد؛ در کنار این پیگیری‌ها سعی کردیم با آگاه سازی افکار عمومی، ایجاد موج محکومیت ماجرا در جهان، کمپین سازی رسانه‌ای و رفتار‌های محکوم کننده در عرصه حقیقی مانند برگزاری تجمعات در کشور‌های اروپایی و آمریکا، افکار عمومی جهان را با این موضوع همراه کنیم.

جبلی به تماس‌های صورت گرفته با وزارت امور خارجه، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی اشاره و تصریح کرد: به منظور پیگیری دقیق موضوع، ادله کافی را در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار دادیم. وی گفت: البته وزارت خارجه این موضوع را محکوم کرده و وعده پیگیری داده است. در همین راستا سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران درخصوص بازداشت غیرقانونی خانم هاشمی در آمریکا به وی ابلاغ شد.

رئیس شبکه پرس تی وی گفت: متغیر جدید شکست امنیتی و نظامی آمریکا هم در منطقه و هم بعد از خروج از برجام و شکست سیاسی در ایجاد تابستان داغ برای فروپاشی جمهوری اسلامی و ایجاد آشوب و بلوا و ناآرامی در ایران است؛ بعد از این سلسله شکست‌های دولت آمریکا در این چند ماه اخیر، به نظر می‌رسد بازداشت خانم هاشمی یکی دیگر از حلقه‌های فشار بر ایران است.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در پایان افزود: افتضاح و بی آبرویی سیاسی برای دولت آمریکا در پرونده خانم هاشمی اتفاق می‌افتد؛ وضعیتی که برای یک خبرنگار زن مسلمان افریقایی الاصل ایجاد کردند قطعا آثار خود را بر افکار عمومی آمریکا و کشور‌های دیگر خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها