مقام سیاسی سعودی کشتار مردم یمن را انکار کرد/ آزادی بیان به سبک سعودی

مقام سیاسی سعودی کشتار مردم یمن را انکار کرد/ آزادی بیان به سبک سعودی
پنج‌شنبه 4 بهمن 1397 - 18:07

سفیر سعودی در فرانسه، با بیان اینکه کشورش «آزادی بیان را تضمین می‌کند» گفت قتل جمال خاشقچی «سیاسی» نیست و کشتار غیرنظامیان یمنی توسط عربستان «ادعا» است که آن را رد می‌کند.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری فارس، «خالد العنقری» سفیر عربستان سعودی در فرانسه در سخنانی در کمیسیون امور خارجه پارلمان این کشور، مدعی شد که منتقدان در حکومت سعودی امکان آزادی بیان و انتقاد دارند.

روزنامه عکاظ تیتر «سفیر سعودی در پاریس: آزادی بیان را تضمین می‌کنیم... بازداشتی‌ها از حقوق خود برخوردارند» را برای گزارش خود برگزید و به نقل از سفیر نوشت: حکومت سعودی حقوق تمامی بازداشت‌شدگان را رعایت می‌کند و بازداشت برخی از فعالان، به این علت است که در مظان اتهام همکاری با خارجی‌ها برای ضربه زدن به پادشاهی سعودی هستند یا به گروه‌های تروریستی گرایش دارند.

سازمان عفو بین‌الملل تأکید دارد که بازداشت شدگان، صرفا فعالان حقوق بشری هستند. این سازمان در ۳۰ آبان گذشته اعلام کرد: «بیش از ده فعال حقوق بشر، از جمله چند زن که از ماه مه سال ۲۰۱۸ در بازداشت به سر می‌برند، بارها با شوک الکتریکی شکنجه شده اند. برخی از آن‌ها پس از این شکنجه‌ها توان راه رفتن یا حتی سر پا ایستادن را از دست داده‌اند».

سفیر عربستان در فرانسه در ادامه سخنان خود، قتل «جمال خاشقچی» به دست عوامل سعودی را غیر قابل قبول و جدای از «ارزش‌های پادشاهی سعودی» توصیف کرد و از رسانه‌ها خواست تا موضوع خاشقچی را سیاسی نکنند.

«خالد العنقری» در خصوص جنگ یمن نیز منکر کشتار غیرنظامیان با سلاح‌های فرانسوی یا خریداری شده از دیگر کشورها شد و آن را «ادعا» خواند و رد کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (12 مرداد 97) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده، اما رسانه‌های بین‌المللی همچنان آمار قبلی خود مبنی بر 10 هزار کشته را ذکر می‌کنند.

در خصوص رواج قحطی در یمن بر اثر محاصره و جنگ سعودی اماراتی، العنقری ادعا کرد که کشورش برای مردم یمن کمک غذایی ارسال می‌کند اما «حوثی‌ها»‌ آن را به دست مردم نمی‌رسانند.

عربستان از ابتدای جنگ که از فروردین 1394 آغاز شده، یمن را در محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی قرار داده است. طبق مذاکرات صلح یمن در سوئد، قرار است کنترل بندر الحدیده، در دست نیروهای ناظر سازمان ملل قرار بگیرد.

وی در پایان تنها راه خروج از بحران یمن را رسیدن به راه‌حل سیاسی اعلام کرد؛ در حالی که طی مذاکرات استکهلم سوئد در ۲۳ آذر ماه گذشته، هیأت صنعاء اصرار زیادی به مذاکره در خصوص مسائل سیاسی داشت اما هیأت عازم از ریاض، هر گونه مذاکره در این چارچوب را رد کرده بود.

پربیننده ترین خبرها