آسوشیتدپرس:

کارشناسان و تصاویر از وجود برنامه موشک‌های بالستیک در عربستان سعودی خبر می‌دهند

کارشناسان و تصاویر از وجود برنامه موشک‌های بالستیک در عربستان سعودی خبر می‌دهند
شنبه 6 بهمن 1397 - 11:34

به گفته کارشناسان و با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، به نظر می‌رسد یک پایگاه نظامی در قلب عربستان سعودی در حال آزمایش و احتمالاً تولید سلاح‌های بالستیک باشد. این در حالی است که عربستان سعودی مدت‌هاست رقیب اصلی خود ایران را به دلیل برخورداری از این برنامه نظامی هدف انتقاد قرار داده است.

العالم _ عربستان سعودی

اظهارات سال گذشته محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان با این مضمون که "اگر ایران سلاح‌های هسته‌ای تولید کند، ریاض نیز به چنین اقدامی دست خواهد زد" بیش از پیش احتمال وجود برنامه سلاح‌های بالستیک را در عربستان تقویت می‌کند. از موشک‌های بالستیک برای انتقال کلاهک‌های هسته‌ای به هزاران کیلومتر دورتر استفاده می‌شود.

مقامات در عربستان و سفارت این کشور در واشینگتن به تقاضا‌ها درخصوص اظهار نظر درباره این موضوع پاسخ ندادند.

در زمانی که قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی واشینگتن پست و جنگ به رهبری سعودی‌ها در یمن روابط عربستان و آمریکا را به بوته آزمایش گذاشته است، برخورداری از این برنامه نظامی می‌تواند روابط واشینگتن و ریاض را بیش از پیش خدشه‌دار کند.

جفری لوییس کارشناس حوزه موشکی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در مانتری، کالیفرنیا، می‌گوید سرمایه‌گذاری هنگفت در حوزه موشکی اغلب با علاقه به سلاح‌های هسته‌ای ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی که تصاویر ماهواره‌ای را مشاهده کرده است در این خصوص می‌گوید: «از این که ما کمی بلندپروازی‌های سعودی‌ها را در این حوزه دست‌کم می‌گیریم اندکی نگرانم.»



این تصاویر که ابتدا واشینگتن پست از وجودشان خبر داد بر روی یک پایگاه نظامی نزدیک شهر الدوادمی حدود 230 کیلومتری غرب ریاض متمرکز است.

"جینز دیفنس ویکلی" ابتدا در سال 2013 این مرکز را شناسایی و به این موضوع اشاره کرد که دو سکوی پرتاب آن برای شلیک موشک‌های بالستیک خریداری‌شده از چین به سوی ایران و اسرائیل آماده شده اند.

این پرسش که عربستان دانش فنی ساخت چنین پایگاهی را از کجا به دست آورده بی‌پاسخ باقی مانده است. به گفته لوییس، طراحی این پایگاه به یک الگوی به‌کار رفته در چین شباهت زیادی دارد گرچه پایگاه عربستان کوچکتر است.

وزارت دفاع چین روز جمعه از پاسخ به آسوشیتدپرس درباره این پایگاه امتناع کرد.

چین و عربستان عضو رژیم 30 ساله کنترل فناوری‌های موشکی نیستند.

عربستان سعودی در کنار اسرائیل و آمریکا مدت‌هاست از برنامه موشک‌های بالستیک ایران انتقاد می‌کند و آن را یک تهدید منطقه‌ای می‌داند. ایران بر این نکته تأکید دارد که از یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تبعیت می‌کند.

پربیننده ترین خبرها