نقش پنهان نرم افزار اسرائیلی در قتل وحشیانه جمال خاشقجی

نقش پنهان نرم افزار اسرائیلی در قتل وحشیانه جمال خاشقجی
شنبه 6 بهمن 1397 - 15:16

تارنمای خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز شنبه گزارش داد: محققانی که نقش یک شرکت اسرائیلی را در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود افشا کردند، هدف عملیات ماموران مخفی بین المللی قرار گرفته اند.

العالم - آسیا

طی دو ماه گذشته مردانی در لباس سرمایه گذار دو مرتبه محققان فعال در موسسه رصد سایبری سیتیزن لب را به هتل های مجلل کشانده اند تا آنان را ساعت ها حول جزئیات زندگی خصوصیشان و فعالیت های این موسسه در راستای افشاگری در مورد جاسوسی های اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، مورد سوال قرار دهند.

به باور محققان مذکور در هردوی این موارد، اظهارات آنان به طور مخفیانه ضبط می شد.

آسوشیتدپرس ادامه داد: هنوز روشن نیست که این ماموران برای چه کسی کار ‌می کنند اما تاکتیک های آنان یادآور کارآگاه های خصوصی ای است که با هویت های جعلی به جمع آوری اطلاعات یا اسرار محرمانه در مورد منتقدان چهره های بانفوذ در حوزه حکومت و تجارت، دست می زنند.

موسسه کانادایی 'سیتیزن لب' سال هاست که نقش عمده ای در افشای هویت هکرهای حکومتی که گستره عملیاتیشان تا مناطق دوردستی چون تبت، اتیوپی و سوریه نیز کشیده می شود، ایفا کرده است.همین اواخر بود که افشاگری های متعدد این گروه در مورد شرکت ان سی او که بانی فروش نرم افزارهای جاسوسی اسرائیل است، توجه ها را به خود جلب کرد. این افشاگری ها نشان داد که دولت ها با استفاده از نرم افزارهای این شرکت روزنامه نگاران در مکزیک، چهره های اپوزیسیون در پاناما و فعالان حقوق بشری را در خاورمیانه، هدف قرار می دهند.

'سیتیزن لب' در ماه اکتبر (مهر-آبان) گزارش داد که گوشی آیفون یکی از نزدیکان خاشقچی تنها چند ماه پیش از قتل وی به نرم افزار جاسوسی 'ان اس او' آلوده شده است. دوست خاشقچی که عمر عبدالعزیز نام دارد، بعدها مدعی شد که بواسطه این هک اطلاعاتی، انتقادات خصوصی خاشقچی ازخانواده سلطنتی ریاض برای جاسوسان سلطنت آشکار شد و این امر نقش عمده ای در قتل وی ایفا کرد.

'ان اس او' در بیانیه ای هرگونه دست داشتن در اقدام ماموران مخفی علیه کارکنان سیتیزن لب رارد کرده و مدعی شد که هر ادعایی در این باره یک گمانه زنی بی اساس است.

به نقل از آسوشیتدپرس، 'ان اس او' استفاده از نرم افزار این شرکت در جاسوسی از خاشقچی را رد کرده اما همزمان از اظهارنظر در مورد این که آیا این نرم افزار به حکومت سعودی فروخته شده است یا نه خودداری می کند.

خاشقچی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست دوم اکتبر (دهم مهر) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول جهت دریافت مدارک موردنیاز برای ثبت ازدواج خود، ناپدید شد.

عربستان پس از دو هفته انکار و تکذیب، سرانجام اذعان کرد که این روزنامه نگار در جریان درگیری در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

ریاض همچنین یادآور شد که 18 نفر به دلیل دست داشتن در ماجرای قتل خاشقچی بازداشت شدند و در عربستان محاکمه می شوند.

اما دادستان کل عربستان به نوبه خود اعتراف کرد قتل خاشقچی تعمدی بوده است و حال آنکه ریاض بر دخالت نداشتن خاندان سلطنتی سعودی در این قتل اصرار ورزید.

در پی تحقیقات انجام شده در مورد قتل این روزنامه نویس منتقد، یک شرکت اطلاعات سایبری رژیم صهیونیستی موسوم به 'ان.اس.او. گروپ تکنولوژیست' به فروش نرم افزاری دیجیتالی متهم شد که برای تعقیب خاشقچی مورد استفاده قرار می گرفت.

شرکت مذکور اتهامات مطرح شده را رد و ادعا کرد که محصولات این شرکت صرفا برای مقابله با تروریسم مورد استفاده قرار می گیرد.

پربیننده ترین خبرها