سه گزینه «سعد الحریری» برای تشکیل دولت جدید لبنان

يکشنبه 7 بهمن 1397 - 20:41

بیش از هشت ماه از زمانی که نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان مأمور به تشکیل کابینه شد، می‌گذرد اما دولت جدید هنوز تشکیل نشده است.

العالم - لبنان

«سعد الحریری» 248 روز پیش مأمور به تشکیل دولت جدید لبنان شد؛ اما دولت جدید هنوز شکل نگرفته است.

وی هفته گذشته پس از دیدار با «ولید جنبلاط» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» اعلام کرد «تصمیم خودم را در هفته آینده خواهم گرفت» اما طیف‌های مربوط به تشکیل دولت لبنان در این مهلت اعلام شده، شک داشتند و اعلام کردند احتمالا تشکیل دولت زمان بیشتری می‌برد.

روزنامه سعودی «الحیاة» در گزارشی به گزینه‌های پیش روی سعد الحریری در پرونده تشکیل دولت پرداخت و‌ آنها را اینگونه معرفی کرد:

اول: پناه بردن به گزینه فعال‌سازی دولت پیشبرد امور که «نبیه بری» رئیس پارلمان نیز آن را تأیید می‌کند تا این دولت حداقل بودجه سال 2019 را تصویب کند. اما «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان این گزینه را بعید می‌داند زیرا معتقد است دولت جدید باید بودجه را تصویب کند.

دوم: ادامه وضعیت نامشخص فعلی در انتظار حصول یک راه‌حل و با این استناد که تعطیلی دولت لبنان به دلیل تحولات منطقه‌ای یا حداقل محاسبات طیف‌های داخلی بر روی تحولات منطقه‌ای است.

سوم: کارشناسان معتقدند بعید نیست سعد الحریری به صورت کلی از تشکیل دولت جدید انصراف دهد و در صورتی که نور امیدی برای پایان دادن به تعطیلی دولت لبنان نبیند، از ادامه کار عذر بخواهد.

سعد الحریری که در حال حاضر در پاریس است، رایزنی‌های خود با سران برخی احزاب لبنانی را ادامه می‌دهد اما تا کنون نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است.

شب گذشته سید حسن نصرالله اعلام کرد که این حزب خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت است زیرا این مسئله به نفع کل لبنان و لبنانی‌هاست.

فارس

پربیننده ترین خبرها