رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

سالانه 4.5 میلیارد دلار به مواد غذایی و گوشت اختصاص می یابد

سالانه 4.5 میلیارد دلار به مواد غذایی و گوشت اختصاص می یابد
دوشنبه 8 بهمن 1397 - 20:42

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حضور وزیر جهاد کشاورزی در جلسه امروز کمیسیون گفت: سالانه حدود 4.5 میلیارد دلار منابع به بخش مواد غذایی، گوشت و نهاده‌های دامی اختصاص می یابد، اما این کالاها با قیمت‌های متفاوتی به دست مردم می‌رسد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمدرضا پورابراهیمی داورانی در تشریح نشست روز دوشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با حضور «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی افزود: وضعیت خاصی در قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم در ماه‌ها و هفته‌های اخیر ایجاد شده است، لذا کمیسیون اقتصادی در چند جلسه موضوع تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله بحث نهاده‌های بخش کشاورزی، دامی و گوشت را مورد بررسی قرار داده که قیمت این کالاها امروز به شدت مورد انتقاد جدی مردم است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در راستای تنظیم بازار کالاهای اساسی کمیسیون امروز نشست مشترکی با وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، معاونان وزارت اطلاعات و مجموعه دستگاه‌های نظارتی سازمان بازرسی کل کشور برگزار کرد تا گزارش های نظارتی در این جلسه ارائه و نقطه نظرات نمایندگان برای تنظیم بازار مورد بحث قرار گیرد.
پورابراهیمی با بیان اینکه علیرغم تمهیداتی که مجلس و دولت در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی اندیشیده اند، اما وضعیت و تنظیم بازار کالاها از دید مجلس قابل قبول نیست، ادامه داد: سالانه حدود 4.5 میلیارد دلار منابع به بخش مواد غذایی، گوشت و نهاده‌های دامی اختصاص می یابد، اما این کالاها با قیمت‌های متفاوتی به دست مردم می‌رسد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در حوزه مواد غذایی و محصولات دامی منشأ تصمیم‌گیری باشد، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی باید قیمت مواد غذایی و محصولات دامی را تعدیل کرده و دغدغه‌های مردم را برطرف کند.
وی با تاکید بر اینکه مجموعه اظهارنظرها و سیاست‌ها در حوزه واردات کالا و تنظیم بازار بر اساس رویکرد توزیع کالا نشان دهنده این است که باید در این حوزه ها بازنگری جدی صورت گیرد، افزود: یکی از انتقادات جدی مجلس به وزارت جهاد کشاورزی عدم وجود سامانه‌های اطلاعاتی در این وزارتخانه است تا از این طریق بتواند بین میزان واردات این کالاها و سامانه توزیع هماهنگی ایجاد کند.
پورابراهیمی با بیان اینکه هفته آینده نتیجه تصمیمات در بخش تنظیم بازار مواد غذایی و مصحولات دامی به عنوان گزارش کمیسیون اقتصادی به رئیس مجلس تقدیم شده و در صحن علنی قرائت می‌شود، ادامه داد: مقرر شد به دلیل وسعت اقلام و مولفه‌های مورد بررسی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی نشست دوم با حجتی و دستگاه های ذیربط هفته آینده در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شود تا در این نشست مجموعه گزارش‌های جمع بندی در حوزه‌های مختلف مواد غذایی و دامی به ویژه گزارش کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی در حوزه کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه حدود 14 میلیارد دلار بودجه به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد، یادآور شد: ارزی که به کالاهای اساسی اختصاص می یابد ارز ترجیحی است، اما کالایی که مردم خریداری می‌کنند با قیمت ارزغیرترجیحی و بازار آزاد است.
بنابر گزارش خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تغییر سیاست در حوزه محصولات غذایی و دامی باید برای حمایت از مصرف‌کننده و تولید باشد، افزود: اگر سیاست اختصاص ارز به کالاهای اساسی اصلاح نشود لطمات زیادی به بخش تولید کشور وارد می‌کند و خوشبختانه کمیسیون اقتصادی و وزارت جهاد کشاورزی در این بخش با یکدیگر اشتراک نظر دارند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: فضای مثبتی بین دولت و مجلس و کمیسیون اقتصادی و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده که با استفاده از این شرایط باید در بخش بودجه و در سیاست‌های کلان تغییراتی انجام داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها