تحلیل روز/

تهدید دوباره قرقاش؛ چه چیزی در الحدیده تغییر کرده است؟

تهدید دوباره قرقاش؛ چه چیزی در الحدیده تغییر کرده است؟
يکشنبه 14 بهمن 1397 - 11:28

 "انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارات بار دیگر شهر الحدیده را به استفاده از نیروهای بیشتر و کارآمدتر برای حمله به این شهر و اخراج حوثی ها از آنجا تهدید کرد.

العالم - یمن

این اولین بار نیست که وی تهدید به حمله می کند، انور قرقاش پیش از این نیز بارها از حمله نیروهای متجاوز و مزدوران به فرودگاه الحدیده و تسلط بر آن و رسیدن به مرکز شهر خبر داده بود که البته نادرستی و غیرواقعی بودن آن بارها به اثبات رسید اما نکته جدید در تهدیدات اخیر قرقاش این است که درست 40 روز پس از امضای توافق سوئد و اعلام پایبندی امارات بدان صادر شده است.

از آن جائی که امارات حامی مالی بسیاری از گروه های تروریستی حاضر در ساحل غربی و اطراف شهر الحدیده یعنی گروههای سلفی جنوب است که همان هسته گروه های تروریستی القاعده و داعش در یمن بودند، دیگر هیچ شکی باقی نمانده که امارات برای اجرای توافق سوئد مانع تراشی کرده و این توافق را در همه جبهه های این استان نقض می کند.

این در حالی است که امارات؛ مسئولیت بستن مسیرهای الحدیده به صنعا و مانع تراشی برای ارسال کمک های بین المللی و کمک های بشردوستانه را بر عهده می گیرد.

"عبدالوهاب المحبشی " عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله نیز به خاطر تهدیدات قرقاش به وی هشدار داد و گفت: ما اطلاعات موثقی درباره تلاش گسترده امارات برای به شکست کشاندن توافق سوئد و حمله به شهر الحدیده و بنادر آن در اختیار داریم.

وی گفت : امارات برای ضرر رساندن به مردم یمن و انهدام زیر ساخت های الحدیده در صدد تخریب کامل این شهر و بنادر آن است از این رو هنوز برای ناکام گذاشتن هر تلاشی جهت دست یافتن بر راهکاری سیاسی یا اجرای مفاد توافق سوئد مانع تراشی می کند.

در هر حال تهدیدات قرقاش بدون پاسخ نماند و با واکنش محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب روبرو شد که گفته بود: الحدیده را برای امارات به جهنم تبدیل می کنیم.

الحوثی در توییتی نوشت: تسلط برالحدیده آسان نیست یا صلح و آتش بس برقرار می شود یا متجاوزان و مزدوران با جهنمی روبرو خواهند شد.

الحوثی گفت ما پایبندی خود به توافق سوئد را به اطلاع مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل که در حال برگزاری دو ماراتن میان صنعا، ریاض و الحدیده است، رسانده ایم و اینکه آنها هم چندین بار دیگر از طرف دیگرخواستند به اتش بس و عدم مانع تراشی برای اجرای توافق سوئد پایبند باشند تا کمیته ها بدون مانع و با سرعت بر اساس راه کارهای مورد توافق برای اجرای توافق و استقرار مجدد فرصتی بیابند.

نماینده سازمان ملل نیز در صفحه شخصی خود در توییتر به تهدیدات قرقاش مبنی بر حمله به الحدیده واکنش نشان داد و از دو طرف درگیر خواست تا برای کاهش بحران تلاش کنند وی هم چنین در خصوص اقدامات خصمانه اخیر در یمن ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: چیزی که هم اکنون به شدت بدان نیاز داریم اجرای طرح سریع استقرار مجدد در الحدیده است.

گزارش ها هم چنین بیانگر اقدامات غیرانسانی امارات در حق زندانیان یمنی یعنی مخفی کردن آنان در زندان های محرمانه و شکنجه و آزار جنسی آنان است.

پایگاه خبری روزنامه آمریکایی "دیلی بیست " نیز تحقیق گسترده ای درباره نقش بازرس های امریکایی در شکنجه زندانیان زندان های المخا، عدن، المکلا و شبوه در کنار همتایان اماراتی خود انجام داد.

این پایگاه هم چنین شهادت دو زندانی سابق را که با امارات در جنگ با ارتش و کمیته های مردمی همکاری داشتند را منتشر کرد که تاکید بر حضور دست کم یک بازرس امریکایی هنگام شکنجه وحشیانه آنان اعم از ضرب و شتم و شوک الکتریکی و تجاوز و استفاده از سگ های وحشی داشت.

این پایگاه افزود: برخی از این بازرس ها، لباس نظامی امریکایی بر تن داشته و با بازرس اماراتی مسئول شکنجه درگوشی سخن می گفتند.

حمایت نامحدود آمریکا از امارات این شیخ نشین را به ادامه جنایت های بیشتر و نقض حقوق مردم یمن تشویق کرد به گونه ای که بسیاری از ناظران معتقدند دولت امریکا ، دلیل بی ثباتی توافق الحدیده و بحرانی تر شدن وضعیت شد زیرا در صدد عقد قراردادهای بیشتر تسلیحاتی با ابوظبی و ریاض برآمد.

واشنگتن هم چنین برای ترساندن امارات و عربستان و هماهنگ کردن آنان با سیاست های خود در تشکیل گروه موسوم به ناتوی عربی برای مقابله با ایران، با بحران و جنگ یمن تجارت می کند.

از این رو امریکا مایل به ادامه جنگ است و از ابوظبی و ریاض برای ادامه جنگ و بحران افرینی در ساحل غربی یمن حمایت می کند.

تحرکات جدید دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان به ویژه دموکرات های مخالف با سیاست ترامپ را به ارائه طرح جدیدی مربوط به قطع حمایت امریکا از ائتلاف سعودی واداشت.

پایگاه پولیتیکو نیز نوشت دموکرات های مجلس نمایندگان درصدد کاهش دادن مداخله امریکا در جنگ هستند و اگر این طرح تصویب شود شاید چالش مستقیمی برای سیاست خارجی دونالد ترامپ به وجود بیاورد.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها