یک خبر چند خط تحلیل؛

ایران شرور عامل ماندگاری آمریکا در عراق!

ایران شرور عامل ماندگاری آمریکا در عراق!
يکشنبه 14 بهمن 1397 - 20:39

العالم _ آمریکا

خبر:

  • ترامپ در مصاحبه با سی بی اس آمریکا ایران را کشوری شرور خواند و اعلام کرد برای مراقبت از ایران و کنترل آن در عراق باقی خواهد ماند.


تحلیل:

  • در حالی که هنوز کم نیستند صاحب نظرانی که ماجرای عقب نشینی ترامپ از سوریه و بعد از آن افغانستان و بلاخره ماجرای خداحافظی او با ایفای نقش پلیس در منطقه خاورمیانه را تصمیمی خلق الساعه می دانند و در عمل انتظار تحقق چنین مساله ای را ندارند امروز ترامپ با گشودن میدانی جدید برای استمرار حضور نظامی اش در منطقه، تاکید کرد چون در عراق هزینه زیادی متحمل شده است قصد خروج از این کشور را ندارد.
  • پیش از این کلام ترامپ در خصوص خروج از سوریه به این شکل اصلاح شد که آمریکا قصد خروج از "پایگاه التنف" را ندارد و امروز با تاکید بر بقا آمریکا در عراق روشن شد آمریکا به هیچ وجه انگیزه ای برای خروج از منطقه ندارد. تاکید ترامپ بر هزینه 7 میلیاردی در عراق در کنار کشته شدگان آمریکایی در این کشور با این هدف صورت می گیرد که از یک سو توجیهی برای عدول از شعارها و وعده های انتخاباتی اش به دست دهد و از دیگر سو خود را از منابع غنی انرژی منطقه و همچنین بازار پر سود فروش سلاح محروم نکند.
  • در حالی که بوش پسر ایران را محور شرارت نامیده بود ترامپ هم امروز ایران را شرور و علت العلل مشکلات منطقه نامید و البته همان گونه که بوش با ایران وارد جنگ نشد ترامپ هم تاکید کرد درصدد جنگ با ایران نیست. مفهوم هر دو کلام و هر دو استراتژی این است که تاکید بر تهدیدی به نام ایران در منطقه تنها ابزاری است با مصرفی تبلیغاتی برای روسای جمهور آمریکا، ابزاری که در کارزار داخل توجیه گر افکار عمومی آمریکاییان درخصوص عملکرد روسای جمهور است و در خارج بهانه ای برای دوشیدن هر چه بیشتر کشورهایی که 40 سال است در منطقه با فریبی به نام "ایران هراسی" به بازی گرفته شده اند.

پربیننده ترین خبرها