غرب آسیا، مهاجران و اقتصاد، محورهای اصلی سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره

غرب آسیا، مهاجران و اقتصاد، محورهای اصلی سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره
سه شنبه 16 بهمن 1397 - 13:19

دونالد ترامپ صبح روز چهارشنبه ۱۷ بهمن (به‌وقت تهران) سخنرانی «وضع کشور» را انجام می‌دهد.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود ترامپ در این سخنرانی بر محورهایی نظیر بحران غرب آسیا، مهاجران غیرقانونی و پیشرفت‌های اقتصادی متمرکز شود.

ترامپ در سخنرانی پیش‌رو احتمالاً به وضع خوب اقتصادی آمریکا اشاره می‌کند و آن را به سیاست‌های خود در دو سال گذشته در کاخ سفید پیوند می‌زند.

اما برخی اقتصاددانان می‌گویند پیامدهای ناشی از محرک‌های اقتصادی ممکن است در سال جاری تأثیر خود را از دست بدهند. در عین حال نگرانی‌هایی نیز در مورد برخی سیاست‌های اقتصادی ترامپ، از جمله «جنگ اقتصادی» با چین و مسائل دیگر وجود دارد.

از اظهارات مشاوران کاخ سفید می‌توان اینطور برداشت کرد که موضوع سوریه یا نبرد علیه داعش از مسائل دیگری باشند که در سخنرانی روز چهارشنبه مطرح خواهند شد. انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا از «دستاوردهای چشم‌گیر» در نبرد علیه داعش ستایش کند.

موضوع دیگری که انتظار می‌رود یکی از محورهای سخنرانی وضع کشور را تشکیل دهد مقابله با روند مهاجرت غیرقانونی به آمریکا است.
سخنرانی سالانه موسوم به «وضع کشور» در کنگره، چند روز پس از بازگشایی دولت آمریکا انجام می‌شود. دولت آمریکا به دلیل نبود توافق میان دموکرات‌ها و رئیس‌جمهور در مورد بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری ساخت دیوار در مرز مکزیک، ۳۵ روز تعطیل بود.

رئیس دموکرات مجلس نمایندگان نیز از دعوت از ترامپ برای انجام سخنرانی در زمان تعطیلی دولت خودداری کرده بود. گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که دونالد ترامپ ممکن است این سخنرانی را در جای دیگری به‌جز کنگره انجام دهد، اما او خود رسما اعلام کرد که «من به دنبال جایگزینی برای سخنرانی وضعیت کشور نیستم، چراکه هیچ محل دیگری نمی‌تواند با تاریخ، سنت و اهمیت مجلس قانون‌گذاری رقابت کند.»
رؤسای جمهور آمریکا سخنرانی «وضع کشور» را در جلسه مشترک با قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ایراد می‌کنند. این نطق معمولا به دستاوردها، اولویت‌ها و رئوس کاری رئیس‌جمهور می‌پردازد و اوایل سال میلادی انجام می‌شود.

پربیننده ترین خبرها