سردبیر رای الیوم :

وحشت نتانیاهو از تهدید ایران و حزب الله دلیل اصلی سفر به مسکو است

وحشت نتانیاهو از تهدید ایران و حزب الله دلیل اصلی سفر به مسکو است
پنج‌شنبه 18 بهمن 1397 - 12:11

'عبدالباری عطوان' سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم با اشاره به تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به روسیه ، نوشت: وحشت نتانیاهو از تهدید ایران و حزب الله دلیل اصلی سفر وی به مسکو است.

العالم- فلسطین اشغالی

این تحلیلگر مسایل خاورمیانه در سرمقاله رای الیوم افزود : خلقیات ترامپ در استفاده از توئیتر به بنیامین نتانیاهو هم سرایت کرده است اما اینکه نتانیاهو تصمیم خود را برای سفر به مسکو و دیدار با پوتین در 21 فوریه (2 اسفند) به سه زبان عربی، عبری و فارسی توئیت کرده است نشان می دهد علت این سفر موضوع بسیار مهمی می باشد.
پیش از این، پوتین بارها از دیدار با نتانیاهو سرباز زده بود اما نخست وزر رژیم صهیونیستی در نهایت موفق شد ملتمسانه پوتین را به این دیدار راضی کند.برای درک انگیزه نتانیاهو از این سفر و علت موافقت پوتین با این دیدار، کافی است به تحولاتی که در برهه های اخیر روی داده است بنگریم تا کاملا به حقیقت ماجرا پی ببریم.
نخست آن که ، روزنامه صهیونیستی 'یدیعوت احرونوت' تصاویری از سکوهای موشکی سامانه پدافند هوایی اس- 300 منتشر کرد که نشان می داد در وضع عملیاتی هستند که خود زنگ خطری برای جنگنده های صهیونیستی محسوب می شود.
در همین راستا نیز یک روزنامه روسی مطلبی را به نقل از مقامات عالی رتبه نظامی روسیه منتشر کرد که بر اساس آن آموزش نیروهای مسلح سوری برای استفاده از سامانه موشکی اس - 300 در ماه مارس سال جاری (اسفند 97) تکمیل می شود.
دوم آن که، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مصاحبه اخیر خود با شبکه المیادین اعلام کرد هر لحظه امکان دارد سوریه و محور مقاومت طریقه دیگری را برای پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه اتخاذ کند.
سوم آن که، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ایران در دیدار با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه تاکید کرد ؛ تهران در صورت ادامه حملات تل آویو به سوریه درسی فراموش نشدنی به این رژیم خواهد داد.
و در نهایت این که، صحیح است که المعلم شیخ دیپلماسی و سیاست در سوریه است و منصب نظامی در کشور خود ندارد اما هر آنچه به پرونده مسکو-دمشق مرتبط است از رهگذر ایشان عبور می کند و اغلب پیام های مهم و راهبردی مقامات سوریه از طریق وی به مسکو منتقل می شود.
به نوشته عبدالباری عطوان، نتانیاهو در محافل صهیونیستی نیز به دروغگویی مشهور است و بر اساس نظرسنجی های داخل فلسطین اشغالی، 80 درصد شهرک نشینان، به گفته های وی اعتماد نمی کنند. بر همین مبنا، شهرک نشیان فلسطین اشغالی،صحبت های نتانیاهو را در خصوص اهداف سفر خود به مسکو نمی پذیرند و می دانند که وی همه حقیقت را به آنان نمی گوید.
نتانیاهو گفته بود که هدف از این سفر، بررسی حضور ایران در سوریه و جلوگری از نفوذ نیروهای وابسته به ایران در بلندی های جولان است اما ما دلیل این سفر را موضوع دیگری می دانیم.
به عقیده ما و شماری از تحلیلگران منطقه، وحشت اسراییل از فعالسازی سامانه موشکی اس - 300 انگیزه اصلی نتانیاهو برای دیدار با پوتین است، چرا که عملیاتی شدن این سامانه به معنای هدف قرار گرفتن جنگنده ها و موشک های رژیم صهیونیستی می باشد.
سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت، به نظر می رسد مقامات روسیه دیگر تاب ادامه حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را ندارند و با فعالسازی سامانه مذکور در صدد رساندن این پیام به تل آویو هستند.
مسکو 28 شهریور سال جاری در جریان تجاوز جنگنده های رژیم صهیونیستی به سوریه به دنبال سرنگون شدن یک فروند هواپیمای ترابری نظامی اش که منجر به کشته شدن 15 نفر از نظامیان این کشور شد، سامانه اس -300 را به دمشق تحویل داد.
سامانه اس 300 قابلیت نصب ثابت و حمل با خودرو را دارد و وزن کلاهک جنگی آن 133 کیلوگرم است که توانایی انهدام اهداف بدون برخورد مستقیم را داراست.
این سامانه مجهز به موشک هایی با برد 47، 75 و 150 کیلومتر است.
بر اساس اخبار موجود، جنگنده های رژیم صهیونیستی در سال 2018، بیش از 18 بار با تجاوز به حریم هوایی سوریه، مواضع مختلفی را در این کشور هدف قرار دادند.

پربیننده ترین خبرها