هشدار رئیس صندوق بین المللی پول؛

بدهی های دولتی کشورهای عربی افزایش یافته است

بدهی های دولتی کشورهای عربی افزایش یافته است
شنبه 20 بهمن 1397 - 16:07

کریستین لاگارد در مجمع مالی عربی در دبی گفت: بدهی های دولتی تقریبا نیمی از کشورهاي عربي اکنون بیش از نود درصد تولید ناخالص داخلی آنها است.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین المللی پول روز شنبه هشدار داد بدهی های دولتی در بسیاری از کشورهای عربی از زمان بحران مالی جهانی سال 2008 تاکنون به علت کسری شدید و مداوم بودجه، به سرعت افزایش یافته است.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول، گفت: وضع رشد اقتصادی منطقه هنوز به طور کامل از این بحران مالی جهانی و دیگر آشفتگی های اقتصادی بزرگ در یک دهه گذشته بهبود نیافته است.

وی در یک مجمع مالی عربی در دبی اظهار داشت: در میان واردکنندگان نفت، رشد اقتصادی افزایش یافته است اما هنوز هم در زیر سطح پیش از این بحران است.

لاگارد گفت: از سال 2008، بدهی های دولتی در میان کشورهای عربي وارد کننده نفت از شصت و چهار درصد تولید ناخالص داخلی به هشتاد و پنج درصد افزایش یافته است. بدهی های دولتی تقریبا نیمی از این کشورها اکنون بیش از نود درصد تولید ناخالص داخلی آنها است.

رئیس صندوق بین المللی پول در ادامه گفت: بدهی دولتی صادرکنندگان نفت از جمله شش کشور عربي عضو شورای همکاری خلیج(فارس) از سیزده درصد تولید ناخالص داخلی به سی و سه درصد افزایش یافته که کاهش شدید قیمت نفت در پنج سال گذشته این روند را تسریع کرده است.

وی افزود: صادرکنندگان نفت نیز هنوز نتوانسته اند از شوک حاصل از کاهش قیمت نفت در سال 2014 به طور کامل خارج شوند. رشد پایین اقتصادی ادامه دارد اما چشم انداز بسیار نامعلوم است.

لاگارد ماه گذشته پیش بینی رشد اقتصادی برای عربستان سعودی - بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان- ، خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا را به علت کاهش قیمت نفت، تولید کم و تنش های ژئوپلیتیکی، کاهش داد.

وی افزود مسیر اقتصادی پیش روی منطقه چالش برانگیز است.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها