دویچه وله: توان موشکی ایران پاسخی به حملات هوایی عراق بود

دویچه وله: توان موشکی ایران پاسخی به حملات هوایی عراق بود
يکشنبه 21 بهمن 1397 - 12:34

تارنمای دویچه وله با انتشار تحلیلی، توان موشکی ایران را قوی ترین سلاحی عنوان کرد که در پاسخ به تهدیدهای هوایی رژیم بعثی صدام در سال های جنگ شکل گرفت.

العالم ـ اروپا

راینر هرمان سردبیر فرانکفورتر آلگماینه در تحلیلی که برای تارنمای دویچه وله نوشت، خاطرنشان کرده، با فرارسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سپاه پاسداران به نمایش توان موشکی خود و آزمایش موشک های بالستیک جدید پرداخته، اقدامی که با ابراز نگرانی از سوی مقامات غربی همراه بوده است.
در صحنه جهانی اما این روزها خطر بزرگتری امنیت کشورها را تهدید می کند و آن خروج آمریکا و روسیه از پیمان منع گسترش موشک های میان برد (INF) است. با این وجود از برنامه موشکی ایران به عنوان تهدیدی برای امنیت کشورهای خاورمیانه نام برده می شود.
هرمان در ادامه می افزاید: در حالی که آمریکا جدیدترین سلاح های خود را در اختیار عربستان می گذارد، ایران با تقویت توان موشکی خود به این اقدام پاسخ می دهد.
رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران بارها تاکید کرده اند که به هیچ وجه حاضر به مذاکره در مورد برنامه موشکی این کشور نیستند. همچنین تلاش های غرب برای کشاندن مجدد ایران به پای میز مذاکرات هسته ای، بی نتیجه است.
در حال حاضر ایران برنامه توسعه موشک های بالستیک خود را با جدیت دنبال می کند که این امر انتقادهای زیادی را برانگیخته است. اما این تنها ابراز نظامی بازدارنده این کشور به شمار می رود.
برنامه موشکی ایران در پاسخ به حملات هوایی رژیم «صدام حسین» به شهرهای ایران در دهه 1980 میلادی شکل گرفت. در آن زمان صدام با جنگنده ها، موشک ها و بمب های شیمیایی خود شهرهای ایران را هدف قرار می داد.
به اعتقاد سردبیر فرانکفورتر آلگماینه، امروز ایران با قدرت موشکی خود در منطقه، قدرت نظامی مرسوم همسایگان عرب خود را به چالش کشده است.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران مواضعی قاطعانه را در زمینه فعالیت های مشروع موشکی کشور اتخاذ کرده و آن را مذاکره ناپذیر خوانده است. بنابر اعلام «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات لودریان، قابلیت های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است و اگر تحریم جدیدی اعمال شود ایران در تعاملات با اروپا تجدیدنظر می کند.
جمهوری اسلامی ایران علاوه بر حفظ توانمندی های نظامی و به روزسازی آن، تقویت بنیه دفاعی و نیز حمایت دیپلماتیک از توان بازدارندگی، در عرصه دیگری نیز با تهدیدات نظامی- امنیتی مقابله می کند و آن جنگ تبلیغاتی است که هدف اصلی آن نفوذپذیری یا نفوذپذیر نمایاندن ایران در برابر تهدیداتِ یاد شده است.

پربیننده ترین خبرها