نشست ورشو و توهم دوستان ترامپ برای حضور در میدان آزادی

نشست ورشو و توهم دوستان ترامپ برای حضور در میدان آزادی
سه شنبه 23 بهمن 1397 - 15:18

ایده پرطمطراق نشست ورشو که دولت پوپولیست دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برخلاف قواعد و قوانین بین المللی بی محابا از آن برای تغییر نظام ایران و دخالت درامور داخلی کشورمان یاد می کرد، در حالی روز چهارشنبه (24 بهمن ماه 1397) قرار است طی دو روز در پایتخت لهستان برگزار شود که با وادار شدن واشنگتن به عقب نشینی از مواضع خود، از تب و تاب افتاده و به تعبیری مرده به دنیا آمده است.

العالم ـ گزارش

جرقه نشست ورشو زمانی زده شد که رییس جمهور سرخوش آمریکا پس از رجز خوانی های مشهور خود علیه برجام با تشویق های رژیم صهیونیستی و مهره های سوخته گروه تروریستی منافقین، از این معاهده بین المللی خارج شد و پس از آن ترامپ سرمست از خیال پردازی های کودکانه با همراهی حکومت های تازه به دوران رسیده و ثروتمند نفتی منطقه در سودای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بر آمد.

در همین چارچوب ایران هراسی و بزرگنمایی تهدید ایران برای جامعه جهانی با هدف ایجاد اجماع بین المللی علیه تهران و دستیابی به هدف محاصره سیاسی و دیپلماتیک ایران و از سوی دیگر همزمان تحرکات امنیتی و نظامی واشنگتن از جمله بازگشت ناوهواپیمابر به منطقه خلیج فارس و اقدامات نظامی این کشور در اطراف ایران از جمله عراق، سوریه و افغانستان در زمره سناریوی ناپخته سردمداران آمریکا برای طراحی نشست ورشو تبلیغ و تفسیر شده بود.

نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که کاخ سفید به ویژه در دولت افراطی ترامپ به دنبال اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است اما رییس جمهور تاجر مسلک آمریکا با منطق خاص خود به دنبال کاهش هزینه تقابل با ایران از طریق افزایش بازیگران و تحمیل هزینه بر آنان است و در این مسیر همچنین به دنبال مشروعیت زایی برای تقابل با ایران در تقلای اجرای طرح محدودسازی همکاری های بین المللی با ایران و محاصره منطقه ای کشورمان برای به اصطلاح فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است.

جان بولتون مشاور حال حاضر امنیت ملی آمریکا پیش از این در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس از لفاظی‌‌های خصمانه دولت ترامپ علیه ایران استقبال و ادعا کرده بود که انقلاب اسلامی ایران نباید به جشن چهل‌سالگی‌اش برسد، همچنین ابراز امیدواری کرده بود که لابد به همراه ترامپ قبل از چهل سالگی انقلاب در میدان آزادی تهران حضور یابد.

در همین خصوص مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه 22 دی ماه در سفر خاورمیانه ای خود از برگزاری نشست بین المللی با تمرکز بر فعالیت های منطقه ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در پایتخت لهستان با حضور متحدان آمریکا از جمله بعضی شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی و همچنین رژیم صهیونیستی سخن گفته بود که خبرها حکایت از آن دارد که برخی گروه های تروریستی نیز به این نشست فرا خوانده شده اند.

به رغم هیاهوهای واشنگتن، انتخاب ورشو پایتخت لهستان برای برگزاری نشست ضد ایرانی خود گواهی بر عدم همراهی اتحادیه اروپا با سیاست های افراطی دولت آمریکا است.

روابط سرد ترامپ با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه و جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا بر کسی پوشیده نیست به ویژه پس از بروز رفتار نامتعارف ترامپ در نشست سران "جی 7" درکانادا که با حمله شدید به ترودو امضای خود را از بیانیه پایانی این نشست پس گرفت.

به خاطر تیرگی روابط ترامپ با همپیمانان سنتی اروپایی خود که ناشی از سیاست های افراطی وی است، دولت آمریکا به ناچار به سراغ لهستان رفته که دولت آن نیز همانند آمریکا، توسط راست گرایان افراطی اداره می شود و روابط بهتری با ترامپ نسبت به قدرت های اصلی اروپایی مانند آلمان و فرانسه دارد.

به رغم این مساله دولت لهستان نیز تحت فشارهای دیپلماتیک ایران از همراهی با مواضع ضد ایرانی دولت ترامپ منصرف شده و قول داده است که سخنی علیه ایران در نشست ورشو مطرح نشود.

بنابر این همان گونه که پیش بینی های خیال پردازانه دولت ترامپ در خصوص خروج از برجام و فروپاشی اقتصادی ایران هیچگاه تعبیر نشد و جامعه جهانی از جمله همپیانان غربی آمریکا به مخالفت با واشنگتن در موضوع برجام برخاستند، حالا در زمینه شوی جدید ترامپ با عنوان نشست ورشو نیز، موضع گیری های اتحادیه اروپا از جمله خودداری فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی این اتحادیه از مشارکت در این نشست، به وضوح بیانگر رقم خوردن شکست دیگری برای افراط گرایان کاخ سفید است.

از نشانه های این شسکت همچنین می توان به عقب نشینی آمریکا از تمرکز نشست ورشو بر موضوع ایران اشاره کرد. در حالی که مقامات آمریکایی ابتدا آشکارا مطرح می کردند که این نشست علیه ایران است اما به دنبال پی گیری های دیپلماتیک از سوی کشورمان سرانجام واشنگتن ناچار شد به صورت رسمی و طی بیانیه ای از مواضع خلاف قواعد بین المللی خود عقب نشینی کند.

در همین خصوص جاناتان کوهن، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه دوم بهمن ماه 1397 در نشست شورای امنیت اعلام کرد که کنفرانس بحث برانگیز در خصوص ثبات در خاورمیانه که در ورشو برگزار و به طور مشترک از سوی ایالات متحده نیز میزبانی خواهد شد، تنها بر موضوع ایران متمرکز نبوده و دستورکار وسیع تری خواهد داشت.

وی در عقب نشینی آشکار و بدون ذکر نام ایران، دستور کار این جلسه را موضوعاتی نظیر بحران های انسانی در سوریه و یمن، برخی نشست ها درباره توسعه موشکی، افراط گرایی و امنیت سایبری عنوان کرد.

در همین حال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به نشست روز چهارشنبه (24 بهمن ماه) ورشو با بیان این که آمریکایی ها برای برگزاری نشستی علیه جمهوری اسلامی ایران در لهستان تلاش بسیاری انجام دادند اما از مواضع خود عقب نشینی کردند، خاطرنشان کرد، به همین جهت عنوان نشست ورشو را تغییر دادند و اعلام کردند که ایران موضوع این نشست نیست. آمریکایی ها همچنین اعلام کردند که معاون رییس جمهوری این کشور، در نشست ورشو حضور پیدا می کند، بنابر این همه موارد نشان می دهد که اهداف و حرکت اولیه آنها به نتیجه نرسیده است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر این که نشست ورشو قبل از شروع محکوم به شکست است، تصریح کرد که آمریکا در تلاش است به شکلی فضای شکل گرفته علیه خود را جبران کند، لذا به نظر می رسد این نشست به صورت مورد قبول و نظر آمریکایی ها برگزار نمی شود.

درهمین حال سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آستانه برگزاری نشست ورشو، این نشست را بی ارزش و بی اهمیت توصیف و خاطرنشان کرد، چه در نشست ورشو علیه ایران حرفی زده شود و چه حرفی زده نشود، تاثیری در اقدامات و قدرت جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.

قدرت فزاینده و رو به رشد کشورمان به همراه نفوذ معنوی گسترده در منطقه، رو شدن اهداف پشت پرده آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن با شکست تروریست های دست نشانده در عراق و سوریه در سایه کمک های صادقانه ایران، همچنین نقش مثبت تهران در شکل گیری دولت جدید لبنان، عرصه را برای پیشبرد طرح های منطقه ای آمریکا و ایادی آن بیش از پیش تنگ کرده است.

همچنین عدم همراهی روسیه و چین با ترامپ و اقدام سه کشور اروپایی به رغم مخالفت های آمریکا در ثبت رسمی سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران تحت عنوان "اینستکس‌" (ابزار حمایت از مبادلات تجاری)، چشم انداز طرح های منطقه ای و فرامنطقه ای آمریکا علیه ایران را تیره و تار کرده است لذا "مرده به دنیا آمدن نشست ورشو" از این منظر قابل تعبیر و تفسیبر خواهد بود.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها