دعوای کثیف امارات و عربستان بر سر طلای سیاه استان المَهره یمن

دعوای کثیف امارات و عربستان بر سر طلای سیاه استان المَهره یمن
چهارشنبه 24 بهمن 1397 - 12:55

امارات که در استان عدن یمن جای پای خود را محکم کرده و قدرت و سیطرۀ رقیبش عربستان را در این استان کاهش داده است، از چندی پیش شروع به مستقر کردن نیروهای خود در استان المهره (شرق) کرده است.

العالم - یمن

مردم استان المهره از یک سال پیش به مخالفت با حضور اشغالگران سعودی در استان خود برخاستند به نحوی که قبایل این استان سرانجام نظامیان سعودی را مجبور به تخلیه مواضع خود در شهر "حوف" (شرق المهره) کردند.

امارات و عربستان بر سر سیطره بر استان های جنوبی و شرقی یمن با همدیگر رقابت می کنند و در همین راستا، امارات چندی پیش با کمک تشکیلات موسوم به "شورای انتقالی جنوب یمن" که طرفدار ابوظبی است، گروه های مسلحی را در استان المهره ایجاد کرد. بخش های زیادی از استان المهره تحت سیطرۀ عربستان است.

امارات قبلاً نیز گروه های مسلح مشابهی را به نام "کمربند امنیتی" در استان های عدن و شبوه و شهر المکلا ایجاد کرده بود.

"فیصل الخلیفی" یکی از مسئولان جنوب یمن در مصاحبه با خبرنگار شبکه العالم گفت : نزاع امارات و عربستان برای تأمین منافع کلان خودشان است. استان المهره از موقعیت استراتژیک بسیار بالایی برخوردار است و دارای بزرگترین میادین نفتی در جنوب شبه جزیره عربستان می باشد و نزدیک شهر الثمود قرار دارد شهری که توسط عربستان اشغال شده است.

نظامیان سعودی بسیاری در استان المهره مستقر شده اند که همین امر باعث آغاز قیام مردمی علیه حضور اشغالگران خارجی شد و قبایل این استان سرانجام توانستند نظامیان و مزدوران سعودی را از شهر حوف در شرق المهره بیرون کنند و پایگاه های نظامی آنها را برچیدند.

"صالح سایل" یکی دیگر از مسئولان جنوب یمن می گوید : اشغالگران چاره ای بجز ترک خاک یمن ندارند. ما همانگونه که استعمارگران انگلیسی را از عدن و دیگر مناطق یمن بیرون راندیم، اشغالگران سعودی را نیز بیرون خواهیم راند و آنها را شکست خواهیم داد.

نظامیان سعودی بیش از یک سال پیش در استان المهره مستقر شده و دو گذرگاه صرفیت و شحن و فرودگاه الغیضه و بندر نشطون را به تصرف خود درآورده اند و چند پایگاه نظامی در این استان احداث کردند و کنترل امور وارادت و صادرات را به دست گرفتند و تلاش کردند که یک لوله نفتی از عربستان به داخل خاک این استان بکشند ولی کارشناسان می گویند که آغاز استقرار نیروهای اماراتی در المهره نقشه های عربستان را به هم خواهد ریخت و اختلافات این دو طرف رقیب را بیشتر خواهد کرد.

خالد الصایدی خبرنگار شبکه العالم در صنعاء اعلام کرد : اتفاقات استان المهره و نزاع امارات و عربستان بر سر این استان در حالی ادامه دارد که دولت انتصابی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و غیرقانونی یمن سکوت اختیار کرده است و کارشناسان معتقدند که این سکوت امری عادی است زیرا دولت عبدربه هیچ اختیاری از خود ندارد.

پربیننده ترین خبرها